soleq Startet 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2009 Heisann. Har nettopp kjøpt meg båt og var ute idag på ein luftetur. Stoppa litt utpå for å slappe av, då eg skulle starte opp igjen var batteriet flatt:S Cd spilleren var i bruk btw. Det eg lurer på, er om min motor, 90hk yamaha ca 90mod? har nokon form for opplading av batteri eller om eg må lade det med jevne mellomrom? Evt kor ofte bør dette gjøres? Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
trikkern Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Det er en svinghjulsmagnet som lager strøm til mindre motorer. Noen større påhengsmotorer har dynamo som på bilmotorer. De fleste kan også lade startbatteriet. Her må det være noe galt. Sikkert noen eksperter på dette her i forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Hei! Motoren din skal nok i utgangspunktet være utstyrt med ladekrets, men om denne virker er en annen sak. Dette finner du enklest ut ved først å måle spenningen over batteripolene før du starter opp. Deretter gjør du samme måling mens motoren går med litt turtall. Førstnevnte måling bør vise 12,5 - 12,7V, avhengig av hvor godt oppladet batteriet ditt er. Måleresultatet med motoren i gang vil også være avhengig av hvor mye oppladet batteriet er, men bør vise en markant høyere verdi, minimum 13-14 volt, men kan ofte være høyere, opp i 16-17 volt. Hvis den førstnevnte verdien er lavere enn 12,5volt bør du først forsøke å lade batteriet med en vanlig batterilader. Du vil finne mye informasjon om dette temaet her på forumet, bla. i denne tråden Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Kjøpte en helt ny Yamaha 90 hk i 98. Etter kort tids bruk sviktet laderegulatoren. Fikk selvfølgelig ny på garantien. Hvis din motor ikke lader sjekk laderegulator om den fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
soleq Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 thanks for tips , skal sjekke imårra etter eg har vert på biltema og handla stasj til båten:) Sitér dette innlegget Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk Halco 17 foter u/motor (prosjekt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.