Guest TrondN Startet 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2003 Hei båtfolk! Jeg er nylig blitt den lykkelige eier av en Risør 25 fots plastsnekke fra 1981/82. Jeg er interessert i å finne ut litt om denne båttypen. Søk på internett har ikke gitt meg mye info. Kun noen salgsannonser. Er det noen her som kan hjelpe meg med dette? Fakta om båten: Lengde: 25 fot. Bredde: ca. 280 cm (tror jeg!) Dyptgående: 85 cm. Vekt: ca. 3000 kg. Motor: Peugeot diesel, 52 hk, ferkvannskjølt. Marsfart: 7,5 v/2400 Toppfart: 9 v/2900 Hvitt skrog, forkabin m/4 soveplasser, buesofa bak som kan gjøres om til solseng, toalett, trykkvann og bysse. Venlig hilsen TrondN trond.nordland@iticket.no Sitér dette innlegget Link to post
Guest TrondN Svart 30.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2003 Er det ingen her som vet noe om denne båttypen? Ønsker også å komme i kontakt med andre Risør eiere. mvh Trond N Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 30.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2003 Hei igjen Trond! Har ikke funnet noe særlig info jeg heller. Men har vært i kontakt med 2 andre Risør27 eiere i tillegg til deg. Det dukker stadig opp Risør-båter på fjorden og til salgs på nettet, snodig at ingen vet hvor de kommer fra! Legger ut bilder og linker ettersom jeg finner. Har lagt noen av bildene jeg fikk av deg der også, håper det er i orden!? Skal rydde opp og gjøre siden mer brukervennlig etterhvert! http://kristian.homeftp.net/risor/risor.htm Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 30.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2003 Hei* Jeg har ikke sjekket alle annonsene, eller bildene Dine Klikk, pga. ISDN og lang nedlstningstid, og dårlig tid forøvrig og, men jeg vet i hvert fall at enkelte Risør 27 er rigget, og brukes som motorseilere. De skal visst være gode i sjøen. Ikke så gode som en ren seilbåt da selvfølgelig, men Sitér dette innlegget Link to post
Guest TrondN Svart 30.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2003 Her er et bilde av min Risør 25. Har ikke sett så mange av disse til salgs. Jeg ønsker fortsatt info om båten Trond N. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 30.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2003 Hei! Tok et kjapt søk på nettet, men det later til å være lite å finne. Det eneste jeg fant, var denne annonsen: Baatnett.no Jeg vil tro din beste mulighet er å komme i kontakt med noen som selv har eller har hatt samme båt. Her kan vårt nye tilbud Erfaringsdatabase for båter bli en bra anledning. Hvis ikke noe uforutsett dukker opp, regner jeg med å kunne åpne erfaringsdatabasen i løpet av kvelden. Forøvrig fin side du har med oversikt over det du har av stoff. Dette er noe flere med sjelden båter burde vurdere. Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 9.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2003 Risør båtene ja..... Det er en lang historie, men jeg skal prøve å oppsummere for deg: opprinnelig var det fam. Råhauge i Risør som begynte med produksjon av Risør27, en veldig populær og utrolig romslig 27 foter. Du ser mange av dem langs kysten med sitt høye, karakteristiske skrog og forholdsvis smale vinduer. Så ønsket de da å utvide porgrammet og prøvde med en Risør24 med vindskjermer som senere ble modifisert til en Risør 23 som også ble veldig populær. Den har ikke akterkabin, har bordganger og vinduene er runde i hjørnene. Veldig mange av denne også på fjorden. Noe senere ble denne 23 foteren oppgradert i fasong, med bl.a. hvitere skrog, firkantede vinduer og up-to-date innredning (tror dørken ble hevet også slik at motoren kom under dekk). Så fikk de en båtdesigner i Sandefjord (?) til å konstruere en 30 foter. Dette skulle da bli en ny salgssuksess, trodde de. Dessverre så viste det seg at båten ikke oppførte seg som den skulle, særlig i sjø bakfra. Den grov seg ned og måtte ha masse ballast. Det ble ikke laget såp mange av dem for salget uteble og etter det jeg husker gikk bedriften konkurs pga dette. Jeg ser av din båt at den nok er laget under utvikling av Risør 23. Tror de forsøkte seg frem og tilbake og det finnes noen få av din type som jo er 25 fot og uten bordganger. Det er det jeg husker, men sønnen i fam. Råhauge, Petter, kan du jo prøve å lokalisere og kanskje du får noe mere ut av ham. