Jump to content

Båtførerprøven på særskilt grunnlag ?

oslofjord

Recommended Posts

Staten vil ha en mer seriøs prøve hvor det er vanskeligere å feie gjennom pensom før privatisteksamen:

.... Snart graderes spørsmålene, og eksamen blir langt tøffere."....

Det er politisk korrekt å ha en seriøs båtførerprøve, men samtidig politisk korrekt å være anti-elite. Hva skjer når mindre puggeflinke, handikappede og andre med dårlige forutsetninger stryker fior 10.gang og dermed blir nektet et liv på sjøen ?

Blir det da båtførerprøver på særskilt grunnlag med feks. lenger eksamenstid på mer enn en time ? Norsk tests nåværende dataprøve har vistnok nok pussige spørsmål til at enkelte grupper kommer til å få melding på dataskjermen om sjøen ikke er for dem.

Nå forstår jeg..........meningen med båtførerprøvene er at de rappkjefta skoleflinke med de raskeste båtene og de raskeste hodene skal få båtførerbevis, mens taperne kan holde seg på landjorda (???)

Redigert av salt (see edit history)

Vel, Salt, begrepsbruken din er vel ikke direkte respektfull. Hva er en taper? En som sliter med lesing og skriving? Kan ikke helt forstå at det er synonymt, annet enn at noen vil tape på dette eller få problem med å henge med. Hvorvidt en er handicappet eller ikke, påvirker vel ikke uten videre kognitive ferdigheter, som det å lære, huske noe osv.

La oss iallefall ha en noe annen approach til en slik debatt, selv om jeg forstår at du er ute etter å spissformulere. Det er vel ikke uvanlig at de som sliter med det teoretisk kan være meget sterk praktisk, dvs på det som virkelig teller på sjøen. :smiley:

Det viktigste totalt sett er vel neppe eksamen, men de faktiske teoretiske og praktiske ferdighetene ved å greie seg på sjøen. Kanskje burde det vært mulig å få gjennomført en praktisk prøve, hvis det viser seg vanskelig å bestå en skjerpet eksamen. Ikke vet jeg. Eller kanskje overdramatiserer vi det som ligger i denne mulige innskjerpingen. :smiley:

mvh Bergen Dørk

Uavhengig av begrepsbruk vil det være en gruppe i samfunnet som uansett forberedelser kan ha problemet med å få krysset av på 40 riktige innen 50 minutter.

Ved f.eks. opptak til videregående og og skoleeksamener har de faktisk forstått dette med et tilpasset tilbud for de med dokumenterte behov.

Naturligvis kan man være en god sjømann selv om man av ymse grunner ikke får klikket av raskt nok på på en norsk- test pc.......men dette er jo bare nok et eksempel på hvor lite gjennomtenkt hele dette obligatoriske båtførerstyret er.

Alle byråkrater vet jo at for hver forskrift som vedtas må det lages en haug med nye forskriftsendinger fordi forskiftene i seg selv får uventede konsekvenser. Det klassiske eksempelet er skattesystemet som etter hver eneste "forenkling" får stadig nye utilsiketede konsekvenser som fordrer nye "forenklinger"...

Båtførerprøven er starten på en forskriftslabyrint som byråkrater og båtfolk aldri kommer seg ut av og i et av disse blindsporene (uten sertifikat) havner de som av ymse årsaker rett og slett ikke fikser prøven....selv om de er verdens beste sjøfolk og kjenner til alle de vesentlige reglene.

Jeg er så gammal at jeg slipper å sitte forran en pc som etter en time skal fortelle om jeg går videre til sjølivets gleder eller om jeg har strøket. Man skal ikke se bort fra at det når det på skjermen blinker å meldes at man har strøket....kan det for enkelte føles værre enn å bli tutet ut av norske talenter....

Dagens retningslinjer gir sensor anledning til å utøve litt skjønn, ved f.eks å innvilge litt ekstra tid pga språkproblemer.

Selv har jeg i noen ganske få tilfeller også gjennomført prøven muntlig, ved at spørsmål og svaralternativer leses opp for de som sliter mest med dysleksi.

Hvordan dette blir tatt hånd om i eventuelle nye retningslinjer gjenstår å se.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Dagens retningslinjer gir sensor anledning til å utøve litt skjønn, ved f.eks å innvilge litt ekstra tid pga språkproblemer.

