Ela II Startet 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2004 Hadde store forhåpninger til en spenningsfylt helg, men er i stedet blitt sår i hodebunnen av å klø meg... Kjøpte ny Iskra 70A dynamo til erstatning for den gamle som hadde tatt kvelden. Denne skal på en Volvo TMD40. Den gamle dynamoen hadde kontaktpunktene B+ til batteriet D- til glødestrømrele og hyler 61 til startrele og voltmeter Iskra dynamoen har kun B+ og D+. Koblet startrele/voltmeter til D+ (tidl. 61), Glødestrømrele og hyler til dynamoens gods (tidl. D-), B+ til batteriet. Når jeg prøvde å starte, klikket det bare i startreleet. Hvilket signal var det på den gamle D-? Trodde dette var jord foran regulatoren... Hvis jeg tyvstarter ved å kortslutte selvstarteren, får jeg 12,6V på dynamoens B+. Samme som batterispenningen. Sitter også en liten komponent på baksiden av dynamoen koblet til B+ kontakten. Hva er dette? Ser ut som en kondensator. Håper på svar, hilsen Jan-Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Dette hørtes merkelig ut, starter, gløding og dynamo har intet med hverandre å gjøre. D+ skal kobles til ladelampa, ikke start-rele. Voltmeter skal kobles til batteri pluss, ikke D+, alt. til et punkt som har batteri-spenning når start-nøkkel er på. (Dersom du har et voltmeter som bruker strøm) D- er det samme som B- (batteri-jord) og skal kobles til jord, dvs gods i dynamoen dersom du har 1-polet anlegg. Ja, den komponeneten er en kondensator (for avkobling av støy), det var nettopp en som spurte om det samme ang. denne dynamoen. BTW: Tydelig at det er mange som kjøper disse dynamoene og får problemer med koblingen. Er det noen som har et koblings-skjema vi kan legge i dokumentarkivet? Sitér dette innlegget Link to post
Ela II Svart 8.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2004 Problemet er løst! Som tidligere beskrevet, koblet jeg B+ til batteriet, og 61 til voltmeter/ladelampe. Batteriets jord koblet jeg til dynamoens gods. Det jeg ikke gjorde, var å koble B- til batteriets minus..... Koblingen fra utgang 61 på dynamoen benyttes til å styre startreleet. Når motoren står stille, er denne negativ - mao slår releet inn. Når dynamoen begynner å lade, går denne høy, og gjør at startreleet ikke slår inn. Kun sikring for at startmotoren ikke skal kunne startes når motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2004 Koblingen fra utgang 61 på dynamoen benyttes til å styre startreleet. Når motoren står stille, er denne negativ - mao slår releet inn. Når dynamoen begynner å lade, går denne høy, og gjør at startreleet ikke slår inn. Kun sikring for at startmotoren ikke skal kunne startes når motoren går.Takk for tilbakemelding!Den koblings-måten har jeg aldri hørt om før, er det originalt fra Volvo? Sitér dette innlegget Link to post
Ela II Svart 8.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2004 Takk for tilbakemelding! Den koblings-måten har jeg aldri hørt om før, er det originalt fra Volvo? Koblingen er original. Koblingsskjema i Dokumentarkiv - Manualer - Volvo TMD-40 service manual Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.