Jump to content

Dobbell installasjon og propellrotasjon

Sydvesten

Recommended Posts

Siden "Stauden" er designet for dobbelinstallasjon og jeg skal sette inn nytt fremdriftsmaskineri så har jeg et spørsmål. Hvilken av motorene skal/bør rotere med og mot urviseren og hvorfor ?

Mener dette har vært debattert for et par år siden, men det kom ikke noe klar og entydig anbefaling den gangen så vidt jeg kan huske.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvorfor?? Nei det vet jeg ikke, men på min båt styrbord propell med klokken, og babor propell mot klokken når du ser båten bakfra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Mest vanlig rotasjonsretninger sett aktenfra er mot solen på babord og med solen på styrbord propell, d.v.s vannet kastes utover fra begge propellene når et blad er på topp. Dette sies å gi mindre kavitasjon og innpumping av luft en den motsatte konstellasjonen hvor vannet kastes innover når et blad er på topp. Hvorfor det sies å være slik, vet jeg ikke. Mine propellere (Princess) har den første konstellasjonen.

Mest vanlig rotasjonsretninger sett aktenfra er mot solen på babord og med solen på styrbord propell

:lol:  :puke:  :wink: Mot solen "meg her" og med solen "meg der" ....  :smiley:  :flag:  :lol:

Hvor inn i hel..te vanskelig kan man beskrive en ting...... er meg en gåte. I hvilken himmelretning skal baugen på båten peke siden dette ikke blir likegyldig, mot N formoder jeg ????  :wink:

Jeg har fått med meg nå hva som er mest vanlig og holder meg til den noe enklere forklaringen gitt av Pirus  :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kanskje Sydvesten bør ta et lite lettfattet kurs i navigasjon siden han synes å ha problemer med å vite hvordan solen beveger seg over himmelen.......( ja, jeg vet at det er jorden som beveger seg rundt solen slik at det er den relative bevegelsen vi navigatører snakker om når vi sier med og mot solen).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...