dorry gutten Startet 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2009 (redigert) heio godtfolk lurer litt på en ting.....jeg driver og bygger båt...og har snart kommet frem til kobblingen av motoren og innstumenter ...og jeg skal ha to batterier i båten med en bryter som gjør at jeg kan velge mellom batt 1 eller batt 2 eller batt 1+2 dvs 1 som forbruksbatt og 2 som startbatt eller omvendt... men...kan jeg ha batteri med to forsjellige størrelser....??? f.eks 75 og 120 amp eller 120 og 140 amp tenker på viss jeg skal lade begge to samtidig...under fart..vil det da gå greit med lading osv? NB: hold dere til saken Redigert 8.Mai.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 8.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 Ja, med opplegget ditt kan du ha start- og forbruksbatterier med forskjellig kapasitet (Ah). - og ja, det vil gå greit med lading av batterier med forskjellig kapasitet - også under fart, forutsatt at du har venderen din i riktig posisjon. (syns jeg var flink til å "holde meg til saken"..) Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2009 he he..ja du var rett så flink.... men har det noe å si om det er forsjellige størrelser viss bryteren står på 1+2 ?...slik at begge er kobblet til ? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 I ditt tilfelle ville jeg hatt venderen stående i stilling 1+2 kun når batteriene er under lading, dvs. når motoren er i gang, eller du har batterilader tilkoblet. Ellers bør venderen stå slik at batteriene ikke er koblet sammen. (- og da klarte jeg igjen å unngå å nevne noe om laderegulator, ekstern batterispenningsføler, ladefordelingsrele og skilledioder) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Hvorfor vil du ha en bryter for å velge mellom to batteribanker, når du kan gjøre det mye enklere? Sett inn et lite startbatteri og et eller flere forbruksbatteri. Sett inn en hovedbryter på felles minus. Kobel inn et skillerele mellom dynamo og batteriene. Når du starter motoren vil begge batteriene få lading. Når de begynner å bli fulladet, slik at ladestrømmen faller under 3A kobler releet fra startbatteriet, og bare forbruksbatteriet får lading. Alt forbruk er koplet til forbruksbatteriet, slik at når du ligger uten lading blir ikke startbatteriet brukt før du skal starte motoren. Du har et sikkert system, som er uvhengig av om du har husket og sette batteribryteren i riktig stilling eller ikke. Når du forlater båten slår du bare ut hovedbryteren som har to stillinger, 0 og 1. Et prinsippskjema ser slik ut: Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Joerg Becker Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 men...kan jeg ha batteri med to forsjellige størrelser....??? f.eks 75 og 120 amp eller 120 og 140 amp Ja, det kan man, men det blir en stor utjevningsstrøm mellom batteriene. Så skulle man i så fall huske å kjøpe en vender som klarer store strøm (f.o.m. 250A, helst tydelig mer.) Det ha ikke skjedd bare en gang at kontakter forbrenner når man skifter tomme og fulladete batterier tilsammen, avhengig både type batteri, kabler og kapasitet kan det blir -veldig- mye. (- og da klarte jeg igjen å unngå å nevne noe om laderegulator, ekstern batterispenningsføler, ladefordelingsrele og skilledioder) Ja, jeg var nesten misunnelig på hvordan du klarte å ikke nevne slik som laderegulator, ekstern batteriføler, ladefordelingsrele og skilledioder. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Enig med deg, Arkmari, også jeg både foretrekker og anbefaler automatisering for å unngå menneskelig feil som skjer oftere enn tekniske. Men: Når de begynner å bli fulladet, slik at ladestrømmen faller under 3A kobler releet fra startbatteriet, og bare forbruksbatteriet får lading. Det finnes forskjellige relé og i tillegg er det avhengig koblingen. Men hvorfor skulle man velge et relé som kutter ut ved lav ladestrøm? Akkurat deretter blir det jo interessant for batteriet for å få topping, mens ladestrømmen avh. batteriene kan være så lite allerede mye tidligere enn ved 90%. Hvis det altså skal være relé, da er det vel bedre med et som holder lokket og tilatter likemessig lading av alle tilkoblete for akkurat å unngå forskjell. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
arkmarin Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Men hvorfor skulle man velge et relé som kutter ut ved lav ladestrøm?Akkurat deretter blir det jo interessant for batteriet for å få topping, mens ladestrømmen avh. batteriene kan være så lite allerede mye tidligere enn ved 90%. Om man har like batteri så kan begge batteribankene ligge inne, så lenge motoren går. Har man ulike batteri, forskjellig type, fabrikat, alder osv, så tror jeg det er bedre at den ene banken koples ut, når den er tilnærmet fullladet, slik at en får vedvarende lading på en type batteri. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Joerg Becker Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Mja, jeg forstår hva du mener. Men rent teknisk sett er det samme så lenge en ikke har høyeffektlading ved hjelp av eksternt regulator, men standard W. I så fall blir det jo flest bare noe med under 14,3Volt = ingen fare i hvert fall når det er kjølig og hvis ladingen ikke foregår hver gang i "100timer". Omvent, hvis vi snakker om opphøyt spenning = høyeffekt eller dårlig W-regulator, hjelper det vel ikke med en slik relé fordi da kan det hende at et følsom batteri fikk problemer allerede lenge før 3A-grensen av dette reléet ble nådd. Et batteri av feil type ha i så fall dårlige kort uansett. How ever, stedig halvfulle batterier er like dårlig behandling som permanent overlading. Ellers kan man jo topplade "halvfulle" med landstrømladeren etter hvert, så sant man ikke glemmer det. Apropos halvfull, ...er det ikke snart lørkveld i dag? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