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 9.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2003 Dette var interessant!! Mange takk! Fant akkurat ut at sønnene driver Moen Slipp & Båtbyggeri. http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...49?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 10.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2003 det er helt korrekt... De bygger tresjekter, fiskesjekter i eik. Den siste jeg så var på trebåtfestovalen i fjor... Et nydelig møbel ! Nå er det bare uker igjen til nye festival ! Men jeg er jo plastbåteier............ fornuften seiret over nostalgien... Sitér dette innlegget Link to post
Guest TrondN Svart 28.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2003 Hjertelig takk for alle svar. Dette gir et godt grunnlag for å forske videre på båten Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 På min vandring i en herværende båthavn stoppet jeg opp og beundret ett snekke skrog! Maken til harmoniske linjer og fasong skal du lete lenge etter (min smak)! Båten var en Risør 25. Baugen og kjølpartiet tilsier etter mitt skjønn,at dette må være en ypperlig "sjøbåt"! Noen som kjenner båttypen? Denne båten kunne med hell vært levert som combi/sjark! P.g.a sitt dype kjølskjær, er den vel neppe av de raskeste,men for ett flott skrog! Noen som vet om disse lages ennu? Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Nei, de lages nok ikke lenger. Du finner litt info om Risør båtene her: http://kristian.homeftp.net/risor/ Sitér dette innlegget Link to post
mea Svart 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 Ja, ok form på skroget. Etter min mening så skal et snekke skrog ha "bordganger", men det er jo en smaksak. Sitér dette innlegget Link to post
mea Svart 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 En av de flotteste snekkene jeg vet om er "POLAR 770" Nydelig båt.. Ahh.. den er bare så rå lekker den båten! :) Klassisk snekke fasong, fin design/farger. Bra i sjøen og 17-18 knop med riktig maskin. Min drømmebåt! Sitér dette innlegget Link to post
mea Svart 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 Tilbake til RISØR 25 :) Her er det en til salgs: http://www.finn.no/finn/boat/object?id=433...54&pos=14&rub=7 Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 Jeg mener å huske at Risør 25 ble utviklet med Fram 25 i bakhodet. Den fremstår jo også som en slags forbedret Fram. Som sjøbåt er den som snekker flest; Bra i stamp, ruller i sidesjø, og må gjetes på låringa. Men likevel; trygg og god sjøbåt som tåler det meste. Dessuten er båten linjemessig pen og har rel. stor uteplass. Det er ikke produsert mange av denne båten, sansynligvis fordi den kom noe sent på markedet og dermed måtte konkurrere med mer moderne snekker som Scand 25, Joda 7500 etc. Sitér dette innlegget Link to post
Tiptop Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Hei du. Hvis du har Risør 25 enda så kan du jo ta kontakt hvis du vil. har en jeg også + noe info Mvh En LYKKELIG Risør 25 eier Sitér dette innlegget Link to post
Trønder'n Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Søk på Trønder'n 25. Risørsnekka ble ombygd av Hopmo i Brandsfjorden. Har en med tett styrhus og selvlensende dekk Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Som om man ikke har nok å drive med, så har neste års sommerferie landet i hagen. Dette er en båt bruttern kjøpte for noen år siden, men den var lite kompatibel med stor hund så den ble bare brukt en sesong. Vanskelig å selge var den visst også. Etter noen års harde forhandlinger har jeg flyttet den hjem for å sette den i stand for sommeren '21. Motoren, en Mitsubishi S4L2/ 42 hk, starter lett og går som ei klokke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.