Jump to content

Risør 25, er interessert i å finne ut litt om denne båttypen

Guest TrondN

Recommended Posts

Guest TrondN

Hei båtfolk!

Jeg er nylig blitt den lykkelige eier av en Risør 25 fots plastsnekke fra 1981/82.

Jeg er interessert i å finne ut litt om denne båttypen. Søk på internett har ikke gitt meg mye info. Kun noen salgsannonser.

Er det noen her som kan hjelpe meg med dette?

Fakta om båten:

Lengde: 25 fot.

Bredde: ca. 280 cm (tror jeg!)

Dyptgående: 85 cm.

Vekt: ca. 3000 kg.

Motor: Peugeot diesel, 52 hk, ferkvannskjølt.

Marsfart: 7,5 v/2400

Toppfart: 9 v/2900

Hvitt skrog, forkabin m/4 soveplasser, buesofa bak som kan gjøres om til solseng, toalett, trykkvann og bysse.

Venlig hilsen

TrondN

trond.nordland@iticket.no

• 2 uker senere...

Hei igjen Trond!

Har ikke funnet noe særlig info jeg heller.   :nonod: Men har vært i kontakt med 2 andre Risør27 eiere i tillegg til deg. Det dukker stadig opp Risør-båter på fjorden og til salgs på nettet, snodig at ingen vet hvor de kommer fra!   :lol:  

Legger ut bilder og linker ettersom jeg finner. Har lagt noen av bildene jeg fikk av deg der også, håper det er i orden!? Skal rydde opp og gjøre siden mer brukervennlig etterhvert!

http://kristian.homeftp.net/risor/risor.htm

Hei!

Tok et kjapt søk på nettet, men det later til å være lite å finne. Det eneste jeg fant, var denne annonsen:

Baatnett.no

Jeg vil tro din beste mulighet er å komme i kontakt med noen som selv har eller har hatt samme båt. Her kan vårt nye tilbud Erfaringsdatabase for båter bli en bra anledning. Hvis ikke noe uforutsett dukker opp, regner jeg med å kunne åpne erfaringsdatabasen i løpet av kvelden. :cheers:

Forøvrig fin side du har med oversikt over det du har av stoff. Dette er noe flere med sjelden båter burde vurdere.

• 2 uker senere...

Risør båtene ja..... :smiley:

Det er en lang historie, men jeg skal prøve å oppsummere for deg:

opprinnelig var det fam. Råhauge i Risør som begynte med produksjon av Risør27, en veldig populær og utrolig romslig 27 foter. Du ser mange av dem langs kysten med sitt høye, karakteristiske skrog og forholdsvis smale vinduer.

Så ønsket de da å utvide porgrammet og prøvde med en Risør24 med vindskjermer som senere ble modifisert til en Risør 23 som også ble veldig populær. Den har ikke akterkabin, har bordganger og vinduene er runde i hjørnene. Veldig mange av denne også på fjorden.

Noe senere ble denne 23 foteren oppgradert i fasong, med bl.a. hvitere skrog, firkantede vinduer og up-to-date innredning (tror dørken ble hevet også slik at motoren kom under dekk).

Så fikk de en båtdesigner i Sandefjord (?) til å konstruere en 30 foter. Dette skulle da bli en ny salgssuksess, trodde de. Dessverre så viste det seg at båten ikke oppførte seg som den skulle, særlig i sjø bakfra. Den grov seg ned og måtte ha masse ballast. Det ble ikke laget såp mange av dem for salget uteble og etter det jeg husker gikk bedriften konkurs pga dette.

:nonod:

Jeg ser av din båt at den nok er laget under utvikling av Risør 23.

Tror de forsøkte seg frem og tilbake og det finnes noen få av din type som jo er 25 fot og uten bordganger.

Det er det jeg husker, men sønnen i fam. Råhauge, Petter, kan du jo prøve å lokalisere og kanskje du får noe mere ut av ham.

• 3 uker senere...
  • 10 måneder senere...

På min vandring i en herværende båthavn stoppet jeg opp og beundret ett snekke skrog!

Maken til harmoniske linjer og fasong skal du lete lenge etter (min smak)!

Båten var en Risør 25.

Baugen og kjølpartiet tilsier etter mitt skjønn,at dette må være en ypperlig "sjøbåt"!

Noen som kjenner båttypen?

Denne båten kunne med hell vært levert som combi/sjark!

P.g.a sitt dype kjølskjær, er den vel neppe av de raskeste,men for ett flott skrog!

Noen som vet om disse lages ennu?

:rolleyes:

Jeg mener å huske at Risør 25 ble utviklet med Fram 25 i bakhodet. Den fremstår jo også som en slags forbedret Fram. Som sjøbåt er den som snekker flest; Bra i stamp, ruller i sidesjø, og må gjetes på låringa. Men likevel; trygg og god sjøbåt som tåler det meste. Dessuten er båten linjemessig pen og har rel. stor uteplass. Det er ikke produsert mange av denne båten, sansynligvis fordi den kom noe sent på markedet og dermed måtte konkurrere med mer moderne snekker som Scand 25, Joda 7500 etc.

• 5 år senere...
  • 3 år senere...
  • 6 år senere...

Som om man ikke har nok å drive med, så har neste års sommerferie landet i hagen. 

15935826395353889226148738784596.jpg.935a6058157256215746adffcc4dedf7.jpg

Dette er en båt bruttern kjøpte for noen år siden, men den var lite kompatibel med stor hund så den ble bare brukt en sesong. Vanskelig å selge var den visst også. 

Etter noen års harde forhandlinger har jeg flyttet den hjem for å sette den i stand for sommeren '21.

Motoren, en Mitsubishi S4L2/ 42 hk, starter lett og går som ei klokke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...