Poseidon Startet 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2009 Idag kl 1620 kom den kjente, gamle lokalrutebåten ARGUS fra Bergen sigende inn på havnen i Stavanger. Den stolte rederen stod på baugen og i styrehuset var innleid skipper for anledningen - begge er blant mine mange kursdeltagere... Den nye eieren kommer til å søke riksantikvaren om å få opprettholde statusen som verneverdig skip og han vil også søke medlemsskap i Norsk Forening for Fartøyvern for å komme inn i et miljø hvor han finner likesinnede - dvs folk med den samme lidelsen. ARGUS lå ved Strandkaien en kort tid, slik at de fremmøtte fikk tatt en kikk, før man dreide rundt og gikk til Vassøy som kommer til å bli hjemmehavnen i en periode fremover. Det er kjekt å kunne ønske velkommen til enda ett historisk fartøy som kommer til å farte i fjordene rundt Stavanger. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
PelleFant Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Så da har Argus forlatt veteranbåthavnen i Bergen. Båten har alltid blitt dullet og stelt med av forrige eier i Sandviken. Håper på mange aktive år for Argus i sin nye tilværelse i Stavanger-området. Gratulerer og lykke til med anskaffelsen til ny eier. Mvh Pelle M/B Dreggen Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Trivelig å se slike gamle skuter i god hevd. Gratulerer med anskaffelsen. Mine øyne faller også på skipet i bakgrunnen. M/S Sandnes trafikkerte strekningen Stavanger - Haugesund - Stord - Bergen i min ungdom. Husker godt hvor fin og moderne den var i forhold til de andre lokaldamperne. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 .... Mine øyne faller også på skipet i bakgrunnen. M/S Sandnes trafikkerte strekningen Stavanger - Haugesund - Stord - Bergen i min ungdom. Husker godt hvor fin og moderne den var i forhold til de andre lokaldamperne. Ja, bakgrunnen valgte jeg med omtanke SANDNES ble bygget for Nattruten og den seilte den ruten du nevnte (også med anløp Føresvik og Kopervik) fra 1950 til 1974. Den er nå kjøpt tilbake til Stavanger og er godkjent som verneverdig skip av riksantikvaren. Selv er jeg sterkt involvert i prosjektet - og det gjør også at jeg har anledning til å holde samlingene for våre nettkurs for D5L og D5LA der ombord. Tilbakemeldingene fra deltagerne er forståelig nok strålende Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hans-Petter Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 argus var en kjent båt på torgdagen i bergen, Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 argus var en kjent båt på torgdagen i bergen, Ja, forrige eier var aktivt med i både Forbundet Kysten og andre fartøyvernmiljø. Han hadde visstnok båten i mer enn 25 år - og da får man anledning til å delta i mange torgdager, mange landsstevner og mange andre kystkultursamlinger. Også den nye eieren er interessert i kystkultur og fartøyvern, så vi har all grunn til å vente at ARGUS skal bli å se både på Havnedagene i Haugesund og mange andre arrangementer av den typen - sikkert også på Torgdagene, det er tross all bare 100 små nautiske mil fra Stavanger til Bergen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
kene Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 (redigert) Som stolt & takknemelig ny eier av Argus sier jeg takk for gratulasjoner. Vil prøve å videreføre "stafett pinnen" fra tidligere skipper mht til "omsorg & dulling" med den aktverdige dama. Hun oppførte seg eksemplarisk på ferden ned forrige helg på tross av til dels røffe forhold i sjø & luft. Er ellers meget interesert i tilbakemeldinger vedr. historikk, ev. minner fra folk som har møtt Argus opp gjennom årene Ønsker Dere alle en fiin & salt 17.e Mai. Ken Redigert 15.Mai.2009 av kene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Velkommen til baatplassen og gratulerer med flott skute Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Som stolt & takknemelig ny eier av Argus sier jeg takk for gratulasjoner. ....... Velkommen i dette utmerkede forum Ken! Her ville du kunne lufte spørsmål av alle mulige sorter - og stort sett få fornuftige svar For selv om plastikkprosenten er ganske høy i dette forum, så finnes masser av flinke folk innen de mest utrolige spesialområder . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bützfleth Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 .... så finnes masser av flinke folk innen de mest utrolige spesialområder . . . . ..som isbryting! For DET trenger vi hele året her i byn. Tog du ann, Jan? Velkommen til forumet og grattla med flott SKUTE! Over går Sandes en høy gang! Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Ser ut for at vedlikeholdet har blitt glemt her. http://www.nrk.no/rogaland/hvem-eier-denne-treskoyta_-1.11895799 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Ser ut for at vedlikeholdet har blitt glemt her. http://www.nrk.no/rogaland/hvem-eier-denne-treskoyta_-1.11895799 Ja, dessverre. Vedlikeholdet har de 5 siste årene stort sett vært overlatt til høyere makter .... Men la oss håpe at noen tar fatt på dette fartøyet før det er for sent. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 100 år i år og en slik tilstand.... Trist at slike velholdte båter blir kjøpt av folk uten evne til å holde dem i stand. Håper noen med arbeidslyst kan overta den og få skikk på den igjen. Kanskje noen i Bergen føler seg kallet til å hente den "hjem" igjen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Hvis det er dette nicket "Kene" som fremdeles eier båten og du har hatt han som elev Poseidon så har du kanskje et navn Politiet kan få slik at de kan få tatt affære ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
jahustvedt Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Jeg tror Politiet allerede har navnet på nåværende eier. Båten skal ha blitt solgt i år. Argus ble i går flyttet fra Kullkaien til Natvigsminde i Stavanger hvor jeg antar blir liggende inntil Havnevesenet finner en egnet plass til å gjøre av den, alternativt at eier/ny eier melder seg og tar ansvar for båten. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Trist at slike velholdte båter blir kjøpt av folk uten evne til å holde dem i stand. Kan være mange grunner til det...... Syns ikke vi skal dømme ut fra en avisartikkel! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Index var ikke dømmende her, men resultatet er nå uansett det samme. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 uten evne...... er ikke et utrykk man bør bruke uten å vite noe mer Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 uten evne...... er ikke et utrykk man bør bruke uten å vite noe merFor meg er ikke det et ladet begrep men nøytralt. Noe dialekt greier som klurer det til her da? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Når båten har forfalt såpass har ikke eieren hatt evne til å holde den i stand, altså uten evne. Ser ikke problemet med å bruke et slikt uttrykk da det er mange faktorer som kan føre til at man ikke har evne til å vedlikeholde en båt. F.eks. sykdom og andre ytre påvirkninger, trenger jo ikke nødvendigvis bety at eieren er en slakk person! Ellers veldig trist at Argus har forfalt så mye de siste årene. Håper entusiaster kan få denne båten opp i glans igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 La gjerne diskusjonen omkring personkarateristikker ligge, men det hadde vært kjekt om ARGUS kunne få en eier som gikk på med krum hals og tok "et kongelig norsk skippertak" for å få den ship shape.ARGUS er en alt for spesiell båt til at den bør forsvinne.Den er forresten også medlem i Norsk Forening for Fartøyvern. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.