Anoden Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jo men er ikke navigasjon og "sjøvett" to vidt forskjellige ting når man ferdes i "normale hastigheter" vs "vanvittige hastigheter"? Det å ferdes i 30+ knop anser jeg som så avvikende ifht. "normal" ferdsel på sjøen at båførerprøven mister mye av sin relevans. Da ville man få en mer relevant opplæring ifht. hvilken båttype man ønsker å bruke, men samtidig ivareta det "generelle" behovet for kompetanse til sjøs. Ja, hvorfor ikke. Ikke så dumt å kunne "fordype" seg litt i hvilken type båt du kommer til å benytte offtes. Burde det kanskje være en slags alders karantene på å kunne føre båter med en hastighet over 30+? Tenker da litt på det systemet vi har i dag på motorsykkel. Men igjen, det er kanskje ikke ungdommen som er værstinger på sjøen? Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
millisivert Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Ja, hvorfor ikke. Ikke så dumt å kunne "fordype" seg litt i hvilken type båt du kommer til å benytte offtes[...] Ja, genialt.... Med et sånnt system, hvor lang tid tar det da før vi har 19 forskjellige førerkortklasser på sjøen (også)? Tenk jollesertifikat, seiljollesertifikat, planendebåtsertifikat, kjølbåtsertifikat, spinnakersertifikat, seilbåt-over-6-tonn-sertifikat, halvplanersertifikat, 30knopsertifikat, nattseilingssertifikat, åpnet-hav-sertifikat og sterk-vind-sertifikat. Hver av de med 10-12 obligatoriske kjøretimer, teoriprøve og oppkjøring... Ville det hvertfall blitt bedre plass i havnene langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Ja, genialt.... Med et sånnt system, hvor lang tid tar det da før vi har 19 forskjellige førerkortklasser på sjøen (også)? Tenk jollesertifikat, seiljollesertifikat, planendebåtsertifikat, kjølbåtsertifikat, spinnakersertifikat, seilbåt-over-6-tonn-sertifikat, halvplanersertifikat, 30knopsertifikat, nattseilingssertifikat, åpnet-hav-sertifikat og sterk-vind-sertifikat. Hver av de med 10-12 obligatoriske kjøretimer, teoriprøve og oppkjøring... Ville det hvertfall blitt bedre plass i havnene langs kysten. Hvor ble det nevnt 19 forskjellige klasser da? Tanken var vel egentlig og legge vekt på to grupper da. Seil og motorbåt. Støtter egentlig tankegangen her Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
millisivert Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 [...] Tanken var vel egentlig og legge vekt på to grupper da. Seil og motorbåt. [...] Men, selibåter har ofte motor, noen seilbåter går (betydelig) raskere enn noen motorbåter, noen motorbåter kan også utstyres med seil, noen seilbåter bruker nesten bare motor? Hva med veldig raske motrobåter, tunge båter, trege båter, åpne båter? Hva med nattseilas? Vinter? Sterk vind? Trange farvann? Hvorfor bare 2 grupper? Hvorfor grupper i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Hvorfor grupper i det hele tatt? Egeninteresse og kompetanseøkning! Til svar på resten av tullet ditt : Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Men, selibåter har ofte motor, noen seilbåter går (betydelig) raskere enn noen motorbåter, noen motorbåter kan også utstyres med seil, noen seilbåter bruker nesten bare motor? Hva med veldig raske motrobåter, tunge båter, trege båter, åpne båter? Hva med nattseilas? Vinter? Sterk vind? Trange farvann? Hvorfor bare 2 grupper? Hvorfor grupper i det hele tatt? Du misforsto. Uansett hvilket båførerbevis man tar så vil den generelle delen gjøre at man har lov til å føre hvilken som helst båt (opp til eksisterende sertifikatplikt inntrer) men at man kan spesialisere seg for den båttypen man ønsker. Dvs en slags grunnleggende ordinær båtførerprøve som dekker "alle" ordinære behov, med frivillig spesialisering. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 [...]Dvs en slags grunnleggende ordinær båtførerprøve som dekker "alle" ordinære behov, med frivillig spesialisering. Hva er da poenget? Du kan vel ta alle de spesialiseringer du vil helt frivillig uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 akkurat som vi har i dag altså. I dag er til og med spesialiseringen frivillig selv om man ikke har båtførerbevis Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Er dette egentlig en relevant diskusjon? Jeg mener: Hvor mange ulykker har man av dette slaget? (Utenfor motorbåtsport) På Grimstadfjorden og i mitt nærdistrikt er det mange båter som går i 30+ knop. Mange går opp mot 50 regner jeg med. Det er svinfort... Men jeg kan ikke huske noen ulykker som har hendt. Selv ikke på "tett traffikerte" dager. - dvs jeg husker noen ulykker tilbake i tid, men såvidt jeg husker var årsaken alkohol kombinert med mørket... (og svaberg eller skjær som var feil plassert) Kanskje vi skal innføre regler som går på at det ikke er lov til å tisse over ripa? Eller ulovlig å falle over bord uten å ha på seg vest? Eller ulovlig å reise seg i åpen båt? (Er vel flere ulykker som kommer av overnevnte enn akkurat hastighet) Nei, vær så snill og slutt med regler for alt som "kan komme til på skje" negativt. Holdningsskapende og opplysende kampanjer: ja. Men ikke regler. Blir etter mitt syn også rart å skulle dele opp Båtførerbeviset-kurset ettersom hva man er interessert i der og da. Jeg husker fremdeles mye av det jeg lærte om seiling og seilbåter, som gjør at jeg den dag i dag (16 år etter) tar hensyn til seilbåter mer enn jeg nok hadde gjort uten den informasjonen... Kanskje en annen idé hadde vært å arrangere "Ras fra deg dagen", der en lokal båtforening/ racing klubb arrangerer et uoffisielt "race" der man har en gitt rute - med godt med vaktbåter. Så kan folk race fra seg, og lære båtens egenskaper å kjenne, i relativt trygge omgivelser... Inntil videre skal jeg fortsette med båtpussen... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Daffy Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.