Jump to content

Problemer med Iskra dynamo på TMD40


Ela II

Recommended Posts

Hadde store forhåpninger til en spenningsfylt helg, men er i stedet blitt sår i hodebunnen av å klø meg...

 

Kjøpte ny Iskra 70A dynamo til erstatning for den gamle som hadde tatt kvelden. Denne skal på en Volvo TMD40.

 

Den gamle dynamoen hadde kontaktpunktene

B+ til batteriet

D- til glødestrømrele og hyler

61 til startrele og voltmeter

 

Iskra dynamoen har kun B+ og D+. Koblet startrele/voltmeter til D+ (tidl. 61), Glødestrømrele og hyler til dynamoens gods (tidl. D-), B+ til batteriet.

Når jeg prøvde å starte, klikket det bare i startreleet. Hvilket signal var det på den gamle D-? Trodde dette var jord foran regulatoren...

 

Hvis jeg tyvstarter ved å kortslutte selvstarteren, får jeg 12,6V på dynamoens B+. Samme som batterispenningen.

 

Sitter også en liten komponent på baksiden av dynamoen koblet til B+ kontakten. Hva er dette? Ser ut som en kondensator.

 

Håper på svar, hilsen

Jan-Steinar

Link to post

Dette hørtes merkelig ut, starter, gløding og dynamo har intet med hverandre å gjøre.

D+ skal kobles til ladelampa, ikke start-rele.

Voltmeter skal kobles til batteri pluss, ikke D+, alt. til et punkt som har batteri-spenning når start-nøkkel er på. (Dersom du har et voltmeter som bruker strøm)

D- er det samme som B- (batteri-jord) og skal kobles til jord, dvs gods i dynamoen dersom du har 1-polet anlegg.

 

Ja, den komponeneten er en kondensator (for avkobling av støy), det var nettopp en som spurte om det samme ang. denne dynamoen.

 

BTW: Tydelig at det er mange som kjøper disse dynamoene og får problemer med koblingen.

Er det noen som har et koblings-skjema vi kan legge i dokumentarkivet?

Link to post

Problemet er løst!  :wink:

 

Som tidligere beskrevet, koblet jeg B+ til batteriet, og 61 til voltmeter/ladelampe. Batteriets jord koblet jeg til dynamoens gods.

 

Det jeg ikke gjorde, var å koble B- til batteriets minus.....

 

Koblingen fra utgang 61 på dynamoen benyttes til å styre startreleet. Når motoren står stille, er denne negativ - mao slår releet inn. Når dynamoen begynner å lade, går denne høy, og gjør at startreleet ikke slår inn. Kun sikring for at startmotoren ikke skal kunne startes når motoren går.

Link to post

Koblingen fra utgang 61 på dynamoen benyttes til å styre startreleet. Når motoren står stille, er denne negativ - mao slår releet inn. Når dynamoen begynner å lade, går denne høy, og gjør at startreleet ikke slår inn. Kun sikring for at startmotoren ikke skal kunne startes når motoren går.

Takk for tilbakemelding!

Den koblings-måten har jeg aldri hørt om før, er det originalt fra Volvo?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...