Jump to content

RØD instrumentbelysning av hvit pære, - hvordan?

Skvulpen

Recommended Posts

Har et bittelite problem, egentlig en bagatell, men et lite irritasjonsmoment ... På båten min gir alle originalinstrumentene (Suzuki) på dashbordet rød belysning, veldig behagelig ved mørkekjøring. Der er i tillegg en tankmåler av merke Faria, den har hvit instrumentpære, men der er ganske enkelt tredd en rød plast / gummitupp utenpå pæra, så den også lyser rødt.

MEN! Nå har jeg montert et nytt voltmeter, også av merke Faria, den har hvit lyspære. Hvordan få denne til å lyse rødt som de andre instrumentene? Watski hadde slike "lampefilter" som de kaller det, i både rød og grønn farge, men nå har det gått ut av sortimentet, sier forhandleren.

Noen som vet andre steder slike lampefilter kan skaffes? Eller har noen et godt forslag til hva jeg skal gjøre med "problemet"? Er det så enkelt som kanskje å kline inn pæra med rød tusj, blir det "rødt nok"? Det er så mange tusenkunstnere her på båtplassen, at dette er jeg sikker på at en eller annen har vært borti!

Jeg vet at det finnes lakk til å male lyspærer. Hvor du finner denne her til lands vet jeg ikke.

Alternativt kunne du prøve om du klarer deg med en lysdiode. Der er de billigste i rød og de finnes også slik at du kan koble dem rett på 12V. Du må sikkert lodde litt med sokkelen.

Jeg pleier å bytte ut den 12V-pæra med en i 24V. Fortsatt lys nok, og holder sikkert 4-5 ganger lengre enn  originalen.

Og i tillegg blir lyset litt rødere  :rolleyes:

For mange år siden gjorde jeg forsøk med tusj på pærer. Med lite suksess. For det første ble lysmengden ganske redusert. For det andre ble effekten av fargeleggingen heller tvilsom. Et spørsmål er også hvor godt det holder seg over tid. Lampa blir som oftest varm. Jeg ville satset på tipset om røde lysdioder, hvis du ikke klarer å spore opp andre apparater som har røde pærer som standard. Kjøp et par, tre røde lysdioder, ta ei pære med passende sokkel og knært glasset på den, lodd på plass lysdiodene. Se også artikkel om å lage diodepærer selv, linket til fra tråden Innvendig belysning

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...