Jimpec Startet 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2009 Jeg har en toppmontert Mercury kontrollboks gen 2. Tror det er 4000 serien. Etter vinteren står den nesten i stein og er utrolig treg og knirker noe voldsomt. Jeg har åpnet boksen og smurt opp det jeg ser men det blir ikke bedre. Er det noen som har vært borti det samme og har noen tips? Evt demontering på "hendel-siden" (venstre). Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Mange av disse kontrollboksene har bare en friksjonsskrue som styrer motstanden på hendelen. Har du ikke manualen for din? Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Nei jeg har ikke manualen - fulgte ikke med da jeg kjøpte båten (brukt). Har søkt en del på nett også men har ikke funnet noe så langt. Jeg var klar over innstillingen for å regulere motstand men tror ikke dette er i den leia. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 for å ta et skritt tilbake og stille et kansje dumt spørsmål. er du sikker på det ikkje er kontrollkabelen som er treg? Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Akkurat DET er jeg 100% sikker på. Jeg har nemlig ventet i over to uker på nye TFXtreme kabler fra teleflex. Og når jeg i dag har demontert boksen og tatt av de to kablene som står på så går det jo et lys opp for meg... Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Hei `jimpec`, du kan finne manualen til din motor her: http://www.brunswickmarineemea.com/downloa...=OUTBOARD$ . Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Hallo Chagall! Takk for linken Jeg har sett gjennom manualen til motoren (som jeg har i bokform) men der står det ingenting som går på det tekniske i kontrollboksen. Det eneste jeg skulle hatt gjort er å få av selve hendelen og kan dermed komme til med noe grease eller spraymiddel for å den til å gå litt lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 tja hva med å bare senke heile skiten i olje da Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Ja... det har jeg tenkt på det også. Men i hendelen sitter trimbryteren og den får jeg ikke løs uten videre. Jeg har faktisk prøvd å spraye ganske heftig med en high tec kjedespray for motorsykkel... men selvsagt uten at det hjalp. Jeg tror at dersom jeg klarer å få løs fri-knappen så er det en mutter der som holder armen på plass. Men å få av den knappen ser ikke ut til å være bare bare heller. Men jeg smører meg med litt stå på vilje og får prøve igjen i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 (redigert) du trenger nå ikkje senke nedi skaftet da. joda innom den plastknappen du trykker på for å gasse i fri er en mutter. men er ikkje god å få ut da den har en lang tapp som går inni skruen som mutteren sitter på. det er denne tappen som utløser og fristiller giret. prøv med en sugekopp Redigert 9.Mai.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Men ledningene sitter fast i resten av nettet og derfor blirt det trangt med senking dersom jeg ikke klipper ledningene. Jeg tror jeg satser på den knappen. Dersom den blir ødelagt i operasjonen kan jeg sikkert få bestilt en ny hos Garstad. Koster sikkert litt men.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 eg lure på om ikkje du når tak i enden av den tappen fra baksiden faktisk. og bare presser sammen enden, den er hul, og trykker den litt inn så låsen slipper. Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Det var håpet mitt. Jeg var ute en tur nettopp men traff ikke på første forsøk og i tillegg var det litt mørkt. Dersom jeg når den fra den siden så er resten grei skuring, for jeg må inn på den siden for å få smurt opp inni der. Sitér dette innlegget Link to post
Jimpec Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg nådde ikke tak i pinnene til knappen fra motsatt side. Men etter å ha sprayet en god halvliter med olje inn fra siden er kontrollboksen som ny og girskift ikke til å kjenne igjen. Da blir TFXtreme kablene lagt på hylla til neste sesong. Har pusset nok båt for vårsesongen føler jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 ja det gjelder å ikkje gå for hardt ut og slite seg ut før sesongen er i gang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.