Det er bra og høre, men trenden går vel mot mer bruk av automatisert pc-eksamener som slett ikke er programmert for å ta individuelle hensyn, men ubønhørlig sier når tiden er ute og gir klar bekjed om man har bestått eller ikke bestått.

Jeg ville bli meget forundret om det med overgang til kun pc-basert løsning ikke legges inn mulighet for utvidet tid for enkelte brukere. Det er hvertfall enkelt å få til rent teknisk. Med pc kan man dessuten legge inn lydfiler for opplesing av alle spørsmål og svaralternativ, så kandidaten blir ikke lenger avhengig av å ha et menneske som kan sitte ved siden av og lese høyt.

Tilbudet om tilrettelagt prøve for de som har spesielle behov har alltid vært tilstede, og vil nok også være tilstede i fremtiden. Slik er detbåde i utdanningssektoren og generelt i arbeidslivet.

Salt sine uttalelser tyder på svært mangelfull informasjon om systemet slik det fungerer i dag, og er bare å oppfatte som rørete.

Jeg vil ikke forsvare Salts ordbruk - tapere er ingen god karakteristikk av f.eks. Gudmund Hernes og Kjell Inge Røkke, som har dysleksi (eller ordblindhet, som det het før i tiden (i gamle dager, som datteren min på 10 år sier). Salts intensjon synes jeg derimot må respekteres og ikke omtales som rørete. :nonod: Det har noe med respekt å gjøre, synes jeg.

mvh Bergen Dørk

Beklager ! Jeg burde absolutt brukt anførselstegn på ordet "taper", men når jeg starter en tråd med emnet "båtførerprøven på særskilt grunnlag" er det jo netopp fordi jeg mener at eksamensformen med 1 time forrran en pc ikke nødvendigvis reflekterer faktisk kunnskap. Mitt poeng er at staten ved båtførerprøve-siling kan komme til å skape "tapere" som ikke får koble av på sjøen. Mens skoleflinke kjekkasser med masse selvtilitt og nattlig kjøring i fylla antageligvis klarer 40 av 50 spørsmål.

Den sunne dømmekraft i en kritisk situasjon til sjøss er ikke synonym med evnen til å feie igjennom flervalgsspørmål.

Guest Avmønstret#

Det er jo et faktisk poeng at det er en båtførerprøve, ikke ett båtførerkurs.

Når ett krav først settes så må det jo være ut fra den ideen at noen ikke er/vil være flinke/gode nok til å klare en prøve. Da er man ikke skikket til å føre båt, eller hva? Det samme gjelder jo for bil og mange andre fartøy, jeg tror de fleste godtar at stryk på oppkjøring eller teoriprøve tilsier at man ikke er skikket.

-----------

Man kunne jo sef. gjøre det om til et kurs hvor eneste kravet kanskje var oppmøte, så kunne man satse på at det var godt nok, og uansett bedre enn ingenting?

Selv er jeg ikke fremmed for ett slikt regime, men jeg tror nok det fort vil bli utsatt for press ifht. å bedre kvalitetsikre resultatene, og det er ikke så enkelt uten en eller annen form for prøve som må bestås. Samtidig vil jo et slikt regime garantert bli utnyttet av ganske mange slabbedasker.

--------------

Bilsertifikat er jo et godt eksempel på at man har systemer som gjør at man kan bestå til tross for evt. lyter osv. Det er muligheter for tilrettelegging på alle mulige måter, og det må være relativt lett å få til ifht. båtførerprøven også.

-----------

Den politisk/filosofiske ideen om at alt skal være tilgjengelig for alle er litt drøy å dra inn i denne sammenhengen. De fleste innser sine begrensninger og de fleste kan oppnå tilgjengelighet uten å måtte føre ett fartøy selv, selv om det selvsagt kan være den optimale tilnærmingen for enkelte. Det er veldig mange sammenhenger de fleste av oss er utelukket fra pga formelle begrensninger, det er nå bare en del av å tilhøre et sivilisert samfunn.

Er båtførerprøven like stressende som flervalgsspørsmålene i Slumdog millioner ?

Tv- showet og båtførerprøven har to ting til felles....at det er flervalgsspørsmål og det går på tid.........

Hvorfor ikke droppe tidsbegrensningen helt ??? Hvorfor kan man ikke sitte feks. 2 timer med de 50 spørsmålene ??

I dag finnes det så mange bra tekniske løsninger man kan gjøre med en PC at det må da kunne gå an for en med lese og skrive vansker eller fysiske handikap, å gjennomføre en båtførerprøve på 1 time!!??

