Jump to content

Har utenbordsmotorer dynamo?

soleq

Recommended Posts

Heisann. Har nettopp kjøpt meg båt og var ute idag på ein luftetur. Stoppa litt utpå for å slappe av, då eg skulle starte opp igjen var batteriet flatt:S

Cd spilleren var i bruk btw.

Det eg lurer på, er om min motor, 90hk yamaha ca 90mod? har nokon form for opplading av batteri eller om eg må lade det med jevne mellomrom? Evt kor ofte bør dette gjøres?

Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk

Halco 17 foter u/motor (prosjekt)

Hei!

Motoren din skal nok i utgangspunktet være utstyrt med ladekrets, men om denne virker er en annen sak. Dette finner du enklest ut ved først å måle spenningen over batteripolene før du starter opp. Deretter gjør du samme måling mens motoren går med litt turtall. Førstnevnte måling bør vise 12,5 - 12,7V, avhengig av hvor godt oppladet batteriet ditt er. Måleresultatet med motoren i gang vil også være avhengig av hvor mye oppladet batteriet er, men bør vise en markant høyere verdi, minimum 13-14 volt, men kan ofte være høyere, opp i 16-17 volt. Hvis den førstnevnte verdien er lavere enn 12,5volt bør du først forsøke å lade batteriet med en vanlig batterilader.

Du vil finne mye informasjon om dette temaet her på forumet, bla. i denne tråden

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...