Jaren Startet 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2009 Heisann, Håper noen kan hjelpe her. Skal bestille en propell til en Suzuki DF140 2003 modell. Denne har utveksling 2.38:1 på girkassa. En kar har eksakt samme båt og motor, bortsett fra at han har 2008 modell med utveksling 2.59:1. Han har 14x20 stål propell som passer perfekt. Hvordan regner jeg da ut hva jeg bør ha? Større eller mindre stigning? Takker og bukker Sitér dette innlegget Link to post
GVH Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Hei. Du bør si noe om hvilke egenskaper du er ute etter, toppfart/raskt i plan? Hvilken båt står motoren på? Jeg har samme motor på en GH V20 (den veier ca 750kg u.motor), har nettopp montert en Ballistic 13,5 X 22 på den og den passet utmerket for min del. Høyere toppfart og bedre grep i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Jaren Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Hei igjen! Jeg har jo fasiten tror jeg, for en jeg kjenner til har samme båt med 14x20 stiletto stål og den er perfekt, makser ut på 6200rpm med 2 pers. Problemet er bare at jeg kan ikke bruke 14x20 fordi min Suzuki DF140 er eldre og har 2.38:1 utveksling istedetfor 2.59:1. Trenger jeg da mindre eller større stigning? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Propellen på din båt går fortere rundt med 2,38:1 utv. i forhold til den andre med 2,59:1. Ergo trenger du en propell med mindre stigning. Jeg tipper en tomme eller to mindre. Den andre greier 6200 som er ganske høyt. Går du ned 2 tommer vil du kanskje ende på rundt 6000 som er rimelig midt i blinken... Uansett så skaff deg bytterett på propellen forutsatt 5 min prøving og 100% uskadet propell... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bearded Beast Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 du skal i teorien ha mindre stigning, fordi din propell går fortere rundt, forutsatt lik båt og propellfabrikat. i dette tilfellet 19". men om akkurat denne propellen leveres i trinn på 1" er nå et annet spørsmål. Men med et annet merke propell så er ikkje 19" nødvendigvis korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Jaren Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Takker så mye for svar. Jeg har da tenkt på 3 muligheter, 1. Kjøpe en identisk propell i 14x18 (de har ikke 19), Stiletto Advantage I 2. Kjøpe en annen stålpropell, f.eks Solas HR Titan 3 i 13 7/8 x 19 3. Kjøpte samme propell 14x20, men utvekslingen 2.38 i forhold til 2.59 vil da dra ned toppturtallet til godt under 6000? Usikker på hvordan jeg kan regne ut hvor mye mindre teoretisk turtall jeg får her.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 (redigert) Solas hr titan skal du ikkje ha! da kan du likegjerne bruke original suzuki aluminium. skal ikkje undervurdere alupropell. hvilken propell har du idag da? og ka fart får denne kameraten på fullt 6200 sa du? Redigert 8.Mai.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jaren Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 OK så disse Solas HR Titan er noe søppel, jaja godt du advarer meg!:) 6200 er maks anbefalt turtall på den motoren, jeg vet ikke toppfart. Men er det ikke å anbefale å havne ut slik at du faktisk får 6200 omdreininger på full fart og optimal trim med normal belastning? Det er vel der motoren har høyest effekt? Mulig jeg overvurderer betydningen av å havne på maks og at jeg like gjerne kan ligge på 5800 f.eks da registeret er 5800-6200. Hvis Solas er dårlig, hva er å anbefale av stål? Sitér dette innlegget Link to post
Jaren Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Hei igjen, Liten oppdatering på historien. Regnet ut til slutt at med min utveksling må jeg ha 14x18.67 propell for å oppnå samme turtall. Det nærmeste jeg kom dette var en Ballistic 13 3/8 x 19, noe mindre dim og litt større pitch. Resultat kanonbra, 6200 rpm en person ombord og 36.2 knop. God båtsommer! Sitér dette innlegget Link to post
Hvaler1 Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hei Har en DF 140 (2003 mod) som gjør ca 30-32 knop max på en Galia 21 fot (ca 1000kg) på den sitter stålpropell fra Suzuki 14X18. Tidligere eier hadde en Ballisitic stål 13,5X22XL på når jeg kjøpte båten. Uheldigvis gikk jeg på en stein og måtte sette tilbake den orginale stålpropellen som beskrevet(14X18). Synes jeg får et høyere turtall med 14X18,men det var behageligere å kjøre med Ballistic propellen. Husker ikke max turtall med den. Tenkte jeg skulle kjøpe en ny propell nå , da den som sitter på er litt skadet. Hva burde jeg kjøpe, for å oppnå 30 knop med lavest mulig turtall. Er det slik at man ikke bør ha en propell på som gir lavere turtall ved WOT enn anbefalt av Suzuki. Ser at den ligger mellom 5600-6200. Kan man oppnå samme hastighet med lavere RPM? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Du bør ha en propell som gir ca 6000 rpm med normal last og antall personer ombord. Disse motorene har relativt lite slagvolum og vil fort jobbe for tungt når båten er lastet mer enn normalt om utgangspunktet for toppturtall er for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Hvaler1 Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Ok. Så ved å gå opp i stigning, vil RPM synke? og det er ca 300-400 RPM pr tomme? så om jeg har 6200 RPM med 4 pers og full tank, med 14X18 stålpropell, vil en 14x19 eller 13,5 x20 være ok? Hvor mye endrer du på behove for stigningen ved å endre diameter? Takker for svar. Redigert 1.Juli.2011 av Hvaler1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Antitin Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Hei! Jeg har samme motor som deg (2005 modell, så det skal være samme utvekslingen). Nå er min båt 19-20 fot, og antageligvis noe lettere enn båten din, men jeg får i overkant av 40-42 knop med den 13,5X22XL propellen du nevner. Har da ca. 6000rpm. Når jeg kjører i 32 knop har jeg rundt 4500rpm. At du bare klarer 30-32 knop synes jeg høres litt merkelig ut, med mindre skroget er veldig tungdrevent. Har en venn med samme motor og lignende båt (størrelse&tyngde) som deg og han har Suzukis standard alu prop 14x19. Med den går båten ca 37-38. Ville tro at en 14x18 stål skulle gi noe lignende. At du da bare får 30-32 knop tyder på at du har lavere turtall enn du burde, alternativt veldig stor slipp% (kjapt beregnet kom jeg til ca. 18% i ditt tilfelle). Med den farten du klarer med nåværende propell har jeg vanskelig for å se at en 13.5x22 skulle kunne fungere særlig bra.Tror ike du har nok effekt til å drive den. I utgangspunktet viløle jeg sagt at 14x18 burde passe ganske bra, men jeg hadde forventet at du hadde en lang høyere toppfart. Tror du i ditt tilfelle grovt regnet kan gå uti fra at farten endrer seg ca. 2 knop ved et gitt turtall hvis du endrer stigningen med 1 tomme (1 tomme opp gir 2knop mer fart). Eller har du skrevet feil, og mente 40-42 istedet for 30-32 ? Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Jeg har også en Galia på 21 fot med samme motor, men 2004-modell. Disse båtene er brede og tungrodde, så de krever mye hestekrefter. Min båt er 2,6 meter bred og 1000 kilo uten motor. Dvs. at med motor, 200 liter bensin, 50 liter vann, ankervinsj++ blir totalvekten rundt 1500 kilo. Med fulle tanker og kun meg ombord får jeg 30 knop på maks turtall (5900 rpm), med en 14X17 aluprop(!). Marsjer vanligvis i 25-26 knop på 4800-4900 rpm. Gutta på Oslo Marineservice syntes at dette hørtes helt ut som hva man kan forvente med denne motoren på så tung og bred båt, og anbefalte meg å beholde propellen, da jeg spurte om det kunne være riktig å få så lavt turtall med så lav stigning. Redigert 1.Juli.2011 av FredrikW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hvaler1 Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 (redigert) Antitin: Det er korrekt med 30-32 knop. Det er en tung (men stabil) båt. (Ideelt sett burde den vært utstyrt med 150 hester, som også har et større slagvolum enn 140.) Med 14X18 har jeg max RPM på 6200 i 32 knop med 2- ombord og full tank. slik sett er vel denne propellen ideel? Dus ier Antintin at ved å gå opp 1 " i stigning fra 18 til 19" kan en regne med 2 knop større fart? Med den skadde propellen 13,5X22XL er det reg max fart i GPS på 33 knop. Hva menes med slipp % ? Redigert 4.Juli.2011 av Hvaler1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Antitin Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Hvaler: Tror nok jeg har undervurdert hvor tung båten din er. Men jeg forstår ikke helt tallene her. Slip% er bare forskjellen mellom hvor langt propellen teoretisk og faktisk skrur seg fram per omdreining (hvor mye den prosentmessig "sklir bakover"). Med din 18" propell og 6200rpm vil båten teoretisk gå 37.3knop med null slipp. Det gjør den ikke. Den går 32, dvs. et slipp på 14%. Så sier du at du har hatt 33knop med 13.5x22 propellen. Nå er det ikke oppgitt noe turtall, men hvis jeg antar at du er akkurat kommet opp i maks effekt området og har 5800rpm så vil båten teoretisk gå 44.1 knop med null slipp. Det gjør den jo ikke, den går bare 33, dvs. et slipp på 25%. Det forekommer meg veldig høyt, uten at jeg er ekspert på dette. Betyr ihvertfall at propellen jobber ganske tungt, nesten som om den akkurat har kommet over planingsterskelen. Sammenlignbart tall hos meg er 7% ved maks fart. Men det kan være at båten bare er så tung og tungdrevet. Da ville jeg tro (igjen uten å vite sikkert) at du bør ha størst mulig areal på propell bladene. Ergo størst mulig diameter, dvs. 14". Fredrik W. har jo samme oppsettet som deg, men 14x17 propell og også et slipp rundt 14% ut fra tallene ha oppga. Så for meg høres det ut som du trygt kan beholde den 14x18 propellen du har. Tror ikke du har effekt nok til større stigning. Hvis båt m/alt faktisk veier 1500kg pluss tungdrevent skrog så er det neppe mer enn 32knop å hente uansett uten å hive på mer hestekrefter. Hvis du vil prøve med en Ballistic så gå i hvert fall ned på stigningen. Det er lett å teoretisere rundt dette, men det er flere parametere som må passe for at det skal bli riktige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.