Mariell Startet 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2009 Byttet dieselfiltre og fikk sjokk over fargen på dieselen som lå i filterkoppene. Trodde farget diesel var grønn og ikke sort. Tok å filtrerte den gjennom ett kaffefilter. Det var ingen Dieseldyr grøt som ble liggende igjen i filteret. I høst så helte jeg på noe stoff som jeg hadde fått tak i på jobben. Husker selvfølgelig ikke navnet på produktet. Dette skulle løse opp eventuelle dieseldyr og er det samme som brukes på de fleste offshore service fartøy. Er det det som er skjedd. At jeg har hatt masse dieseldyr på tankene og at disse nå er løst opp og blandet seg med dieselen. Har brukt 3-400 ltr diesel hitil i år. Bortsett fra mye VP41A røyk så har jeg ikke merket noe unormalt på motoren. Dieselen har stått i ro ett døgn uten at det har dannet seg noe bunnstoff. Kan jeg blande den med ny fersk diesel,tank kapasiteten er på 1200 ltr? Har ca. 300 ltr diesel igjen på tankene. Eller er det bare å få pumpet den gamle ut? Har desverre ikke fått sjekket fargen på dieselen i tankene. Vedlegger ett par bilder av "kaffen". Først ufiltrert diesel Her er venstre glass med Diesel filtrert gjennom ett kaffe filter, høyre ufiltrert Kaffefilteret etter bruk, ikke noe større partikler her Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Christensen Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 (redigert) Ville vel ikke tatt sjansen på å kjøre motoren på den gugga der, liten jobb/kostnad å tappe/rengjøre kontra havari eller motorstopp! Når møkka sitter i et kaffefilter så vil den vel ganske kjapt tette et fuelfilter. Bare min mening, ønsker deg uansett lykke til med ditt valg! Redigert 9.Mai.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Chris284 Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Det kan se ut som diesel dyr, det er en bakterie eller alge lignende sak og ser sort ut i begynnelsen. Vanligvis ser man det i diesel filteret eller bunnglasset om det har begynt å gro. Om ikke det du hadde på dieselen har farget allt sort. Strørrelsen på bakteriene eller algene er så små at man må bruke filter med 2 mikron for å stoppe dem. Kaffefiltere stopper nok ikke disse. Vanligvis er siste diesel filer 2-10 mikron. Du kunne prøvd å pumpe dieselen gjennom et diesel filter å se om fargen blir borte. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Figaro Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Vet du om tankene er renset noen gang? Og hvilket materiale er det i dem? Noen dieseltanker ruster inni med årene. Jeg ble advart mot dette da jeg skulle kjøpe en eldre Nauticat 33 som hadde tanker av metall som ikke var i syrefast. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Hansi Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 (redigert) Hvis det var min båt ville jeg nok tømme dieseltanker og inspisere / rengjøre disse. I tillegg sjekke / bytte dieselfilter / forfilter. Redigert 10.Mai.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Dieseldyr ? - nei. Dem verken ser eller hører en før motoren stopper ( og da hører en dem jo heller ikke). Med 1200 liters tank er vel sjansen stor for at du en gang har bunkret fra anlegg eller tankbil. Og fått, i hvertfall delvis, iblandet fyringsolje eller annet av kvalitet under autodiesel/gassolje, billigere stoff som ofte brukes av større enheter. Det skjer en gang iblant, oftest ikke med vilje . . . . fra slanger og rørsystem bl.a. Største problemet med slik diesel er at den ikke er ”dobbeltrenset”. Har en adgang til separering vil dette, alt etter kvaliteten på brennstoffet, skille ut parafinemolusjon og ofte litt hardere stoff i form av ”små nåler” - som begge deler legger seg i filtre. Om motoren har fungert og ikke noe uvanlig har skjedd dersom du har forbrent 900 l, vil sikkert ingentigng heller skje om du sper ut med nye 900 l renere diesel. Du påpeker jo i egne tester : Lite bunnfall og "rent" kaffefilter. Men noen har sannsynligvis tjent et par kroner . . . . og det kunne forsåvidt gått langt verre. Et tips uansett hvor du bunkrer: Få noen dråper på en prøveflaske – om mulig forseglet av leverandøren. For øvrig, rengjøring og reservefilter er alltid av det gode. