ford4fun Startet 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2009 (redigert) Det nærmer seg tiden for test og sjøsetting, har endel jobb igjen, og har innsett at det var mer enn vi trodde.. Iallefall når man skal ta "litt ekstra", slik som webasto, baugpropell og innredning i samme slengen.. Det ble litt for mye snø i vinter til å jobbe på den, så kom litt seint igang.. Legger ut noen bilder, trenger noen tips og innspill. Aggregatet er fjernet, ble så trangt bak i der.. Noen som vet hva de 2 tilkoblingene på oljekjøleren skal til? Står ingenting i boka.. Kjøkkenkrok Nytt skap der det var sitteplasser før. Montering av baugpropell Motoren: Eksosen ut av hekken. Redigert 9.Mai.2009 av ford4fun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Heisann, kjekt å se ett nytt Bayliner prosjekt. Hva er grunnen til eget eksosuttak? Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Peninsular Diesel , kan ikke ha eksos igjennom drevet , blir for mye backpressure til turbo , mister 100 hk på en 300 hk og lite turbotrykk og da. husk sette på drevkjøler på bravo drevet . Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Hei, Ford4fun. Ser du har ny Peninsular du også. Gromt! Kjøpte du fra Sverige? Ser du har exhausten ut under vannlinja. Det turte ikke jeg. Satte på lyddemper i stedet. Jeg har nettopp gjennomgått samme operasjonen. Holder på med elanlegget nå. Til Frøken Fryd: Eget eksosutløp er anbefalt av fabrikken på grunn av for stor motstand for turboen hvis ekshausten går gjennom hekkaggregatet. Dessuten er V8-erens ekshaust samla i en turbo og med 5" utløp. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 for eksos ut av turbo vil jeg anbefale og gå opp over turbo med utløp og så ned til siden, blir kort avtand ned til vann hvis bruker standard kort bend . og en lerret hylse 40 cm for demping støy utvendig . Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 (redigert) husk sette på drevkjøler på bravo drevet . Drevkjøler er montert! Eller, "drevdusj" som svensken kalte det! :) Kjøpte du fra Sverige? Ser du har exhausten ut under vannlinja. Det turte ikke jeg. Satte på lyddemper i stedet. Jeg har nettopp gjennomgått samme operasjonen. Holder på med elanlegget nå. Motor er handlet fra sverige den ja! En annen pris enn i Norge.. Vi tar denne sesongen som en prøve, kan hende vi må montere lyddemper til høsten igjen.. Men er det noen som har kjennskap til den lille kjøleren på h.side av motor?? Redigert 9.Mai.2009 av ford4fun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 De to tillkoblingene er sikkert for måling av differensialtrykk. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
trikkern Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Denne heter "Transmission Oil Cooler" (bilde på side 4 i Owners Manual - også side 44 - part no 131). For kjøling av gearoljen hvis man har gear. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Hei, igjen! Som du kanskje ser av annen tråd om styresystem så trøbler jeg med å finne slik original hydraulikkstyring for drevet. Hvilken styring legger du opp til? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Dei to tilkoblingene på oljekjøleren er tilkobling for olje inn og ut på kjøleren, så du treng ikkje å bry deg om den når du ikkje har gear. Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Denne heter "Transmission Oil Cooler" (bilde på side 4 i Owners Manual - også side 44 - part no 131).For kjøling av gearoljen hvis man har gear. Ja, har sett den i boka, men usikker på hva den var til! Var så små tilkoblingsstusser.. Hei, igjen!Som du kanskje ser av annen tråd om styresystem så trøbler jeg med å finne slik original hydraulikkstyring for drevet. Hvilken styring legger du opp til? Har akkurat samme problemet selv... Skal prøve å ordne dobbelt feste på servoen som fulgte med!! Dei to tilkoblingene på oljekjøleren er tilkobling for olje inn og ut på kjøleren, så du treng ikkje å bry deg om den når du ikkje har gear. Takk :) Enda et problem løst!! Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 er ikke oljekjøler motor denne på toppen, men kan vel brukes for gear hvis man har det , er for servo olje kjøling, motor oljekjøler står under på bunnpanne . Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Husk stor svanehals på eksosen, eller skjer det som hendte hos meg. Motoren ble full av vann. måtte bytte blokk Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Husk stor svanehals på eksosen, eller skjer det som hendte hos meg. Motoren ble full av vann. måtte bytte blokk forklar? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Fra exhaustgjennomføringen i akterspeilet skal slangen løftes oppover så høyt som praktisk mulig før den går ned og inn på lydpotta hvis man har det, alternativt inn på motoren. Ikke alltid lett å få til men er helt nødvendig for å unngå bølgeslag som fyller potta, evt. motoren. Kan også være en metode å montere tilbakeslagsventil på exhaustutløpet. Noen potter er utstyrt med slik klaff som hindrer bølgen i å fylle potta. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Hei! Løfter fram denne tråden igjen for å komme med en opplysning: Den lille oljekjøleren på SB side av Peninsularen som var nevnt å være kjøler for gear. Hvis du skal bruke Mercruisers Servostyring må du legge returslangen fra styrecylinderen innom denne kjøleren og til servopumpa. Dette fordi hydraulikkolja kan bli for varm. En annen ting: Styrecylinderen får ikke plass på indre transom hvis man har Peninsular diesel. Da settes styrecylinderen ca. 50 cm lenger til SB. Til dette trenger man et nytt feste for styrecylinderen og en forlengelse. Hele greia kan kjøpes i Sverige for 2.500,- hos www.drev.se eller hos svensk importør av Peninsular. Jeg har nettopp bestilt dette utstyret der. Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Åssen olje bruker man på denne her?? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 17.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 Hei! Misforsto jeg IM'en din? OK. På styrecylinderen brukes vanlig hydraulikkolje. Det er fyllekapsel på hydraulikkpumpa på motoren. (forkant nede på SB side). Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Hei! Misforsto jeg IM'en din?OK. På styrecylinderen brukes vanlig hydraulikkolje. Det er fyllekapsel på hydraulikkpumpa på motoren. (forkant nede på SB side). Ja, men må modifisere festet til servopumpa litt.. Fikk ikke slakket nok på reima til å få den hel av.. Her er film av dagens start: Den virka ganske potent!! Noen andre spørsmål: Hva tomgang har dere på deres? (Som har samme motor) Jeg får ikke justert den lenger enn ca 770rpm, men iflg manualen skal det ligge på MIN 600rpm, men ikke mer enn 750rpm Tomgangsskruen er tatt av, virker som det er pumpa / aksel som ikke går lenger tilbake.. .. Fikk forresten svar på oljetypen når jeg sendte mail til Peninsularengine.com: If engine is run hard the 40 weight is still the best if it runs in warm or hot conditions. Most now have gone to 15/40 wgt oil. It should be a diesel grade with Military specifications. Regards Matt -----Original Message----- From: Kenneth [mailto:kenneth] Sent: Sunday, May 17, 2009 5:16 PM To: sales@peninsulardiesel.com Subject: Engine oil Ta400-310 Hello! I have just bought this engine, and installed it in my Bayliner, now its almost ready to start it. What oil do you recommend on this engine? Is it singlegrade or multigrade? Best regards Kenneth Bra, konkret svar.... Endte på ELF Rubin 30 eller noe sånt.. Mineralsk monograd olje.. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) En annen ting: Styrecylinderen får ikke plass på indre transom hvis man har Peninsular diesel. Da settes styrecylinderen ca. 50 cm lenger til SB. Til dette trenger man et nytt feste for styrecylinderen og en forlengelse. Hele greia kan kjøpes i Sverige for 2.500,- hos www.drev.se eller hos svensk importør av Peninsular. God dag, driver på og monterer samme maskinen med bravo drev selv, og ser at jeg kan forvente å måtte gjøre en modifisering på styresylinderen. Har du artikkel nummeret til denne modifisering satsen? Redigert 24.Mai.2009 av Oktant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Hei! Styresylinderen må altså flyttes ca. 50 cm til siden. Da trenger man nytt feste som skrus på skottet samt en forlengelse for akslingen. Disse to utgjør modifiseringsdelene. Dette er ikke Mercruiser- eller Peninsulardeler, men tilpasninger funnet på av den svenske importøren som selger mange Peninsularmotorer i Skandinavia. Jeg har bilde av dette, men får ikke lagt det ut på forumet. Du kan sende meg en IM med e-postadressa di og få bildet tilsendt hvis du vil. Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Du kan sende meg en IM med e-postadressa di og få bildet tilsendt hvis du vil. Jatakk!! Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Bildet sendt! Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Hei igjen, og takk for bildet. Gjelder denne modifiseringen alle Peninsular instalasjoner med bravo drev, eller er det kun enkelte båtmodeler? Ut fra bildene over ser det ut som om Ford4fun har strukket styrekablen allerede på sin Bayliner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.