Jump to content

Hvilken daycruiser anbefales?

kmk

Recommended Posts

Jeg ønsker å kjøpe en daycruiser som skal benyttes til dagsturer for meg, min kone og vår nå 2,5 år gamle sønn. Er det noen som kan gi tips med tanke på hvilke praktiske funksjoner og utstyr jeg bør tenke på? Tenker da på ting relatert til barnevennlighet, innlagt vann, sengeplass, plass til barnevogn etc.

Og i disse finanskrise tider - er det noen båter i denne kategorien som utmerker seg som "røverkjøp"?

På forhånd takk

Knut

Hvilken størrelse tenker du på, daycruisere fås fra 19 til 24 fot. Inboard eller outboard? Hvis du skal du traile den rundt på henger spiller bredde og vekt en rolle. Hvilket prisområde tenker du deg?

Uansett, med tanke på at du vektlegger plassforhold, stuverom, pentry, toalett, sovekabin, så anbefaler jeg deg å se nærmere på Skibsplast 655 / 660 som er noe av det mest praktiske du kan velge som liten familie-daycruiser i 21-fotsklassen.

Siden dere har et lite barn og behov for å stue vekk en barnevogn, vær obs på at de fleste andre daycruisere (altså utenom Skibsplast) har så lave og trange forkabiner at de fungerer nærmest bare som hanskerom. I en Skibsplast derimot får både dere og krabaten en forkabin som går an både å sitte oppreist i, bevege seg i og sove i.

(Søk for øvrig i tråder her, mange diskusjoner omkring valg av båt).

Her vil du få mange ulike anbefalinger. Det er jo ikke så enkelt å gi en generell tilbakemelding og du oppgir ingen prisramme, så da kan jo forslagene sprike i mange retninger.

- er det første båten?

- kreves det eget toalettrom?

- er det viktig med 4 køyeplasser, eller kan eks barna ligge ute under kalesjen?

- barnevogn - alt etter hvilken type dette er kan jo denne ta både liten og stor plass. Ei sammenleggbar trille går vel ombord i hvilken som helst båt...nesten, vil jeg tro. Er poden 2,5 år må vel noe slikt holde.

- diesel/bensin?

- utenbords/innenbords?

- årsmodell (ny? noen går gammel?)

- pris?

Det blir jo naturlig for meg - siden det er den båten jeg har selv - å anbefale deg å kikke på en Skibsplast 655 eller 660. Prismessig ligger denne vel midt på treet, men du kan gjøre mange gunstige kjøp her nå.

Et par eksempel:

655: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16945075

660: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17267752

Interessert i mer om 660 - klikk deg inn på hjemmesiden vår i signaturen. :smiley:

Dette er bare eksempler - søk selv på Finn.no.

Et du ute etter en noe større (og dyrere) båt vil jeg anbefale deg å vurdere Skibsplast 690 eller Bayliner 245. Disse har bla eget toalettrom og bedre overnattingskapasitet (stikkøyer).Dette er mine favoritter, blant flere, men som sagt - smaken er som baken; den er delt!

Bella 621DC er en annen fin daycruiser på ca 20 fot, men kabinen er kun for bagasje ol - til nød til overnatting for 2 voksne.

Flipper 630 DC er et nokså likt konsept. Prisgunstig.

Bayliner 652 - prisgunstig amerikaner m/innenbords.

Askeladden 645 Beetle. Og flere modeller fra denne produsenten.

Mange modeller å vurdere.

Kommentar (redigert):

Oppsss.....der hadde allerede Skvulpen vært på tokt - da er det sikkert noen som reagerer på at det er Skibsplast folkene som hiver seg på her. Det er nå et bra alternativ anyway. Enig med Skvulpen i hans poenger.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...