Jump to content

ulyd omc 3l. 140hk.

Jokke1981

Recommended Posts

Har en omc motor med tikkelyd.. Kan høres ut som noe lignende til ventiltikk, men det er det ikke. Lyden (tror jeg) var der før overhalingen. Høres ut som lyden kommer fra fronten på motoren. Virker som alle ventilene før olje, kan det være noe feil på løfterne for det, eller har noen noe andre tips.Et tips som jeg sikkert får, er vel sikkert å kaste motoren, men det har jeg ikke tenkt.

Ene råden gikk trått på stempelet. Noen som har vært borti at dette kan lage skjørtebank?

Men det hjalp ikke noe å bytte... Var en krysspinne i et stempel som ikke gikk like lett som det andre, så hadde trua, men nei...

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Etter det jeg vet er en OMC motor en motor med overliggende kamaksel og hydrauliske ventilløftere.

Denne lyden er vanlig på disse motorene. Du hører at denne lyden blir midre ved økende turtall.

Hadde en opel en gang med en omc motor. Kakklet ved tomgang, fikk opp turtallet og det ble nesten borte. Tror det er fordi oljen er tjukkere når den er kald. Da vil du få større kraft på løfterne når motoren er kald. Ventilene treffer da setet med en større kraft, derfor for du ventil "klakking".

Jeg ville ikke bekjymre meg over dette. Men så klart det kan hende jeg tar feil. Hørtes ikke ut som rådebank hvertfall.

Vis du har rådebank vil det ikke ta lange tiden før du får oljetrykk alarm. Det er små kanaler i lagrene som slipper igjenom olje. Vis et av lagrene går i stykker så blir det fri flyt av olje, og du vil miste mye av trykket. Motoren vil vel mest sannsynlig havarere før du klarer å stoppe den.

Etter det jeg vet er en OMC motor en motor med overliggende kamaksel og hydrauliske ventilløftere.

Denne lyden er vanlig på disse motorene. Du hører at denne lyden blir midre ved økende turtall.

Hadde en opel en gang med en omc motor. Kakklet ved tomgang, fikk opp turtallet og det ble nesten borte. Tror det er fordi oljen er tjukkere når den er kald. Da vil du få større kraft på løfterne når motoren er kald. Ventilene treffer da setet med en større kraft, derfor for du ventil "klakking".

Jeg ville ikke bekjymre meg over dette. Men så klart det kan hende jeg tar feil. Hørtes ikke ut som rådebank hvertfall.

Vis du har rådebank vil det ikke ta lange tiden før du får oljetrykk alarm. Det er små kanaler i lagrene som slipper igjenom olje. Vis et av lagrene går i stykker så blir det fri flyt av olje, og du vil miste mye av trykket. Motoren vil vel mest sannsynlig havarere før du klarer å stoppe den.

Opel med OMC motor? Er du sikker på at du ikke mener OHC? Det står på dækslet af flere ældre Opel motorer.

OMC'en som der omtales her, har knastaksel i siden og hydrauliske løftere som ikke skal justeres. De skal blot grovjusteres, når man har haft ventilsystemet adskilt.

Umiddelbart vil jeg mene at det er en løfter som er defekt, så bliver motoren ved med at "tikke". Dog synes jeg at frekvensen er lidt for høj, knastakslen kører jo kun halvt så hurtigt som krumtappen.

Men løfterne er ret nemme at skifte, af med top og sidedækslet, løsne vippearme, fjerne stødstænger, fjerne ventilløftere, nye i og ellers samle og grovjustere. Det kan være vanskeligt at høre hvilken en der er problemet, så det anbefales at skifte alle. På nettet kan de erhverves til rimelige penge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...