Jump to content

to stk batterier i båt

dorry gutten

Recommended Posts

heio godtfolk

lurer litt på en ting.....jeg driver og bygger båt...og har snart kommet frem til kobblingen av motoren og innstumenter ...og jeg skal ha to batterier i båten med en bryter som gjør at jeg kan velge mellom batt 1 eller batt 2 eller batt 1+2 dvs 1 som forbruksbatt og 2 som startbatt eller omvendt...

men...kan jeg ha batteri med to forsjellige størrelser....??? f.eks 75 og 120 amp eller 120 og 140 amp

tenker på viss jeg skal lade begge to samtidig...under fart..vil det da gå greit med lading osv?

NB: hold dere til saken

Redigert av dorry gutten (see edit history)

I ditt tilfelle ville jeg hatt venderen stående i stilling 1+2 kun når batteriene er under lading, dvs. når motoren er i gang, eller du har batterilader tilkoblet. Ellers bør venderen stå slik at batteriene ikke er koblet sammen.

(- og da klarte jeg igjen å unngå å nevne noe om laderegulator, ekstern batterispenningsføler, ladefordelingsrele og skilledioder) :lipseal:

Hvorfor vil du ha en bryter for å velge mellom to batteribanker, når du kan gjøre det mye enklere? Sett inn et lite startbatteri og et eller flere forbruksbatteri. Sett inn en hovedbryter på felles minus. Kobel inn et skillerele mellom dynamo og batteriene.

Når du starter motoren vil begge batteriene få lading. Når de begynner å bli fulladet, slik at ladestrømmen faller under 3A kobler releet fra startbatteriet, og bare forbruksbatteriet får lading.

Alt forbruk er koplet til forbruksbatteriet, slik at når du ligger uten lading blir ikke startbatteriet brukt før du skal starte motoren. Du har et sikkert system, som er uvhengig av om du har husket og sette batteribryteren i riktig stilling eller ikke. Når du forlater båten slår du bare ut hovedbryteren som har to stillinger, 0 og 1.

Et prinsippskjema ser slik ut:

koblingskjema3.jpg

men...kan jeg ha batteri med to forsjellige størrelser....??? f.eks 75 og 120 amp eller 120 og 140 amp

Ja, det kan man, men det blir en stor utjevningsstrøm mellom batteriene.

Så skulle man i så fall huske å kjøpe en vender som klarer store strøm (f.o.m. 250A, helst tydelig mer.)

Det ha ikke skjedd bare en gang at kontakter forbrenner når man skifter tomme og fulladete batterier tilsammen,

avhengig både type batteri, kabler og kapasitet kan det blir -veldig- mye.

(- og da klarte jeg igjen å unngå å nevne noe om laderegulator, ekstern batterispenningsføler, ladefordelingsrele og skilledioder) :lipseal:

Ja, jeg var nesten misunnelig på hvordan du klarte å ikke nevne slik som laderegulator, ekstern batteriføler, ladefordelingsrele og skilledioder. :yesnod:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Enig med deg, Arkmari, også jeg både foretrekker og anbefaler automatisering

for å unngå menneskelig feil som skjer oftere enn tekniske.

Men:

Når de begynner å bli fulladet, slik at ladestrømmen faller under 3A kobler releet fra startbatteriet, og bare forbruksbatteriet får lading.

Det finnes forskjellige relé og i tillegg er det avhengig koblingen.

Men hvorfor skulle man velge et relé som kutter ut ved lav ladestrøm?

Akkurat deretter blir det jo interessant for batteriet for å få topping, mens ladestrømmen avh. batteriene kan være så lite allerede mye tidligere enn ved 90%.

Hvis det altså skal være relé, da er det vel bedre med et som holder lokket og tilatter likemessig lading av alle tilkoblete for akkurat å unngå forskjell.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Men hvorfor skulle man velge et relé som kutter ut ved lav ladestrøm?

Akkurat deretter blir det jo interessant for batteriet for å få topping, mens ladestrømmen avh. batteriene kan være så lite allerede mye tidligere enn ved 90%.

Om man har like batteri så kan begge batteribankene ligge inne, så lenge motoren går. Har man ulike batteri, forskjellig type, fabrikat, alder osv, så tror jeg det er bedre at den ene banken koples ut, når den er tilnærmet fullladet, slik at en får vedvarende lading på en type batteri.

Mja, jeg forstår hva du mener.

Men rent teknisk sett er det samme så lenge en ikke har høyeffektlading ved hjelp av eksternt regulator, men standard W.

I så fall blir det jo flest bare noe med under 14,3Volt = ingen fare i hvert fall når det er kjølig og hvis ladingen ikke foregår hver gang i "100timer".

