Jump to content

Hvordan bruke (Flex) poleringsmaskin

lnjk

Recommended Posts

Rederiet har anskaffet en slik poleringsmaskin med tilhørende utstyr som vist her: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...products_id=215

Vedkommende som har brukt den er IKKE fornøyd med resultatet. Poleringsmiddel som ble brukt var Hempel custom marine polish og en av de hvite putene som fulgte med maskinen. Kjørte med laveste turtall og poleringsmiddelet gikk ikke vekk. Har siden fått vite at man bruker et overtrekk på slike puter men vet ikke om det er korrekt.

-Er noen av de putene som kom med maskinen egnet til å polere plastbåt?

-Skal det brukes overtrekk og om så er hva slags type?

-Skal man ha på vann etter at polishen er påført før man begynner å polere?

-Er ikke brukt poleringsmiddel egnet for maskin?

Kom gjerne med tips om hva vi gjør feil. Båten ble polert på glatte flater på dekk.

De som blir best rsultat er følgene!!

1. Påfør voks med en myk svamp som sikkert følger med, dette kan gjerne poleres godt inn for best resultat.

2. Når voksen er blitt tør, poleres de hele vekk med lammeulskinn som henges over maskinen. her må turtallet økes litt, men ikke på full guffe for da brenner du Top coaten lett..

O Erland

med båtførerbevis

Hvor i Norge bor du? Jeg tar deg gjerne et 10-15 minutters poleringskurs (dvs det jeg har funnet fungerer på båter fra 1974 og nesten nye 2004 modeller).. Jeg har alltid brukt Maxwax sine produkter, en kompis sverger til Hempel og den blir kjempefin den og. Et profesjonellt firma i omerådet der jeg bor bruker Mcguiars eller hvordan det staves...

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hei.

Har liten erfaring med maskinpolering og båt, men har derimotendel erfaring med maskinpolering og bil. Skulle ikke tro det var så forskjellig fremgangsmåte. De putene som følger med maskinen er ment for å påføre voks. Jo grovere/hardere putene er, jo mer cut er det i de. Dvs. at de tar mer av klarlakk/coating. Skal du kun polere, uten å fjerne riper/urenheter bruker du en myk pute. Jeg ser at det produktet du snakker om er en rengjøringspolish. Jeg vil derfor tro den hvite til Sonus er bra til dette. Polering påføres som regel med moderat til lav hastighet, da denne ikke trenger den store varmen for å virke rett. Når man kommer til rubbing/rens må man ha litt mer hastighet på maskinen for å bryte ned produktet, samt skape litt varme. Nå er det ikke sikkert det omtalte produktet virker på akkurat denne måten, det får noen andre svare på. Når det gjelder å fjerne produktrester gjør jeg alltid dette for hånd, med microfiberduk. Du kan også bruke en form for ullpad som SandvikA prater om, men her må man kjøre på lavt turtall når produktet er helt tørt. Ekte lammeullspad brukes når du skal foreta store korrigeringer av ripete overflater, og da ved påføring av polish egnet for dette. Ved fjerning er det andre puter/trekk av kunstfiber som er best egnet. Men generelt vil jeg si at det beste er å gjøre dette for hånd. Bruk gjerne flere store microfiberduker klar til dette, og bytt når kluten er mettet med produktrester. Ellers vil du bare smøre utover gammel polish.

Rederiet har anskaffet en slik poleringsmaskin med tilhørende utstyr som vist her: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/inde...products_id=215

Vedkommende som har brukt den er IKKE fornøyd med resultatet. Poleringsmiddel som ble brukt var Hempel custom marine polish og en av de hvite putene som fulgte med maskinen. Kjørte med laveste turtall og poleringsmiddelet gikk ikke vekk. Har siden fått vite at man bruker et overtrekk på slike puter men vet ikke om det er korrekt.

-Er noen av de putene som kom med maskinen egnet til å polere plastbåt?

-Skal det brukes overtrekk og om så er hva slags type?

-Skal man ha på vann etter at polishen er påført før man begynner å polere?

-Er ikke brukt poleringsmiddel egnet for maskin?

Kom gjerne med tips om hva vi gjør feil. Båten ble polert på glatte flater på dekk.

Først av alt, maskinen du har kjøpt er av det ypperste innen poleringsmaskiner og er perfekt til båt da den har en kraftig motor og veier lite.

Et par ting som er viktig ved maskinpolering.

1. Ikke sikker på om Hempel produktet du har brukt egner seg for bruk med maskin. Polish for maskinbruk brytes saktere ned enn polish ment for å legges på for hånd, slik at den kan jobbes med en liten stund.

Du kan sikkert prøve å kjøre opp hastigheten. Produkter egnet for maskin brytes ofte ned ved 1200-2000 omdr.

2. Putene du fikk med maskinen kan fint brukes. Ull er groveste alternativ og brukes med rubbing for å korrigere relativt kraftige riper.

3. Kan være greit å fukte puten før du tar på polish, en sprayflaske med vann er fin å bruke. Dersom det går trått kan du prøve å gi den en dusj.

4. Ta små flater av gangen, feks 30x30 cm og la maskinen jobbe sideveis og opp og ned (hvis du skjønte) helt til produktet er nesten borte. Det som er igjen tørker du lett bort med en microfiberklut.

5. Du trenger mindre polish enn du tror, etter at puten er "mettet" holder det men en liten dæsj midt på. Du kan godt gni den utover med maskinen på området du skal jobbe på før du setter den igang.

Start på lav hastighet, når du har fått fordelt produktet kan du øke hastigheten på maskinen. Polishen blir "oljete" når den brytes ned i rikitg hastighet.

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...