Jump to content

Bayliner 2850 CB med TA400 310 diesel, bilder

ford4fun

Recommended Posts

Det nærmer seg tiden for test og sjøsetting, har endel jobb igjen, og har innsett at det var mer enn vi trodde..

Iallefall når man skal ta "litt ekstra", slik som webasto, baugpropell og innredning i samme slengen..

Det ble litt for mye snø i vinter til å jobbe på den, så kom litt seint igang..

Legger ut noen bilder, trenger noen tips og innspill.

Aggregatet er fjernet, ble så trangt bak i der..

09052009049.jpg

Noen som vet hva de 2 tilkoblingene på oljekjøleren skal til? Står ingenting i boka..

09052009050.jpg

Kjøkkenkrok

09052009044.jpg

Nytt skap der det var sitteplasser før.

09052009045.jpg

Montering av baugpropell

09052009046.jpg

Motoren:

09052009047.jpg

Eksosen ut av hekken.

09052009055.jpg

Redigert av ford4fun (see edit history)

Hei, Ford4fun. Ser du har ny Peninsular du også. Gromt! :smiley: Kjøpte du fra Sverige? :lipseal:

Ser du har exhausten ut under vannlinja. Det turte ikke jeg. Satte på lyddemper i stedet. :diving:

Jeg har nettopp gjennomgått samme operasjonen. Holder på med elanlegget nå.

Til Frøken Fryd:

Eget eksosutløp er anbefalt av fabrikken på grunn av for stor motstand for turboen hvis ekshausten går gjennom hekkaggregatet. Dessuten er V8-erens ekshaust samla i en turbo og med 5" utløp.

husk sette på drevkjøler på bravo drevet .

Drevkjøler er montert! Eller, "drevdusj" som svensken kalte det! :)

Kjøpte du fra Sverige? :lipseal:

Ser du har exhausten ut under vannlinja. Det turte ikke jeg. Satte på lyddemper i stedet. :diving:

Jeg har nettopp gjennomgått samme operasjonen. Holder på med elanlegget nå.

Motor er handlet fra sverige den ja! En annen pris enn i Norge..

Vi tar denne sesongen som en prøve, kan hende vi må montere lyddemper til høsten igjen..

Men er det noen som har kjennskap til den lille kjøleren på h.side av motor??

Redigert av ford4fun (see edit history)
Denne heter "Transmission Oil Cooler" (bilde på side 4 i Owners Manual - også side 44 - part no 131).

For kjøling av gearoljen hvis man har gear.

Ja, har sett den i boka, men usikker på hva den var til! Var så små tilkoblingsstusser..

Hei, igjen!

Som du kanskje ser av annen tråd om styresystem så trøbler jeg med å finne slik original hydraulikkstyring for drevet. Hvilken styring legger du opp til?

Har akkurat samme problemet selv... Skal prøve å ordne dobbelt feste på servoen som fulgte med!!

Dei to tilkoblingene på oljekjøleren er tilkobling for olje inn og ut på kjøleren, så du treng ikkje å bry deg om den når du ikkje har gear.

Takk :) Enda et problem løst!!

Fra exhaustgjennomføringen i akterspeilet skal slangen løftes oppover så høyt som praktisk mulig før den går ned og inn på lydpotta hvis man har det, alternativt inn på motoren. Ikke alltid lett å få til men er helt nødvendig for å unngå bølgeslag som fyller potta, evt. motoren. Kan også være en metode å montere tilbakeslagsventil på exhaustutløpet. Noen potter er utstyrt med slik klaff som hindrer bølgen i å fylle potta.

Hei!

Løfter fram denne tråden igjen for å komme med en opplysning:

Den lille oljekjøleren på SB side av Peninsularen som var nevnt å være kjøler for gear.

Hvis du skal bruke Mercruisers Servostyring må du legge returslangen fra styrecylinderen innom denne kjøleren og til servopumpa.

Dette fordi hydraulikkolja kan bli for varm.

En annen ting:

Styrecylinderen får ikke plass på indre transom hvis man har Peninsular diesel. Da settes styrecylinderen ca. 50 cm lenger til SB. Til dette trenger man et nytt feste for styrecylinderen og en forlengelse. Hele greia kan kjøpes i Sverige for 2.500,- hos www.drev.se eller hos svensk importør av Peninsular.

Jeg har nettopp bestilt dette utstyret der.

Hei! Misforsto jeg IM'en din?

OK. På styrecylinderen brukes vanlig hydraulikkolje. Det er fyllekapsel på hydraulikkpumpa på motoren. (forkant nede på SB side).

Ja, men må modifisere festet til servopumpa litt.. Fikk ikke slakket nok på reima til å få den hel av..

Her er film av dagens start:

Den virka ganske potent!!

Noen andre spørsmål:

Hva tomgang har dere på deres? (Som har samme motor)

Jeg får ikke justert den lenger enn ca 770rpm, men iflg manualen skal det ligge på MIN 600rpm, men ikke mer enn 750rpm

Tomgangsskruen er tatt av, virker som det er pumpa / aksel som ikke går lenger tilbake.. ..

Fikk forresten svar på oljetypen når jeg sendte mail til Peninsularengine.com:

If engine is run hard the 40 weight is still the best if it runs in warm or hot conditions. Most now have gone to 15/40 wgt oil.

It should be a diesel grade with Military specifications.

Regards Matt

-----Original Message-----

From: Kenneth [mailto:kenneth]

Sent: Sunday, May 17, 2009 5:16 PM

To: sales@peninsulardiesel.com

Subject: Engine oil Ta400-310

Hello!

I have just bought this engine, and installed it in my Bayliner, now its almost ready to start it.

What oil do you recommend on this engine?

Is it singlegrade or multigrade?

Best regards

Kenneth

Bra, konkret svar....

Endte på ELF Rubin 30 eller noe sånt.. Mineralsk monograd olje..

En annen ting:

Styrecylinderen får ikke plass på indre transom hvis man har Peninsular diesel. Da settes styrecylinderen ca. 50 cm lenger til SB. Til dette trenger man et nytt feste for styrecylinderen og en forlengelse. Hele greia kan kjøpes i Sverige for 2.500,- hos www.drev.se eller hos svensk importør av Peninsular.

God dag,

driver på og monterer samme maskinen med bravo drev selv, og ser at jeg kan forvente å måtte gjøre en modifisering på styresylinderen. Har du artikkel nummeret til denne modifisering satsen?

Redigert av Oktant (see edit history)

Hei!

Styresylinderen må altså flyttes ca. 50 cm til siden. Da trenger man nytt feste som skrus på skottet samt en forlengelse for akslingen. Disse to utgjør modifiseringsdelene. Dette er ikke Mercruiser- eller Peninsulardeler, men tilpasninger funnet på av den svenske importøren som selger mange Peninsularmotorer i Skandinavia.

Jeg har bilde av dette, men får ikke lagt det ut på forumet. Du kan sende meg en IM med e-postadressa di og få bildet tilsendt hvis du vil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...