Omvent, hvis vi snakker om opphøyt spenning = høyeffekt eller dårlig W-regulator, hjelper det vel ikke med en slik relé fordi da kan det hende

at et følsom batteri fikk problemer allerede lenge før 3A-grensen av dette reléet ble nådd.

Et batteri av feil type ha i så fall dårlige kort uansett.

How ever, stedig halvfulle batterier er like dårlig behandling som permanent overlading.

Ellers kan man jo topplade "halvfulle" med landstrømladeren etter hvert, så sant man ikke glemmer det.

Apropos halvfull, ...er det ikke snart lørkveld i dag? :cheers_wine:

Jørg

jo det er snart lørdags kveld og litt pillsing folkens...men siden jeg spurte om det med venderen og to stk batterier er jo for at jeg ikke har peiling på slikt.....et annet dilemma jeg kommer til å støte borti er at jeg har en åpen båt....og jeg vet fra tidligere erfaringer at elektriske duppeditter og regn og fuktighet er en dårlig kombinasjon..derfor vil jeg gjøre det så enkelt som overhode mulig..uten at ting skal koste sjorta....har i grunn nok å tenke på da det kommer til pæng enn at "slik skal jeg ha" problematingen kommer inn i bildet da jeg kan klare meg med noe mye enklere og ikke minst billigere

men må ta av meg hatten for alle gode svar jeg har fått....

Hei,

Marginalt off topic, men siden det handler om flere batterier i båt: I min båt (2003 Windy Mirage) har jeg ett start og ett forbruksbatteri, og preumptivt noen fine releer og regulatorer som ordner alt med lading, samt hovedbryter til hvert batteri (og en opsjon for å koble dem sammen).

Spørsmålet: Er det noe i veien for å sette inn et forbruksbatteri ved siden av det eksisterende, og ganske enkelt koble det i parallell, for å øke kapasiteten? Eller vil det rote det til ved lading?

Mvh

Thomas

og jeg vet fra tidligere erfaringer at elektriske duppeditter og regn og fuktighet er en dårlig kombinasjon..derfor vil jeg gjøre det så enkelt som overhode mulig..uten at ting skal koste sjorta....

Helt o.k., men så skulle du være enda mer obs ved utvalget av bryteren din.

Forresten finnes det reléstyringer også i mer vanntett enn venderen du planlegger er. :smiley:

Spørsmålet: Er det noe i veien for å sette inn et forbruksbatteri ved siden av det eksisterende, og ganske enkelt koble det i parallell, for å øke kapasiteten?

Teoretisk sett er det vanligvis ikke noe i veien med å koble en batteri i paralell for å øke kapasiteten, så gjør man det jo.

Praktisk sett skulle du først sjekke hvor gammelt og på hvilken tilstands at nåværende forbruksbatteriet er.

Jørg

Klart det, gode reléer funker fint.

Men gode vendere funker vanligvis også fint, så lenge menneskene ikke fusker.

Akkurat der og på behandling av batteriene ser jeg hovedproblemet hvis så. :smiley:

Jørg

Joerg mener nok at det kan være fare for at man glemmer å skru over bryteren, slik at startbatteriet tappes (menkelig svikt). Et rele gjør dette automatisk, og du kan plassere dette tørt, f.eks i motorrommet. Du kan bruke et hvilket som helst enpolet "normalt åpen" rele til dette, så lenge det er større enn max ladestrøm fra dynamo. Koster ikke mange hundrelappene.

www.leahnis.net

Mennesker, Dorry Gutten

Dvs. her at mennesker kan glemme å skifte til batteriet som skal lades, eller til batteri i det hele tatt slik at dynamodioder går i stykker, osv.

Dette skjer også med noe automatikk, men utterst skjelden forholdsvis.

Så det først nu, takk Frehau.

Jeg har hatt manuell bryter i 5 år, og BEP relestyring i ca 3 år. Jeg skjønner ikke helt redselen for disse bryterene, jeg hadde i alle fall aldri problemer med å huske denne. Men rele er jo helt idiotsikkert da, om enn noe dyrere. Så for min del synes jeg det hele er en smakssak, alt etter hvor mye man vil legge i dette. Men bryter er enkelt og greit, og lett å forstå for oss legfolk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

men da takker jeg for alle svar....tror jeg holder meg til en slik bryter da tiden for å bynne å kobble kommer inn i bildet..men først skal jeg legge dørk og dekk..og ikke minst bygge en styrekonsoll..

hadde foresten en slik bryter på en av mine gammle bter..og jeg hadde ingen problem med å ikke glemme å flytte på bryteren

• 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...