enrico Startet 1.Juni.2004 Del på Facebook Startet 1.Juni.2004 Har sjekket tildigere innlegg men fant ikke noe relevant. har en kamerat som har en 1986 40 motor med drev . motor gått ca 1500 timer alle filter og olje er byttet men motoren soter ned kalesje og inventar etter bare noen timers tur. jeg kjører bak kameraten og ser ingen synlig soting utover det vanlige ved oppstart. noen som har tips å gi om hva som kan gjøres og hva som er feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Hvilken konfigurasjon? Drev / Aksling Eksos ? Undervann / over vannlinken / hekk / side Skrogtype ? Planende / halvplaner / Displasement Vanlig gangfart ? Får maskinen fult turtall med belastning ? Mvh, Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
enrico Svart 1.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 sorry her kommer flere opplysninger maskinen sitter i en Elwaro 9000 halvplaner og har hekk/drev får opp max turtall på 3200 og gjør ca 20 knop på max Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Hei, Av egen erfaring vedr. dette kan jeg si flg. Sørg for at motoren får tilstrekkelig med luft slik at forbrenning blir bra. 3200 rpm. på maks er akkurat 400 rpm for lite. Den skal opp i 3600 rpm på maks med belastning (gjerne feriepakket) - den går for tungt !! Maks turtall uten belastning skal være 4050 til 4100. Har den alltid vært slik, eller det noe som har sneket seg på i år ?? Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Divemaster Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 får opp max turtall på 3200 og gjør ca 20 knop på max Ouchaaa !!! ....synes å huske at disse 40 maskinene ha opp til 3500 / 3600 på fult turtall ?? Hvis dette er tilfellet er båten: a) Overbelastet med for stor propell, og får ikke skikkelig forbrenning, med karbon-oppygging i sylinderene. ... med mulige stempelring og sylinderforing skader.... b) mellomkjøleren er tett (ikke nok kjøling) ... og vil sette ned effektiviteten med maskinen alvorlig, med mulige andre konsekvenser.... Uansett så ville jeg: 1) Sjekke at maskinen får godt, fult turtall uten belastning 2) Renske kjølevannsystemet, og sjekke impelleren 3) Sjekke eksos bøygen hvor kjølevannet møter eksosen 4) Sjekke propell størrelsen / vridning Hvis du ikke får fult turtall (20% ned i dette tilfellet), så er det noe fundamentalt feil. Motoren må ha mulighet til å oppnå fult turtall, for å få en ren forbrenning av rett mengde diesel. Hvis ikke jobber du mot at "Big Bill" kommer til å ringe på døren.... Mvh, Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.