Jump to content

RØD instrumentbelysning av hvit pære, - hvordan?

Skvulpen

Recommended Posts

Har et bittelite problem, egentlig en bagatell, men et lite irritasjonsmoment ... På båten min gir alle originalinstrumentene (Suzuki) på dashbordet rød belysning, veldig behagelig ved mørkekjøring. Der er i tillegg en tankmåler av merke Faria, den har hvit instrumentpære, men der er ganske enkelt tredd en rød plast / gummitupp utenpå pæra, så den også lyser rødt.

MEN! Nå har jeg montert et nytt voltmeter, også av merke Faria, den har hvit lyspære. Hvordan få denne til å lyse rødt som de andre instrumentene? Watski hadde slike "lampefilter" som de kaller det, i både rød og grønn farge, men nå har det gått ut av sortimentet, sier forhandleren.

Noen som vet andre steder slike lampefilter kan skaffes? Eller har noen et godt forslag til hva jeg skal gjøre med "problemet"? Er det så enkelt som kanskje å kline inn pæra med rød tusj, blir det "rødt nok"? Det er så mange tusenkunstnere her på båtplassen, at dette er jeg sikker på at en eller annen har vært borti!

Registrerer at min originale Volvo instrumentbelysning er utstyrt med røde pærer (ihvertfall turtelleren). Enig i at det er veldig behagelig.

Hvis pærene er de samme som de du bruker og ellers passer i din pæreholder, så skulle det vel kunne kjøpes hos en Volvo-Penta forhandler, vil jeg tro.

Lykke til!

:rolleyes:

Jeg vet at det finnes lakk til å male lyspærer. Hvor du finner denne her til lands vet jeg ikke.

Alternativt kunne du prøve om du klarer deg med en lysdiode. Der er de billigste i rød og de finnes også slik at du kan koble dem rett på 12V. Du må sikkert lodde litt med sokkelen.

Jeg pleier å bytte ut den 12V-pæra med en i 24V. Fortsatt lys nok, og holder sikkert 4-5 ganger lengre enn  originalen.

Og i tillegg blir lyset litt rødere  :rolleyes:

Plast/gummi propper til å tre over pærene fåes på bilutstyrs butikker slik som CD cardic.. Grønne blå røde orange osv...

Kanskje biltema også , men er ikke sikker

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

For mange år siden gjorde jeg forsøk med tusj på pærer. Med lite suksess. For det første ble lysmengden ganske redusert. For det andre ble effekten av fargeleggingen heller tvilsom. Et spørsmål er også hvor godt det holder seg over tid. Lampa blir som oftest varm. Jeg ville satset på tipset om røde lysdioder, hvis du ikke klarer å spore opp andre apparater som har røde pærer som standard. Kjøp et par, tre røde lysdioder, ta ei pære med passende sokkel og knært glasset på den, lodd på plass lysdiodene. Se også artikkel om å lage diodepærer selv, linket til fra tråden Innvendig belysning

kjøpte voltmeter på Biltema og der følgte det med rød og blå plastpropper til å sette utenpå lyspæren i inntrumentlyset. Har ikke brukt for den da eg kun har hvit lys. Du skulle fått den, men eg tviler på om eg finner den igjen :seeya:

Heisan, godtfolk! Her var det mange gode svar! Takker!  :smiley:

Skal ta meg en runde på diverse butikker (CD Cardic, Volvo Penta-forhandler) for å høre om de har røde gummipropper, ev. røde pærer. Hvis ikke får jeg vurdere å lage diodepære som også var nevnt her.

HEI! Sesongen er reddet! Fant slike "gummistrømper" til å tre over instrumentpærene hos den lokale CD Cardic - forhandleren, de hadde i bøtter og spann av sorten! Nå kan jeg bruke båten igjen, - det gikk jo ikke an med 5 røde instrumentlys og 1 hvitt ...  :rolleyes:

Ja men.....,du har vel ett rødt og ett grønt lys og ett blankt i toppen og bak på UTSIDEN av båten.Det MÅ du ikke røre!

:blush::wink::lol:!

Eller var jeg stygg nå? :smiley:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:  Det hadde vert noe..

:blush:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Humrer ..., mange gode replikker her ... Kanskje jeg skulle tre røde gummihetter over alle lanternene også ...  :smiley:

Nei, jeg får vel prøve å akseptere at det er ulike farger på lysene utenpå båten, selv om det klør litt i ordenssansen ja, hehehe ...  :blush: :blush:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...