Jump to content

Bølgeskvulp i hekken, kan noe gjøres...?

Fenix

Recommended Posts

Jeg synes bølgeskvulp i hekken er herlig avstressende sovemedisin, men med kona mi er det dessverre helt motsatt. Hun får simpelthen ikke sove når det skvalper som verst. Jeg ser for meg ulike innretninger som kunne avhjelpe problemet, men felles for de fleste er at de betinger en egen lekter eller noe som må heises ned med helikopter. Men jeg lurer litt på om noen har noen har erfaringer med en enkel løsning?

Men jeg lurer litt på om noen har noen har erfaringer med en enkel løsning?

Min løsning er ganske enkel, og ganske genial. Legge til med baugen mot sjøen. Etter noen netter hvor sjøen slår mot hekken, for så å smelle oppunder badeplattformen, som har resultert i at vi har måttet stå opp for å snu båten har dette nå blitt en regel.

Uffda, her kan man komme med mange tørre løsninger på båtlivets trivialiteter :wink: . Hytte er nevnt, så da kan jeg komme med en annen tørr en. Hva med ny kone? Man kan kjøpe unge og fine både fra Asia og Russland. Ok, den var :headbang: . Men bølgeskvulp hører vel med til båtlivet? Dere får bare ha flere netter i båten, slik at hun venner seg til klukkinga...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

http://viewer.zmags.com/publication/0b35b16c#/0b35b16c/132

Seatronic selger denne lensen som kan legges rund hekken.

Noen som har prøvd denne?

Min løsning er ganske enkel, og ganske genial. Legge til med baugen mot sjøen.

Ja, det er lurt, men det hender at vinden snur. Hekken inn mot skjæret er heller ikke så greit for oss med seilbåt.

Dere får bare ha flere netter i båten, slik at hun venner seg til klukkinga...

Hun har vært med i snart 15 år nå, så jeg er redd det må andre metoder til...

jeg var plaget med dette i forrige båt, den jeg har nå klukker heldigvis mye mindre. Båtbytte er en dramatisk løsning, men bør vel vurderes hvis dette medfører at en må dra på tur alene.

En billigere løsning kanskje: Jeg har et par støydempende hodetelefoner som jeg har stor glede av. Spesielt hvis jeg er på tur sammen noen som snorker. Med rolig musikk på mp3-spilleren så kan det være det som skal til. Ulempen er at hodeklokker ikke der det mest behagelige å sove med, spesielt hvis en liker å legge hodet på siden.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 1 år senere...

Linken til Seatronic har ikke bilde av en slik lense som nevnes. Jeg skulle gjerne hatt noe som kunne blåses opp eller lignende når jeg ligger med baugen mot svaberget og det blåser litt opp slik at bølgene slår inn under badeplattformen. Det kan faktisk være ganske plagsomt når det er store nok bølger. Og det er som regel ikke alltid mulig å snu båten i uthavn for de som frister med det svaret.

Blåser derfor liv i denne tråden, og håper å slippe svar som å bytte ut kjerringa osv. Det hjelper uansett lite siden det er undertegnede som hater disse "slagene", og som også har prøvd sov-i-ro.

Vil man ha høne ombord, får man tåle klukkingen.....

Men seriøst:

Man kan vel ikke gjøre annet enn å godta det, eller bytte til annen båttype.

Selv legger vi oss med hekken mot skvalpet, om det blir for gale. (lugar i forpiggen)

Det er jeg ikke enig i. Ved forskjellige remedier, som nevnt tidligere i tråden tar man bort ulempene med dette, så en trenger ikke å ligge og høre på "klukkinga av høna".

[...baugen mot vinden...]Ja, det er lurt, men det hender at vinden snur. [...]

Dette høres da helt genialt ut. Snur vinden midt på natten vekkes du av bølgeskvulp, og når vinden snur er det ofte noe vær på gang og det kan være smart å ta en tur opp på dekk og sjekke at fortøyningene er i orden, fortøye jolla på andre siden av båten og ta inn badedrakten som henger til tørk (evt er den nye vindretningen akkurat den du ventet på for å seile videre).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...