Jump to content

Volvo 40   soter


enrico

Recommended Posts

Har sjekket tildigere innlegg men fant ikke noe relevant.

 

har en kamerat som har en 1986     40  motor med drev .  motor gått ca 1500 timer

alle filter og olje er byttet men motoren soter ned kalesje og inventar etter bare noen timers tur.

 

jeg kjører bak kameraten og ser ingen synlig soting utover det vanlige ved oppstart.

 

noen som har tips å gi om hva som kan gjøres og hva som er feil ?

Link to post

Hvilken konfigurasjon?   Drev / Aksling

Eksos ? Undervann / over vannlinken / hekk / side

Skrogtype ? Planende / halvplaner / Displasement

Vanlig gangfart ?

Får maskinen fult turtall med belastning ?

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Hei,

 

Av egen erfaring vedr. dette kan jeg si flg.

Sørg for at motoren får tilstrekkelig med luft slik at forbrenning blir bra.

3200 rpm. på maks er akkurat 400 rpm for lite. Den skal opp i 3600 rpm på maks med belastning (gjerne feriepakket) - den går for tungt !!

Maks turtall uten belastning skal være 4050 til 4100.

 

Har den alltid vært slik, eller det noe som har sneket seg på i år ??

 

Svein  

Svein H

Link to post

får opp  max turtall på 3200  og gjør ca 20 knop på max

Ouchaaa !!! ....synes å huske at disse 40 maskinene ha opp til 3500 / 3600 på fult turtall ??

 

Hvis dette er tilfellet er båten:

 

a) Overbelastet med for stor propell, og får ikke skikkelig forbrenning, med karbon-oppygging i sylinderene. ... med mulige stempelring og sylinderforing skader....

 

b) mellomkjøleren er tett (ikke nok kjøling) ... og vil sette ned effektiviteten med maskinen alvorlig, med mulige andre konsekvenser....

 

Uansett så ville jeg:

 

1) Sjekke at maskinen får godt, fult turtall uten belastning

2) Renske kjølevannsystemet, og sjekke impelleren

3) Sjekke eksos bøygen hvor kjølevannet møter eksosen

4) Sjekke propell størrelsen / vridning

 

Hvis du ikke får fult turtall (20% ned i dette tilfellet), så er det noe fundamentalt feil. Motoren må ha mulighet til å oppnå fult turtall, for å få en ren forbrenning av rett mengde diesel. Hvis ikke jobber du mot at "Big Bill" kommer til å ringe på døren....

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...