Jump to content

Sjøvannsfilter ikke montert

bwh

Recommended Posts

Kjørte 500 timer med en av mine forrige båter (VP 18 HK) som ikke hadde filter. Hadde aldrig problemer med denne. På min neste båt (VP TAMD 31) var det montert originalfilter. Etter å ha sjekket/renset dette noen ganger i sesongen undres jeg litt over hvorfor ikke motoren som ikke hadde filter kunne fungere uten problemer. Forøvrig er det vel slik at jo mer man bruker båten, desto mer "gjennomspyling" får man. Et velkjent problem er jo at det kan vokse  blåskjell i motorer hvis det ikke er montert filter. Derfor. Ville uansett motortype og bruksmåte montert sjøvannsfilter. Ville valgt en "proff modell" fra .f.eks. Vetus. Hold deg langt unna VP-sine filter. Velger du et litt stort filter vil det også bli mye enklere ved vinterkonservering - rett og slett fordi man da stenger inntakskranen - for så å fylle ferskvann og så "frostveske" rett ned i filteret mens motoren går. Forøvrig også enkelt å "gjennomspyle" motoren med ferskvann et par ganger i løpet av sesongen hvis behov.

Har heller aldri hatt filter på sjøvannsinntaket. Har heller ikke hatt noe problem med at det har gått tett. Har klart å tette det med rust, men det er et annet problem. Har heller ikke hørt om blåskjell i motoren, kommer disse ut ferdig kokt?  :cool:

Nei, pumpa stopper vel før motoren får problemer.

Johnny

Ettermonterte sjøvannsfilter på en Viknes 770 med 133hk Yanmar i fjor. Det var ikke montert orginalt, men siden jeg går i en del grapsete vann synes jeg det var lurt.

Hadde ingen problemer før, men når man ser hva som er av dritt i filteret etter en sesong er man glad man monterte....

Jeg har alltid hatt sjøvannsfilter på VP motorene i båten. Kjekkt å kunne ta en titt å se at vannet strømmer igennom filteret. Vet at jeg ville sett dette på temperaturen på motor, men kjekt allikevel. Bruker også fiteret ved opplag for å kjøre frostveske inn i kjølesystemet.

Helt klart en fordel med filter, men det eliminerer ikke behovet for rengjøring av systemet etter noen år.

Skjell og rur trives godt inni der, spes. hvis båten er jevnlig i bruk.

Når de dør samler de seg gjerne foran den første komponenten der sjøvannet varmes opp.  (Etterkjøler/oljekjøler/varmeveksler)

Signatur terron sier at man bør holde seg unna VP filter og heller gå for "proff model", hva legges i dette utsagnet og hva blir da riktig å bruke for Yanmaren på 222hk?? :puke:

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Det er ikke montert sjøvannsfilter til min Yanmar 222hk, er det noen som mener dette er ok eller bør jeg montere ett omgående????

Noe som kanskje er litt tankevekkende + se mitt innlegg under "hvor ofte impelleren bør skiftes" https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1085654142 som en bør tenke på er... "det vannet som båten flyter i, sirkulerer gjennom min motor" .. Dvs at hvis det er mye siv, og annet i vannet hvor en bruker båten i, så vil dette før eller senere finne veien inn i maskinen din uten et skikkelig filter. Det vil da si at mesteparten som finner veien inn i maskinen, vil slite på impelleren, bryte denne opp, og / eller bli pumpet inn i maskinen (sammen med deler av impelleren), og blokkere de mest følsomme delene av kjølesystemet ditt. Vanligvis i varmeveksleren og intercooleren til å begynne med, for så å blokkere andre delar av systemet senere. Som tidligere nevnt er over 50 % av motorhavari på en moderne diesel, antatt å være grunnet i feil med kjølevannsystemet. Vanligvis er behovet etter relativt få overvarming, nye sylinderforinger, intercooler, varmeveksler, vannpumpe, samt en del andre "mindre" deler. Uten sjøvannfilter ombord vil jeg gjette at du kan få rundt 3 - 400 timer på maskinen før de første problemene oppstår (hvis du er heldig). Dette høres vel gjerne litt urovekkende ut, men det er en svært billig forsikring å installere. Med 220 HK som utvikler mye varme i kompresjons og tenningsfasen, så har du et stort behov for kjøling, og du pumper ganske mye vann gjennom maskinen selv på lavt turtall. Min anbefaling er å installere et skikkelig bronse filter (ikke plastikk), med klart lokk slik at du kan sjekke filteret uten å fjerne lokket....

