trikkern Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) Det gjelder i alle fall Bayliner's med Mercruiserdrev fordi Peninsularen hukkes rett på drevet. Derfor blir det svært liten avstand mellom drevet og motoren. Andre motorer bruker ofte en tilpasningsdel mellom, og da øker avstanden. Det er jo dette som er fordelen med Peninsular når motorrommet er kort. Men det er selvfølgelig plass til manuell styring. Det er servocylinderen som er for stor til å gå mellom. Redigert 24.Mai.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Vel, da ser det ut som om prosjektet kan utvides med en oppgave til, og utgiftsiden yterligere økes. Veldig bra at du nevner dette trikkern. Regner med det er flere som vil få erfare at det må gjøres noen tilpassninger, selv om konseptet Peninsular/Bravo I/II/III er ganske rydding og oversiktlig. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Mr. Import: Du nevnte "lerretsstrømpe". Er dette å få kjøpt ferdig? I så fall hvor? Jeg trenger nok en sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Hei! Ford4fun: hvilket Mercuiser drev har du? MVH Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 ford4fun: ser av det andre bildet fra toppen at du har kjølevannsintaket på styrbord side av moteren. Er det noen spesiell grunn for dette, siden vannpumpen suger gjennom oljekjøleren som er plassert på babord side? Jeg har vurdert å benytte både kjølevannsinntak gjennom bunnventil og drevet ved å bruke ett T-led. Hensikten er å være sikker på at blokkering av ett inntak ikke skal hindre gjennomstrømning helt. Mulig det er å overdrive, men har dere noen synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Hei! Ford4fun: hvilket Mercuiser drev har du? MVH Bjørn Bravo 3X diesel Skal være dette her som de anbefalte! Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 ford4fun: ser av det andre bildet fra toppen at du har kjølevannsintaket på styrbord side av moteren. Er det noen spesiell grunn for dette, siden vannpumpen suger gjennom oljekjøleren som er plassert på babord side? Vanninntaket ligger som du ser på bildet her: Derfor var det letteste å ta å legge slangen over... Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 28.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Har nå sjøsatt båten, litt trøbbel i starten, men funker bra.. Etpar ting.. Turteller nede fungerer ikke.. Den oppe viser 2000rpm, nede 3200rpm.. Ved 3000rpm oppe, er den nede laaangt over 4000rpm.. Men den stemmer på tomgang.. Hadde denne farten: 650rpm : 2,8 knop 2500rpm : 22,6 knop 3100rpm : 29,5 knop Var noe feil med gassoverføring, manglet derfor det "lille ekstra".. Max idag: 31,8 knop. ca3200rpm Marsj: 23 knop Støy veldig bra, ved ca 9,3 knop, litt mye eksoslyd, men overlever den.. Blir nok en potte neste år.. Brukte ikke så veldig lang tid på å gå opp i plan, fikk jo heller ikke gitt full throttle heller.. Prøves igjen i helga!! Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Kjekke motorer dette her. Spennende med bilder. Ta gjerne opp lyden av vidunderet så vi får høre.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
ford4fun Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 http://s262.photobucket.com/albums/ii106/f...28052009002.flv http://s262.photobucket.com/albums/ii106/f...28052009003.flv Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Gratulerer, utrolig innspirerende å se resultatene som du oppnådde på test turen. Gleder meg til å følge med videre gjennom helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 ford4fun, er du fra Siljan på enden av Holtesletta?? Hva og hvordan legges en drevkjøler opp?? hva må kjøpes, samt et spørsmål om du kan fixe en link til der du kjøpte motoren din Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Turteller stemmer aldri fra fabrikk, idotene der klarer aldri calibrere ett instrument , viser feil på alle turtall. må sjekkes og justeres på tomgang , 1200, 2000, 2900 og på topp 3600 rpm , er en papir cover bak på turteller som du stikker hull på og justere med liten urmaker skrutrekker inn i selve turteller. bruk avleser som leser turtall nede ved veiva foran. sett på magnet der og les av, viser feil ved alle turtall , så må justeres mange ganger turteller bak. Prøvde og forklare dustene på fabrikken siden 1993 til år 2000 hvordan ting skal være , men ser ut som de enkleste ting er helt håpløst. Derfor jeg ikke giddet bruke mere tid på dn steinalder tec. motor. Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 (redigert) ford4fun, er du fra Siljan på enden av Holtesletta??Hva og hvordan legges en drevkjøler opp?? hva må kjøpes, samt et spørsmål om du kan fixe en link til der du kjøpte motoren din hehe.. Er fatter som bor der! Han bytter motor, og jeg står for det administrative og tekniske med motorbytte :) (Eldre og IT er ikke bestandig god kombinasjon) drevkjøler Peninsular, motorlink Det her er den såkalte drevdusjen.. Ikke noe problem å fikse.. Redigert 30.Mai.2009 av ford4fun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 30.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Ford4fun. Gratulerer! Det var jo strålende resultater! Det med turtelleren er jo bare småplukk. Nyt'an i sommer. Drevdusj er det flere som har laget selv. Bøyer til syrefast rør. Endene på røret bøyes forover i fartsretningen slik at vannet presses opp i røret. Det borres hull oppe slik at vannet spruter på drevtoppen. Enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Det med turtelleren er jo bare småplukk. Småplukk ja! Styringa virker jo heller ikke nede, så hvorfor skal man være der?? Det hjemmemekka opplegget funka bare i teorien.. Må finjusteres som det heter!! Blir en ny dynamo (større), enten i sommer, eller iløpet av vinteren, får se hvor nøden man blir! :) Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Prøves igjen i helga!! Ja, nå er vi spente! Hvordan gikk testingen i helgen? Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Hehe.. Nøyaktig 15 min kjøring ut i fjorden fra fredag til mandag og hjem igjen :) Ikke så mye å skryte av egentlig :P Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 En liten update: Bytta til 81graders termostat, blei veldig bra, skikkelig varmt vann i vasken, og lenger varmt, ikke minst! Bytta til 22p propeller, mista 3-4knop toppfart, men har fremdeles over 30 i topp, mye lettere å dra opp, og mindre forbruk! Bytta til 105A dynamo, endelig starter den uten problemer! Bruker et 700ah startbatteri som visstnok var defekt iflg batteritest, men funker utmerket!! Kan også ligge over en helg uten å ha problemer med batterier!! Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Godt å høre at tingene går den rette veien for deg. Hvilken type batteri er det du har kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Det er faktisk et Banner batteri, 60ah og 700a start.. Slike som UP har montert i de nye bilene sine.. Helt vanlig str! Forbruk er 2x115 fra Sønnak, med de er stooore i str.. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 9.September.2009 Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 så du fikk justert turteller med teller foran på motor og justert inn??? denne motor skal ha Texaco røde orange frostvæske , vill legge seg ett belegg på kjølerør invendig ferskvanns system varme veksler hvis bruke dårlig kvalitet frostvæske , og det blir for varmt etter en tid. styresylinder problem , kan skjære av brakett på selve Bravo transom på insiden og flytte den til siden og bolte den igjennom transom veggen med 2 kraftige syrefaste bolter , og så forlenge armen på selve servo sylinder , enkel jobb hvis man har servo pumpe motor. jeg gjorde dette noen ganger på de motorer jeg innstallerte . Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 9.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2009 så du fikk justert turteller med teller foran på motor og justert inn??? Næææ.... Den funka greit oppe.. Fikk være sånn... Kjøpte ny servostyring, blir vel montert iløpet av vinteren! Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 En liten oppdatering: Motor har fungert veldig bra i 3år, men ifjor slet han med vanskelig å starte nå varm. Vi tar nå ut deselpumpa for å sende den avgårde for kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.