Ser for meg at vedkommende for eksempel får lest oppgaven (e) med tilhørende valg, eller at eksamensoppgaven inneholder lydfiler hvor kandidaten blir stilt overfor 4 hørbare/visuelle valg der hvert valg velges ut fra 4 knapper med forskjellige farger.

Det aller beste hadde jo vært at de ansvarlige som står for å lage programvare for obligatoriske eksamensoppgaver snarest også tilrettelegger for bruk av lydfiler/visuelle effekter og farge valg. Og å dedikere 4 tastaturknapper og klistre på 4 forskjellige fargelapper burde jo være enkelt!

Skulle vedkommende kandidat være døv, blind eller ikke behersker å trykke en av de fire fargede knappene, så er kandidaten, etter mitt skjønn, uansett avhengig av ledsager for å nyte sjølivet i en motorisert båt!

Men la det være sagt, kandidaten er jo ikke å regne for noen ”taper” av den grunn!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har ei historie om ein som strauk på bilteorien sju ganga!!

Då fekk han tilbod om å ta den muntleg, å sto...

Trur ikkje han hadde dokumentasjon om ordblindhet/dysleksi...

Er det ein menneskerett å få lappen (enten det er på bil eller båt), eller bør oss kanskje sette ein strek ein plass og ikkje gjer slik at alle som hamner under den "streken" som er idag, berre kan gå opp til ei "lettere" prøve?

"Beklager, du er smart nok til å stryke på denne prøva, men vennen din som ikkje er like smart, han skal få hjelp til å få båtførerprøva godkjent."

(Les: lettere, iom at den er muntleg. Kan sikkert bevise at ca 90% i den norske skule får betre karakter på muntlege prøver i forhald til den karakteren dei ville fått på ei tilsvarande skriftleg prøve.)

Guest Avmønstret#
Er det ein menneskerett å få lappen (enten det er på bil eller båt), eller bør oss kanskje sette ein strek ein plass og ikkje gjer slik at alle som hamner under den "streken" som er idag, berre kan gå opp til ei "lettere" prøve?

"Beklager, du er smart nok til å stryke på denne prøva, men vennen din som ikkje er like smart, han skal få hjelp til å få båtførerprøva godkjent."

Poenget med en prøve er vel akkurat det, å sette streken en plass. Jeg syns ikke det er å "rakke ned" på noen om man ikke klarer noen formalkrav ifht feks båtførerprøven. Det er jo tusener av formalkrav/prøver/sertifikat som de fleste av oss ikke har forutsetninger for å prøve, uten at man føler seg utestengt for det (eller prøver å gjøre det til en menneskerett å...).

Det er nå en gang slik at noe egner man seg til, andre ting ikke. Om man, med tilrettelegging osv ikke klarer båtførerprøven så er det vel et argument at det går på egen, og andres, sikkerhet løs hvis man "slippes løs" på fjorden uten?

Om en skulle droppe prøven så må det, i det minste, erstattes med et obligatorisk kurs, med obl. oppmøte og kanskje en praktisk test på sjøen? Da kan man bevise sin skikkethet på to måter. Enten ved en ren teoretisk prøve feks på nett, uten oppmøte, eller vha oppmøte og praktisk gjennomføring.

Men uansett så koker det ned til noe. Hvis man feks ikke kan lese, dvs ikke ta til seg viktig informasjon fra ett kart eller instrumenter, bør man da få lov til å føre en større båt på sjøen og også ha ansvaret for andre ombord? Jeg tar ikke for gitt at alle tar hensyn til egne begrensninger og er derfor glad om en båtførerprøve kan "sette streken".

Skal tro om Høyres landsmøte har noe synspunkt på dette; kanskje en kampsak for å få fatt i flere velgere? :lol::lol:

Uansett er det visse krav som må oppfylles for at en skal stå til båtførerprøven, men muligheten for å få inn lærestoffet via "mange kanaler" skulle kunne bidra til at de fleste kommer seg gjennom dette: Videoer og lydpresentasjoner for å illustrere lærestoffet skulle iallefall være en ypperlig hjelp, både for innbarka landkrabber (for det er vel noen av de også) og de som trenger tilrettelagt undervisning.

Hvis nå ikke Høyres landsmøte kommer med et forslag om at "For å kunne gå opp til båtførerprøven må du minimum ha bestått eksamen på vg. skole der 3 år med matematikk inngår i fagkretsen". :lol:

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...