Executive Startet 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2009 Jeg har fått skiftet alle pakninger i Alpha One gen1 drevet på verksted. Satte det på selv og har justert og testkjørt etter alle kunstens regler på land. Alt virket fint. Lastebil ble rekvirert. Båten på sjøen. Ny test. Båten gikk bakover og framover og i fri. Ut på sjøen for en testrunde før fortøying. Ny sjekk av funksjoner og for å "kjenne" litt på båten før jeg skulle inn i trangt farvann i sterk vind. O skrekk o gru. Båten gikk ikke i revers. Men derimot framover også når spaken ble kjørt til revers. Skikkelig vind og til kai med dette vindfanget med giret i konstant forover. Det gikk til slutt. Med livet og redskap som innsats. Med båten på plass i hagen igjen ser det ut som om sjalteren øverst i drevet kan klatre litt på den nederste. Alle kabler virker intakte og festet slik det skal være. Jeg har løsnet gir vaieren og sjekket at det ikke er brudd. For det første. Skal giroverføringen (skjaltegaflene) i drevet bare ligge løst oppå hverandre. Det virker litt simpelt. Det var slik når jeg demonterte. Men det kan jo ha manglet deler? Gode råd mottas med takk Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Brynjar Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Det første som slår meg er at du kan ha fått drevet ut av frmovergear når du monterte det. Det skal stå i fwd i henhold til manual og alle how to's jeg har lest. Skal ikke si sikkert at dette er årsak men det ringer ei bjelle et sted inni grautskallen. Jeg monterer alltid drev uten propell for å minske risikoen .. På underdelen av genI drevet er det også en låseskive (?) på selve gearvelgeren som MÅ på plass. Hvis ikke kan den droppe ned så du ikke får kontakt med velgeren på øvre del... husker ikke helt hvordan det hang sammen, er noen år siden jeg rota med genI. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Executive Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 (redigert) Drevet sto definitivt i fwd når jeg satte det på. Det har også blitt kjørt framover og bakover med motoren i drift på land. Det virket som sagt også ved sjøsetting. Men jeg har stusset litt på at forbindelsen mellom skjaltegaflene har virket litt vel fleksibel. Manualene er finlest. Men jeg kan ikke helt forstå at det mangler noe. Men det virker ikke jo ikke helt som det skal, så noe er galt. Låseskive? Redigert 8.Mai.2009 av 2400Styling (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Executive Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Det er tydelig klaring mellom disse to delene. Er det normalt? Nedre del kan beveges opp og ned... Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Brynjar Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Litt slark vil det være i denne koblinga men det skal ikke være så mye at de kan komme fra hverandre. Hvordan ser det ut når du sjalter inn ut ut av gear, ser det ut som de kan "slippe" ? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Brynjar Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Hjernen funka et øyeblikk og jeg husket jeg hadde lest noe lurt en plass, på denne linken står følgende : http://www.outdriveshop.com/replace_alpha_one_waterpump.html ---there needs to be a flat washer installed over the small shift shaft (Alpha One and R only). ---If you forget to put the washer in place, the shift shaft will drop and ---you will loose shifting at the worst time. Vet selvfølgelig ikke om det er dette som har skjedd men det kan jo være et sted å feilsøke.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Executive Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Takk for tipset brynjar. Det kan se ut som om du har rett. Se bildene. Det som irriterer meg mest er jo at det eneste jeg ikke har gått over selv er nettop dette drevet som ble levert inn på verksted for service. Jeg holdt jo på å havarere på grunn av dette. Ellers så virker vaiersystem og skiftebevegelse helt etter boken. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Brynjar Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Huffhuff, sånn skal det definitivt ikke være nei. Nesten rart at det gikk i gear i det hele tatt.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Executive Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Det virket en stund Siddis Motor i Stavanger anbefales altså IKKE til drev overhalinger. Første gangen jeg fikk tilbake drevet satt sjalteren 90 grader feil slik at bare reversen var mulig å legge inn. Men det oppdaget jeg jo fort. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Executive Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Pumpa har kommet seg ned på hvilepuls igjen etter fredagens strabaser. Men jeg er jo ikke akkurat sugen på at samme tullingen skal splitte drevet på nytt igjen. Er det noen her som har lignende erfaringer på hvordan en best kan skifte verksted i denne fasen og samtidig slippe dobbel regning? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.