azadi Startet 7.Mai.2009 Del på Facebook Startet 7.Mai.2009 (redigert) Jeg har 12 V strøm i båten som f.eks jeg kobler kjøleskapet til. Jeg lurer på om noen vet om det er mulig å koble et solcelle panel i dette uttaket. Vil det da lade batteriet? eller går strømmen bare en vei? Redigert 7.Mai.2009 av azadi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 ikke noe problem, mange mindre solceller som er levert med en slik 12 plugg Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Det var kjekk info, da skal jeg også lade via den pluggen. Kjøpte meg et lite 6w panel til "piffing" av batteriet mitt. Det leverer 25v ubelastet, men 14 ved belastning. Hva det lader med har jeg ikke regnet ut, men ladet en maritim radio som lades via siggpluggen, og den blei godlunken slik den skulle. Så da funker det vel :) Men det forutsetter jo at hovedstrømbryteren er på da. Hos meg brytes alt. Men kan jo lade rett på batteriet. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
azadi Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Tusen takk, jeg har lurt på dette i et år nå...det sparer meg for masse trøbbel siden batteriene ligger under et "lokk" og det hadde blitt kaotisk å knote med det!!! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 hvor stort panel må man ha for å merke betydelig forskjell på batterikapasiteten? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sail S Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Det kommer egentlig an på størrelsen på batteriene og tiden du har til rådighet. Min erfaring er at hvis du setter et 25W panel sånn ca. mot solen vil det gi ca. 10A om dagen i snitt på våre breddegrader. Jeg har batteribank på 420Ah og et 25W panel som lader opp denne på en uke etter vanlig bruk. Det betyr at har du feks to vanlige bilbatterier vil et 8-10W panel sikkert gjøre jobben uten problem og det er liten fare for overlading. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Hei, Her må det noen avklaringer til før man svarer. Hvordan har man egentlig tenkt dette? Har panelet regulator? I utgangspunktet er det greit å koble panelet via en sigarett tennerplugg. Om det ikke har regulator og panelet er stort og batteribanken liten kan man skade batteriet. Om man ikke har regulator og slår av hovedbryteren vil eventuelle elektroniske forbrukere kunne skades av for høy spenning. Normalt ønsker man jo å toppe batteribanken mens man ikke bruker båten. For å få lading må man i så fall la hovebryteren stå på hele tiden. Jeg vil anbefale: Bruk aldri et panel uten regulator, ved frakobling av batterier kan man skade dyr elektronikk. Kople panelet via regulator direkte til batteriet eller på hovedbryterens batteriside. Sitér dette innlegget Link to post
azadi Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Hei, Jeg har et 20W panel med regulator, og tenkte å bruke det for å toppe opp batteriet. Batteriet er stort, jeg har faktisk to på ca. 110 kwh hver. En til motor og en til andre ting, men de er vel koblet til hverandre på et eller annet vis. På båten er det to sigarettenner uttak ved siden av hverandre. Tror du jeg kan lade opp på den ene samtidig som jeg bruker kjøleskapet med det andre?? Jeg er litt forvirret i forhold til dette med strømretning. hvordan vet strømmen hvilken retning den skal gå? Er det derfor man har regulator? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Hei, Flott at du har regulator. Dennes oppgave er å sikre at ladespenningen ikke overstiger 14,4 Volt. Selve panelet leverer gjerne fra 16 og opp til 20 Volt. Uten regulator kan det skade elektronikken ombord om det ikke er tilkoplet ett batteri. Strømmen vil alltid bevege seg fra et høyt potensial til et lavt. Batteriet ditt har normalt mellom 12 og 13 volt. Når solen skinner på solcellepanelet vil spenningen på dette begynne å stige etterhvert vil denne bli høyere en batterispenningen og da begynner den å lade batteriene. Normalt er et sigarett tenneruttak koplet til forbruksbatteriet. Om du plugger solcellepanelet inn i denne vil batteriene lades så lenge hovedstrøbryteren står på. Når kjøleskapet starter vil det spise strøm fra batteri eller solcellepanel alt etter hvem av de som har den høyeste spenningen. For å ta det i detalj. Et kjøleskap er gjerne oppgitt til å bruke ca. 1-1,5 ampere i snitt. I realiteten bruker det gjerne 5 amp mens det går men så går det gjerne bare et kvarter i timen. et 20 Watts panel klarer gjerne å levere ca 1 ampere, kansjke 1,3. Så i det øyeblikket kjøleskapet starter så henter det 1 ampere fra kjøleskapet og 4 fra batteribanken. Når motoren i kjøleskapet stopper, fortsetter solcellepanelet og levere strømmen til batteriet. Startbatteriet har ingen forbindelse til forbruksbatteriet og blir ikke ladet av solcellepanelet. Og det er det neppe behov for heller. Sitér dette innlegget Link to post
azadi Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Tusen takk for hjelpen. Jeg har prøvd å finne ut av dette i bøker, men det har ikke gått så bra. Men du er jo kjempeflink til å forklare JRK! du burde vært lærer... Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Så i det øyeblikket kjøleskapet starter så henter det 1 ampere fra kjøleskapet og 4 fra batteribanken. Da kan jeg sette et rødt merke i margen for skrivefeil, det skal nok stå at det tar en ampere fra panelet, og ikke fra kjøleskapet... Sail S skriver også at hans panel lader med 10A om dagen i snitt. Det bør vel stå 10Ah, ellers kan det misfortåes som 10A kontinuelig... Regulator er viktig, spesielt på agm og andre lukkede batterier, da man ikke har mulighet til etterfylling av batterivann. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
JRK Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Da kan jeg sette et rødt merke i margen for skrivefeil, det skal nok stå at det tar en ampere fra panelet, og ikke fra kjøleskapet... Takk for korrigeringen Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Rolf Svart 21.Mars.2016 Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 (redigert) En av de bedre trådene jag har lest på denne siden. Rett på sak, ikke noe fjas og med tydelig tale. Da lager jeg montering rett på batteriet med en bryter for å kunne koble ut når jeg står på lading på landstrøm.? Redigert 21.Mars.2016 av Rolf A.G. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.