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Thorlyn Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Er fler som har denne colan på tanken ja.. Mine filtre så akkuratt slik ut når jeg henta båten nå.. i tilegg var det noe som ligner på sand i bunn av glasset.. Min kompis fant det samme han også nå.. han sendte prøve inn til laben på Slagen. Svar: for det meste voks, sot og noe sand.. de på labben regna med at dieselen har blitt bunkret fra et sted som har fått levert med båt el lign. Og derav sot som stammer fra tidligere frakt av bitmed etc.. Konklusjon: Ta det helt med ro og bytt filtre som normalt du kjører den fint ut Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
The Gannet Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Jeg fyllte diesel på jerrykanner i Horten i høst. Da jeg helte den på tanken så jeg at den var kullsort. Fyllestasjonen sa at den var testet og OK og alt er brukt opp i løpet av vinteren. Ingen problemer. Dieselen kom visstnok fra KNM Narvik som skal bli museumsskip. Nå har de grønn diesel på samme tanksstasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Eg filtrerte all diesel bare for å ha gjordt det. Eg kjøpte meg drill-pumpe på biltema. Skulle ta rundt 200ltr min. Så kopla eg den inn etter dieselfilterene på motoren- og kjørte drill i over 1 time på full guffe. Ble litt slange inni slange-løsning for å få 8mm dieselslange fast på en 19mm pumpe. Hadde bare ca 200 ltr på tanken eg, så eg trur det på denne måten må ha blitt bra rensa. Retur fra drillpumpa tok eg opp/ut i stussen der eg bunkrer til vanlig. Grei operasjon å gjere siden filterene skulle skiftes alikevell nå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mariell Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Er fler som har denne colan på tanken ja.. Mine filtre så akkuratt slik ut når jeg henta båten nå.. i tilegg var det noe som ligner på sand i bunn av glasset.. Min kompis fant det samme han også nå.. han sendte prøve inn til laben på Slagen. Svar: for det meste voks, sot og noe sand.. de på labben regna med at dieselen har blitt bunkret fra et sted som har fått levert med båt el lign. Og derav sot som stammer fra tidligere frakt av bitmed etc.. Konklusjon: Ta det helt med ro og bytt filtre som normalt du kjører den fint ut Jeg fyllte diesel på jerrykanner i Horten i høst. Da jeg helte den på tanken så jeg at den var kullsort. Fyllestasjonen sa at den var testet og OK og alt er brukt opp i løpet av vinteren. Ingen problemer. Dieselen kom visstnok fra KNM Narvik som skal bli museumsskip. Nå har de grønn diesel på samme tanksstasjon. Beklager litt sent svar. Har forflyttet meg over Atlanteren siden jeg la inn innlegget. Godt å høre at det er flere som har fått denne "kaffe"dieselen. Likte svaret fra Slagen. Regner med at det som går gjennom ett kaffefilter også går gjennom 2 fuelfilter. Racor 500 m10my og finfilteret på motoren med ?my. Vil uansett ta å tømme tankene og se på tilstanden. Regner med å filtrere fuelen tilbake etterpå. Har jo tross alt brukt 900 ltr uten at jeg har merket noe spessielt. Kjøpte båten i høst, så jeg har ikke tanket selv ennå. Tar med meg 3 av vært av filterene som reserve. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
VannTro Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Noe jeg synes er litt rart her er dette med filtreringen. En dieselmotor har retur på uforbrukt diesel. Etter hva jeg har hørt pumper en dieselpumpe omtrent tre ganger den dieselen som motoren forbruker. Har man benyttet 900 liter av en tank på 1200 liter vil det si at filtrene har filtrert 2700 liter diesel under denne tiden. Det vil da si at all dieselen på tanken(e) antagelig har passert filtret mer enn en gang. Dette seier meg at filtrene ikke filtrerer bort de stoffene som har gitt sortfargen og at det heller ikke vil gi noen problemer. Denne pumpekapasiteten med returdiesel kan man merke hvis man etter noen timers gange kjenner på tanken, den vil da være langt varmere enn omgivelsene tilsier. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