dorry gutten Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 jo det er snart lørdags kveld og litt pillsing folkens...men siden jeg spurte om det med venderen og to stk batterier er jo for at jeg ikke har peiling på slikt.....et annet dilemma jeg kommer til å støte borti er at jeg har en åpen båt....og jeg vet fra tidligere erfaringer at elektriske duppeditter og regn og fuktighet er en dårlig kombinasjon..derfor vil jeg gjøre det så enkelt som overhode mulig..uten at ting skal koste sjorta....har i grunn nok å tenke på da det kommer til pæng enn at "slik skal jeg ha" problematingen kommer inn i bildet da jeg kan klare meg med noe mye enklere og ikke minst billigere men må ta av meg hatten for alle gode svar jeg har fått.... Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Hei, Marginalt off topic, men siden det handler om flere batterier i båt: I min båt (2003 Windy Mirage) har jeg ett start og ett forbruksbatteri, og preumptivt noen fine releer og regulatorer som ordner alt med lading, samt hovedbryter til hvert batteri (og en opsjon for å koble dem sammen). Spørsmålet: Er det noe i veien for å sette inn et forbruksbatteri ved siden av det eksisterende, og ganske enkelt koble det i parallell, for å øke kapasiteten? Eller vil det rote det til ved lading? Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 og jeg vet fra tidligere erfaringer at elektriske duppeditter og regn og fuktighet er en dårlig kombinasjon..derfor vil jeg gjøre det så enkelt som overhode mulig..uten at ting skal koste sjorta.... Helt o.k., men så skulle du være enda mer obs ved utvalget av bryteren din. Forresten finnes det reléstyringer også i mer vanntett enn venderen du planlegger er. Spørsmålet: Er det noe i veien for å sette inn et forbruksbatteri ved siden av det eksisterende, og ganske enkelt koble det i parallell, for å øke kapasiteten? Teoretisk sett er det vanligvis ikke noe i veien med å koble en batteri i paralell for å øke kapasiteten, så gjør man det jo. Praktisk sett skulle du først sjekke hvor gammelt og på hvilken tilstands at nåværende forbruksbatteriet er. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
dorry gutten Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 fornuftig..men fungerer den på lik måte?.....er lissom en av den sorten som "hvorfor gjøre ting innvikklet og dyrt viss en kan gjøre ting enkelt og billig" og oppnår samme resultat jeg da..he he Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Klart det, gode reléer funker fint. Men gode vendere funker vanligvis også fint, så lenge menneskene ikke fusker. Akkurat der og på behandling av batteriene ser jeg hovedproblemet hvis så. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
dorry gutten Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 hovedproblemet?...hva mener du ? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Joerg mener nok at det kan være fare for at man glemmer å skru over bryteren, slik at startbatteriet tappes (menkelig svikt). Et rele gjør dette automatisk, og du kan plassere dette tørt, f.eks i motorrommet. Du kan bruke et hvilket som helst enpolet "normalt åpen" rele til dette, så lenge det er større enn max ladestrøm fra dynamo. Koster ikke mange hundrelappene. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Joerg Becker Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Mennesker, Dorry Gutten Dvs. her at mennesker kan glemme å skifte til batteriet som skal lades, eller til batteri i det hele tatt slik at dynamodioder går i stykker, osv. Dette skjer også med noe automatikk, men utterst skjelden forholdsvis. Så det først nu, takk Frehau. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
index Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg har hatt manuell bryter i 5 år, og BEP relestyring i ca 3 år. Jeg skjønner ikke helt redselen for disse bryterene, jeg hadde i alle fall aldri problemer med å huske denne. Men rele er jo helt idiotsikkert da, om enn noe dyrere. Så for min del synes jeg det hele er en smakssak, alt etter hvor mye man vil legge i dette. Men bryter er enkelt og greit, og lett å forstå for oss legfolk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Min mening er at den mekaiske bryteren er "idiotsikker". Har aldri hatt annet - har aldri tatt livet av dynamoen - og er erklært "idiot" av flere! Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 men da takker jeg for alle svar....tror jeg holder meg til en slik bryter da tiden for å bynne å kobble kommer inn i bildet..men først skal jeg legge dørk og dekk..og ikke minst bygge en styrekonsoll.. hadde foresten en slik bryter på en av mine gammle bter..og jeg hadde ingen problem med å ikke glemme å flytte på bryteren Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 fikk tak i to gratisbatterier for leden dag ......224 amph 1100 amp.....fungerer utmerket...må bare få kobblet opp bryter osv nå snart Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.