Hank Startet 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2009 Oppdaget nettopp at ankervinsjen ikke virker. Når jeg skrur på bryteren kommer det bare et knepp. Betyr dette at motoren er gåen? Har akkurat begynt å lete etter feilen, så tar nok kontakt med forhandler til uka. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Det kan være dårlig kontakt på tilførselskabler. Eller det kan være releét som fusker. Prøv å kortslutte styringen direkte på releét hvis du kommer til. Hører du fortsatt bare et knepp, er det stor sannsynlighet for at det er releét som fusker. Er det et med skruer på, kan du åpne det og se om kontaktene er brente. Har selv gjort dette på en vinsj jeg har. Der var det helt svart på kontaktene, og jeg bare tok en fin fil og pusset bort det svarte. Monterte i sammen igjen, og det virker fortsatt. Vær bare obs på at det er noen fjærer og løse deler inni releét. Så demonter forsiktig, hvis det lar seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Takk.. interessant dette med dårlig kontakt på tilførselskabler. Jeg måtte nemlig sette ny kabelsko på en ledning som var knekt/røket ut av festet sitt i vinter. Trodde den nye kontakten var mye bedre, men noe kan jo være svakt i den nye koblingen. Skal sjekke senere.. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 På en Lewmar vinsj jeg hadde på forrige båt hadde den ene børsten til motoren satt seg i feil stilling. Får vinsjen spenning, men ingenting skjer, sjekk børstene. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Ronald Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Jeg har en Lowrans selv, har hatt den kanskje 10 år snart. To ganger har jeg opplevd at en av de tre skruene på motor som ledningene festes til, rett og slett har tæret av. Måtte få nye montert på elktroverksted. Ingen av gangene var det "fellslederen" som gikk, dermed virket den én av veiene (opp eller ned, husker ikke hvilken), og diagnosen var relativt enkel å stille. Bruddet var inne i motoren, men skruen var løs og lot seg bare dra ut. Verdt en sjekk - du ser det fort om du sjekker ledningene. At motoren bare har blitt gåen har jeg litt mindre tro på. Du har vel sjekket at ikke selve vinsjen sitter fast? Litt avhengig av modell - på min er det en "låsekrok" som settes i et hakk like ved kabelaret. (Skjønt, da ville jeg tro du hørte mer enn bare et knepp, i alle fall burde det "blinke" litt i lamper el.l. som indikasjon på høyt sstrømforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Soningen Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Har vært borti dette flere ganger. Utstyret vi monterer inn i farkostene våre er nok ikke helt tilpasset miljøet de skal fungere i. Rimelig sikker på at det dreier seg om dårlig kontakt på tilførsleskabler eller muligens releet. Dette forekommer på forholdsvis nye båter. Releeet slår inn men motor starter ikke. Løsne litt på tilkoblinger, vri litt, stram til og vanligvis virker det igjen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Det viste seg å være kabeltilførselsen. Feilen lå i ved den nye kabelskotilkobligen.. Nå virker den fint igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.