Jokke1981 Startet 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2009 Har en omc motor med tikkelyd.. Kan høres ut som noe lignende til ventiltikk, men det er det ikke. Lyden (tror jeg) var der før overhalingen. Høres ut som lyden kommer fra fronten på motoren. Virker som alle ventilene før olje, kan det være noe feil på løfterne for det, eller har noen noe andre tips.Et tips som jeg sikkert får, er vel sikkert å kaste motoren, men det har jeg ikke tenkt. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Er jo støtstangmotorer detta.. du er sikker på at ventilene er justert riktig, at du ikke har litt slakk i ene rockeren (vippearmen)? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Jokke1981 Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Er ganske sikker på at de er justert temmelig korrekt... har trua på at det er noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Vannpumpa kanskje? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Jokke1981 Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 nope, den er splitter ny. Tatt av reima for å sjekke. Og det var det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Jokke1981 Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Det kan ikke være noe lenger ned? Men at lyden forplanter seg opp? Hva kan det da være? Kanksje orginalt med ulyd i en så gammel amerikansk sak :)? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Joda, de motorene skal stort sett skrangle og kakle litt så det behøver ikke være no galt. Jeg trodde tidlig at jeg hadde no trøbbel med veiv/lager på min merc men det var bare bensinpumpa som var litt høylydt. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Jokke1981 Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Ja ikkesant. Men får prøve å finne litt mer ut av det før jeg lar det stå til. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 du får legge inn en video av lyden da lyd er vanskelig å beskrive Sitér dette innlegget Link to post
Jokke1981 Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 går det? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 hvis du legger den på youtube e.lign så Sitér dette innlegget Link to post
Jokke1981 Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 sant Sitér dette innlegget Link to post
Reinell Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 (redigert) Video snutt fra telefon med ulyden. Høres ikke bra ut... Jokke, rediger overskriften. Skriv "Nå med video" etter tittelen, blir flere som ser og hører da vil jeg tru! Redigert 13.Mai.2009 av Reinell (see edit history) Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
nor star 290.. Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 hørtes ut so begynnde rådebank Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Rådebank Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Reinell Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Alle råde/ bærelager er skiftet. Og klaringer målt med måletråd. Har også skiftet 2 stempler og alle stempelringer. Så jeg nekter å tru på rådebank. Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
Draco24styling Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 noe innvendig som ikke er dratt til da? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Jokke1981 Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Ene råden gikk trått på stempelet. Noen som har vært borti at dette kan lage skjørtebank? Sitér dette innlegget Link to post
Reinell Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Ene råden gikk trått på stempelet. Noen som har vært borti at dette kan lage skjørtebank? Men det hjalp ikke noe å bytte... Var en krysspinne i et stempel som ikke gikk like lett som det andre, så hadde trua, men nei... Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
Muhammed Svart 24.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2009 Har du funnet ut hva tikkelyden var? Har helt lik lyd i min mercruiser 140. Sitér dette innlegget Link to post
Reinell Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Nope, lyden er der, og båten har fungert i hele sommer. Bortsett fra ferieturen da starteren tok kvelden. Men jo, gått mange timer og lyden er lik samma. Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
princess32 Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Etter det jeg vet er en OMC motor en motor med overliggende kamaksel og hydrauliske ventilløftere. Denne lyden er vanlig på disse motorene. Du hører at denne lyden blir midre ved økende turtall. Hadde en opel en gang med en omc motor. Kakklet ved tomgang, fikk opp turtallet og det ble nesten borte. Tror det er fordi oljen er tjukkere når den er kald. Da vil du få større kraft på løfterne når motoren er kald. Ventilene treffer da setet med en større kraft, derfor for du ventil "klakking". Jeg ville ikke bekjymre meg over dette. Men så klart det kan hende jeg tar feil. Hørtes ikke ut som rådebank hvertfall. Vis du har rådebank vil det ikke ta lange tiden før du får oljetrykk alarm. Det er små kanaler i lagrene som slipper igjenom olje. Vis et av lagrene går i stykker så blir det fri flyt av olje, og du vil miste mye av trykket. Motoren vil vel mest sannsynlig havarere før du klarer å stoppe den. Sitér dette innlegget Link to post
Draco_1 Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Etter det jeg vet er en OMC motor en motor med overliggende kamaksel og hydrauliske ventilløftere. Denne lyden er vanlig på disse motorene. Du hører at denne lyden blir midre ved økende turtall. Hadde en opel en gang med en omc motor. Kakklet ved tomgang, fikk opp turtallet og det ble nesten borte. Tror det er fordi oljen er tjukkere når den er kald. Da vil du få større kraft på løfterne når motoren er kald. Ventilene treffer da setet med en større kraft, derfor for du ventil "klakking". Jeg ville ikke bekjymre meg over dette. Men så klart det kan hende jeg tar feil. Hørtes ikke ut som rådebank hvertfall. Vis du har rådebank vil det ikke ta lange tiden før du får oljetrykk alarm. Det er små kanaler i lagrene som slipper igjenom olje. Vis et av lagrene går i stykker så blir det fri flyt av olje, og du vil miste mye av trykket. Motoren vil vel mest sannsynlig havarere før du klarer å stoppe den. Opel med OMC motor? Er du sikker på at du ikke mener OHC? Det står på dækslet af flere ældre Opel motorer. OMC'en som der omtales her, har knastaksel i siden og hydrauliske løftere som ikke skal justeres. De skal blot grovjusteres, når man har haft ventilsystemet adskilt. Umiddelbart vil jeg mene at det er en løfter som er defekt, så bliver motoren ved med at "tikke". Dog synes jeg at frekvensen er lidt for høj, knastakslen kører jo kun halvt så hurtigt som krumtappen. Men løfterne er ret nemme at skifte, af med top og sidedækslet, løsne vippearme, fjerne stødstænger, fjerne ventilløftere, nye i og ellers samle og grovjustere. Det kan være vanskeligt at høre hvilken en der er problemet, så det anbefales at skifte alle. På nettet kan de erhverves til rimelige penge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.