Jump to content

Lofrans ankervinsj virker ikke

Hank

Recommended Posts

Det kan være dårlig kontakt på tilførselskabler.

Eller det kan være releét som fusker. Prøv å kortslutte styringen direkte på releét hvis du kommer til. Hører du fortsatt bare et knepp, er det stor sannsynlighet for at det er releét som fusker. Er det et med skruer på, kan du åpne det og se om kontaktene er brente. Har selv gjort dette på en vinsj jeg har. Der var det helt svart på kontaktene, og jeg bare tok en fin fil og pusset bort det svarte. Monterte i sammen igjen, og det virker fortsatt.

Vær bare obs på at det er noen fjærer og løse deler inni releét. Så demonter forsiktig, hvis det lar seg gjøre.

Jeg har en Lowrans selv, har hatt den kanskje 10 år snart. To ganger har jeg opplevd at en av de tre skruene på motor som ledningene festes til, rett og slett har tæret av. Måtte få nye montert på elktroverksted. Ingen av gangene var det "fellslederen" som gikk, dermed virket den én av veiene (opp eller ned, husker ikke hvilken), og diagnosen var relativt enkel å stille. Bruddet var inne i motoren, men skruen var løs og lot seg bare dra ut. Verdt en sjekk - du ser det fort om du sjekker ledningene.

At motoren bare har blitt gåen har jeg litt mindre tro på. Du har vel sjekket at ikke selve vinsjen sitter fast? Litt avhengig av modell - på min er det en "låsekrok" som settes i et hakk like ved kabelaret. (Skjønt, da ville jeg tro du hørte mer enn bare et knepp, i alle fall burde det "blinke" litt i lamper el.l. som indikasjon på høyt sstrømforbruk.

Har vært borti dette flere ganger. Utstyret vi monterer inn i farkostene våre er nok ikke helt tilpasset miljøet de skal fungere i. Rimelig sikker på at det dreier seg om dårlig kontakt på tilførsleskabler eller muligens releet. Dette forekommer på forholdsvis nye båter. Releeet slår inn men motor starter ikke. Løsne litt på tilkoblinger, vri litt, stram til og vanligvis virker det igjen. Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...