LTKH Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Er fler som har denne colan på tanken ja.. Mine filtre så akkuratt slik ut når jeg henta båten nå.. i tilegg var det noe som ligner på sand i bunn av glasset.. Min kompis fant det samme han også nå.. han sendte prøve inn til laben på Slagen. Opplevd det samme selv og med min båt, for første gang er forfilter glasset "cola farget" samt det er litt sand i bunn av glasset. Var fin hele fjor året, har fylt tankene flere ganger i vinter. Ca 1000 liter og reagerte nå i januar på farge og sanden som sakte men sikkert stoppes av forfilter. Tror nok at det er noe rufsete diesel som kommer fra en eller annen båt ja.... Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Har kjørt opp hundrevis av liter av den greia på den gamle suge Perkinsen min. Hadde blitt litt mer skeptisk med min nye common rail innspøytnings motor. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 En dieselmotor har retur på uforbrukt diesel. Etter hva jeg har hørt pumper en dieselpumpe omtrent tre ganger den dieselen som motoren forbruker. Har man benyttet 900 liter av en tank på 1200 liter vil det si at filtrene har filtrert 2700 liter diesel under denne tiden. Det vil da si at all dieselen på tanken(e) antagelig har passert filtret mer enn en gang. Dette seier meg at filtrene ikke filtrerer bort de stoffene som har gitt sortfargen og at det heller ikke vil gi noen problemer. Denne pumpekapasiteten med returdiesel kan man merke hvis man etter noen timers gange kjenner på tanken, den vil da være langt varmere enn omgivelsene tilsier. Hrmf.... Har ikkje tenkt på. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Njord Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Etter hva jeg har hørt pumper en dieselpumpe omtrent tre ganger den dieselen som motoren forbruker. Stemmer ikke for alle motorer. Min BMC 6/98 returnerer kun en brøkdel av hva den forbruker. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
viking.24 Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Hei, dette med sort farge på dieselen er et problem jeg har opplevet noen ganger på dieselmotorer (spesielt lastebil med rekkepumpe). Det er rett og slett motorolje som har blandet seg med dieselen pga lekkasje i dieselpumpa. Dette bare til orientering. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Da burde man vel registrere noe forbruk av motorolje? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Per T Kålin Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg har jobbet mye med større dieselmotorer, og det som vi kunne registrere hver gang vi byttet dieselfilter var at den dieselen som var i filterbeholderne var helt sort slik det her beskrives. Dette var injektormotorer, men hvordan dieselen ble sortfarget vet jeg ikke noe om desverre. Det virket som om det var sot og at det ble stoppet av filteret for så å ende opp som bunnfall i beholderen. Det var aldri snakk om at dette var dieseldyr som noen nevner. Per Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Mariell.......................... Det skulle vel ikke være Detroit diesel du har? Per Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 (redigert) Dieseldyr ser du veldig godt, har selv opplevd dette og da var fargen brunlig og konsistensen var som snørr. Tror ikke det er diesel dyr du har, tror mer at det er litt MDO (sort farge) som er blandet inn i gassoljen, veldig bra for motoren hvis brennstoff systemet takler den. Redigert: Klarer ikke å fjerne groing av dieseldyr med bare filtrering. Mener BIO-Protect2 er ett bra stoff til dette. Redigert 12.Mai.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 (redigert) Mariell.......................... Det skulle vel ikke være Detroit diesel du har? Per VP41a Redigert 13.Mai.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.