Jump to content

Bayliner 2850 CB med TA400 310 diesel, bilder


ford4fun

Recommended Posts

Det gjelder i alle fall Bayliner's med Mercruiserdrev fordi Peninsularen hukkes rett på drevet. Derfor blir det svært liten avstand mellom drevet og motoren. Andre motorer bruker ofte en tilpasningsdel mellom, og da øker avstanden. Det er jo dette som er fordelen med Peninsular når motorrommet er kort. Men det er selvfølgelig plass til manuell styring. Det er servocylinderen som er for stor til å gå mellom.

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post

ford4fun: ser av det andre bildet fra toppen at du har kjølevannsintaket på styrbord side av moteren. Er det noen spesiell grunn for dette, siden vannpumpen suger gjennom oljekjøleren som er plassert på babord side?

 

Jeg har vurdert å benytte både kjølevannsinntak gjennom bunnventil og drevet ved å bruke ett T-led. Hensikten er å være sikker på at blokkering av ett inntak ikke skal hindre gjennomstrømning helt. Mulig det er å overdrive, men har dere noen synspunkter på dette?

Link to post
ford4fun: ser av det andre bildet fra toppen at du har kjølevannsintaket på styrbord side av moteren. Er det noen spesiell grunn for dette, siden vannpumpen suger gjennom oljekjøleren som er plassert på babord side?

 

 

Vanninntaket ligger som du ser på bildet her:

 

090520090472.jpg

 

 

Derfor var det letteste å ta å legge slangen over...

Link to post

Har nå sjøsatt båten, litt trøbbel i starten, men funker bra..

 

 

Etpar ting..

 

Turteller nede fungerer ikke.. Den oppe viser 2000rpm, nede 3200rpm.. Ved 3000rpm oppe, er den nede laaangt over 4000rpm..

 

Men den stemmer på tomgang..

 

 

Hadde denne farten:

 

650rpm : 2,8 knop

2500rpm : 22,6 knop

3100rpm : 29,5 knop

 

Var noe feil med gassoverføring, manglet derfor det "lille ekstra"..

 

Max idag: 31,8 knop. ca3200rpm

Marsj: 23 knop

 

Støy veldig bra, ved ca 9,3 knop, litt mye eksoslyd, men overlever den.. Blir nok en potte neste år..

 

Brukte ikke så veldig lang tid på å gå opp i plan, fikk jo heller ikke gitt full throttle heller..

 

Prøves igjen i helga!!

Link to post

Turteller stemmer aldri fra fabrikk, idotene der klarer aldri calibrere ett instrument , viser feil på alle turtall. må sjekkes og justeres på tomgang , 1200, 2000, 2900 og på topp 3600 rpm , er en papir cover bak på turteller som du stikker hull på og justere med liten urmaker skrutrekker inn i selve turteller.

 

bruk avleser som leser turtall nede ved veiva foran. sett på magnet der og les av, viser feil ved alle turtall , så må justeres mange ganger turteller bak.

 

Prøvde og forklare dustene på fabrikken siden 1993 til år 2000 hvordan ting skal være , men ser ut som de enkleste ting er helt håpløst. Derfor jeg ikke giddet bruke mere tid på dn steinalder tec. motor.

Link to post
ford4fun, er du fra Siljan på enden av Holtesletta??

Hva og hvordan legges en drevkjøler opp?? hva må kjøpes, samt et spørsmål om du kan fixe en link til der du kjøpte motoren din

hehe.. Er fatter som bor der!

 

Han bytter motor, og jeg står for det administrative og tekniske med motorbytte :)

(Eldre og IT er ikke bestandig god kombinasjon)

 

 

drevkjøler

 

Peninsular, motorlink

 

 

Det her er den såkalte drevdusjen.. Ikke noe problem å fikse..

Mercruiser_drevdusj.jpg

Redigert av ford4fun (see edit history)
Link to post

Ford4fun. Gratulerer! Det var jo strålende resultater! Det med turtelleren er jo bare småplukk. Nyt'an i sommer. :cheers:

 

Drevdusj er det flere som har laget selv. Bøyer til syrefast rør. Endene på røret bøyes forover i fartsretningen slik at vannet presses opp i røret. Det borres hull oppe slik at vannet spruter på drevtoppen. Enkelt.

Link to post
Det med turtelleren er jo bare småplukk.

 

Småplukk ja!

 

Styringa virker jo heller ikke nede, så hvorfor skal man være der??

Det hjemmemekka opplegget funka bare i teorien.. Må finjusteres som det heter!!

 

Blir en ny dynamo (større), enten i sommer, eller iløpet av vinteren, får se hvor nøden man blir! :)

Link to post
  • 1 måned senere...

En liten update:

 

Bytta til 81graders termostat, blei veldig bra, skikkelig varmt vann i vasken, og lenger varmt, ikke minst!

 

Bytta til 22p propeller, mista 3-4knop toppfart, men har fremdeles over 30 i topp, mye lettere å dra opp, og mindre forbruk!

 

Bytta til 105A dynamo, endelig starter den uten problemer! Bruker et 700ah startbatteri som visstnok var defekt iflg batteritest, men funker utmerket!!

 

Kan også ligge over en helg uten å ha problemer med batterier!!

Link to post
  • 1 måned senere...

så du fikk justert turteller med teller foran på motor og justert inn???

 

denne motor skal ha Texaco røde orange frostvæske , vill legge seg ett belegg på kjølerør invendig ferskvanns system varme veksler hvis bruke dårlig kvalitet frostvæske , og det blir for varmt etter en tid.

 

styresylinder problem , kan skjære av brakett på selve Bravo transom på insiden og flytte den til siden og bolte den igjennom transom veggen med 2 kraftige syrefaste bolter , og så forlenge armen på selve servo sylinder , enkel jobb hvis man har servo pumpe motor. jeg gjorde dette noen ganger på de motorer jeg innstallerte .

Link to post
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...