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Har 184 Hkr yanmar utan sjøvannsfilter. Båt og motor er 2002 modell og har gått ca 450 timer. ligger på sjø hele året.

Har ikke hatt problem med kjøling.

Men kommer til å montere kjølevannsfilter pga. Det blir så mye enklere å fylle glykol under vinter perioden då båten blir brukt til fiske +. :rolleyes:

For at sedan bli liggende ubrukt i lengre perioder.  

NB 820

Det virker kansje som dette kan være en billig forsikring for å unngå dyre verksted regninger, og monteringen er jo veldig enkel

Bør jeg ha filter på min 22 hk Yanmar?

Jeg er ikke i tvil at det er en billig forsikring å ha et sjøvannsfilter, for alle diesel motorer i hvertfall... Det er klart at en 22 HK har mindre vanngjennomstrømning, enn en 220 HK maskin, samt at inntaket er mindre i diameter. I tillegg til dette må du jo vite om du har et lite grovfilter under skroget, eller om du har et helt åpent inntak. (drev er også annerledels enn vanlig aksling, da disse oftest har en "grill" over inntaket (ikke nyeste Volvo "high performance" drev, som har et lite hull mot fartsretningen fremme i drevet)...).

Hvis det var opp til meg, så hadde jeg installert et sjøvannsfilter med et alternativt opptak inne i kjølen.... 10 - 20 cm opp, slik at du kan benytte motorens egen sjøvannspumpe som en virkelig effektiv lensepumpe i nødstilfeller...hvor det å holde seg flytende er det viktigste....nok en billig forsikring..

Bilde

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg er ikke i tvil at det er en billig forsikring å ha et sjøvannsfilter, for alle diesel motorer i hvertfall... Det er klart at en 22 HK har mindre vanngjennomstrømning, enn en 220 HK maskin, samt at inntaket er mindre i diameter. I tillegg til dette må du jo vite om du har et lite grovfilter under skroget, eller om du har et helt åpent inntak. (drev er også annerledels enn vanlig aksling, da disse oftest har en "grill" over inntaket (ikke nyeste Volvo "high performance" drev, som har et lite hull mot fartsretningen fremme i drevet)...).

Hvis det var opp til meg, så hadde jeg installert et sjøvannsfilter med et alternativt opptak inne i kjølen.... 10 - 20 cm opp, slik at du kan benytte motorens egen sjøvannspumpe som en virkelig effektiv lensepumpe i nødstilfeller...hvor det å holde seg flytende er det viktigste....nok en billig forsikring..

Bilde

Mvh,

Dette er jo ganske enkelt genialt!!! Jeg går i garagen med en gang og ser om jeg kan få til en slik løsning. Spre dette til flere!!
  • 2 måneder senere...

Ideen fra divemaster har jeg ikke tenkt på, men den er jo "genial" Takk for den!

Hei bwh,

Jeg har tilsvarende motor som deg i min NB 820.  Kunne du fortelle litt om installasjonen av sjøvannsfilteret?  Holder på å spikulere ut hvordan jeg skal gjøre dette på min båt.  Ikke lett å finne feste til braketter innenfor motorkassen.  Har tenkt litt på om det går å feste felteret rett på inntaksventilen (1 1/2") med en rørgjengeovergang og om dette vil være tilstrekkelig støtte til filteret?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Filteret bør monteres så høyt at du kan ta av lokket uten at vannet renner over. Ellers bør det så nær inntaket som muligt og som første "ledd" etter skrogjennomføringen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Jeg har en tilsvarende løsning som Divemaster,men en enklere og kanskje mindre fleksibel løsning.

Bunnventilen er utskiftet med en 3-veis ventil. den ene stillingen suger den fra sjø og gjennom filter,

i den andre stillingen fra skutebunnen.  I mitt tilfelle har jeg koblet på en slange som ligger i skutebunnen. Når motoren skal preserveres om høsten putter jeg denne slangen i ei bøtta som

hageslangen forsyner med ferskvann, og den siste bøtta med glycolblanding  som blir stående i motoren over vinteren.

En grei måte å preservere på, og jeg har tryggheten i tilfelle en stor lekasje.

penta

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...