tjuagutt Startet 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2009 Hei Jeg vurderer ett morisert båtliv på 7-8 knop, og søker etter en velholdt plastsnekke. Hvilke merker er det som kan kalle seg deplasement snekke? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Ja, du har i hvertfall min gamle båt i det segmentet: Nidelv 24. Kjekk båt - men dess mer motorisering dess mer av fjorden tar den med seg. Og Joda 24, Saga 7000 osv Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Gullfisk Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Hvilken størrelse? Sommer eller helårsbruk? Fiske eller bare tur? Viksund, Tressfjord, Sagen, Taule/Grimsøy, Saga, Polar(tidlige modeller), Marex, Joda, Snekling, Nordan, Risør. Det meste av snekker fra begynnelsen av 80-tallet og bakover + noen til. Sitér dette innlegget Link to post
tjuagutt Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Størrelse: 26-30 fot Vår - sommer og høst. Tur primært, men skal også fiske litt på hobbybasis... (Sitte fremme og kaste med stanga eller dra ett snøre). Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Da har du nok endel å velge mellom. Skal du ha selvlenser og lukket båt som ikke er avhengig av kalesje, blir utvalget straks mere snevert. Selv synes jeg Tressfjord 28 er noe av det bedre i dette segmentet. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 http://www.sandvikbåtklubb.com/ SANDVIK 28 har jo masse plass! Hilsen Bernt m/Sandvik 28 Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Biam og Sollux er kurante båter med greie løsninger Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
index Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Da vil jeg slå et slag for Viksund Columbi! 27 fot, selvlensende, 4-5 liggeplasser og plass til 6 personer rundt bordet inne. Store vinduer, så man har god oversikt når man sitter inne (slipper kjellerfølelsen). Pentry på rundt to meter lengde, så det er god plass til å lage mat. Toppfart 7-11 knop, alt etter motor. Tung og god i sjøen, trygg uansett vær. 1,2m dyp, så den ruller godt i sidesjø men føles aldri utrygg. Med stor kalesje i tillegg så er den en romslig og grei turbåt, som lett konverteres til fiske. Og da er det selvlensende akterdekket suverent! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 I mine øyne har et deplasementskrog ingen form for utflating av bunnen i akterenden eller knekk i avslutningen som gjør at de kan slippe vannet. Så godt som alle de som er forslått har vel dette? Mulig Sagen og Grimsøy er rene deplasementsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
tjuagutt Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 er NorDan deplasment båt? Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Hei. Min forrige båt var en Grimsøy 26. Jeg synes dette er en flott båt med masse sjarm og gode sjøegenskaper. Selv om det er fryktelig mange av de som ser ruskete ut pga av selvbygg, finnes det velholdte og fine eksemplarer. Prisen ligger også som regel lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Hei Tjuagutt! Hvilken NorDan-modell er det du tenker på? NorDan 7800 og 780 er jo i daycruiser-klassen. Flotte båter som iallefall jeg har stor sans for. Her er et flott eksemplar. Som ny; spør du meg. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Gullfisk Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Var ikke den Nordan jeg tenker på. Vet ikke om det er samme firma, men det er bygget noen snekker med veldig utpreget spring i som jeg har sett.Her er en i sjarkutførelse, dog noe overmotorisert: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 I mine øyne har et deplasementskrog ingen form for utflating av bunnen i akterenden eller knekk i avslutningen som gjør at de kan slippe vannet. Så godt som alle de som er forslått har vel dette? Mulig Sagen og Grimsøy er rene deplasementsbåter. Forsåvidt enig i det Ingar, men da begynner utvalget å bli tynt. Viksund tidlig 70 og nedover? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 (redigert) Nå blir jeg litt forvirret her - er det Tjuagutt eller Gullfisk som er den som spør? Samme person? Forøvrig må jeg melde pass når det går over i slike båter. I barndommen synes jeg dette var de ultimat og mest spennende båtene. Hadde gleden av og få være med en nabo på fisketurer i en slik båt. Det var helt topp og eventyrlig. Og fisk fikk vi....nå ble jeg visst litt sentimental. Den NorDan Gullfisk viser her er vel ikke i snekkesegmentet, eller hur? Redigert 9.Mai.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
tjuagutt Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Nå blir jeg litt forvirret her - er det Tjuagutt eller Gullfisk som er den som spør? Samme person? hei jeg er ikke schizzo... og jeg er kun én person Og ja.. jeg startet tråden. Og ja .. NorDan er akkurat en slik båt jeg IKKE skal ha! Jeg skjønner ikke hvorfor, men det er en pent brukt plast deplasement båt jeg skal ha. Jeg akter ikke å kjøpe en båt med motor som bruker 15-20++ liter diesel i timen...... jeg skal leve også. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 He, he...mente det ikke slik. Sikkert bare jeg som ikke leste godt nok. Prisklasse? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
avsluttet Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 En gammel viksund er ikke å forakte. Saga 27 er det mange av, god plassutnyttelse og god sjøbåt. Jeg liker sandvik 945 også, men det kan vel kanskje betraktes som en halvplaner. Eller hva med en sjark Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 (redigert) Hvis du ser på bildet av undervannsskroget på den Nor-dan sjarken, ser du at dette i utgangspunktet er et depl skrog som du er ute etter. Akkurat denne båten har en voldsom flaps og motor, og blir presset ut av sitt opprinnelige fartsommeråde. Det skroget går nok både lett og rimelig med liten motor. Redigert 9.Mai.2009 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.