Jump to content

Mercruiser 1,7 som går varm


hansaroen

Recommended Posts

Har fått båten på vannet, men motoren går varm. Den har kun gått 100 timer og dette er første trøbbel; Den får nok kjølevann. Frostvesken er luftet og fylt opp. Impeller og termostat sjekket og ok. varmeveksleren er blåst ren. Noen som har et forslag til hva jeg bør sjekke for å finne feilen ?

Link to post

Velkommen ombord på baatplassen :yesnod: Det er en annen tråd om akkurat det samme nylig. skal se om jeg finner den for deg.

 

Finner ikke den tråden jeg tenkte på. Om jeg husker rett var det en mulighet for at instrumentet viste feil - og at så lenge alarmen ikke går er alt OK. Arbeidstemperatur kan ligge opp mot 100 grader.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Min (2006 modell) er inne til repp med akkurat samme problem.

 

Det var en pakning under impeller som var feilmontert. Det medførte noe for lavt vanntrykk.

Konsekvensen var at varmeveksleren går noe for varmt hele tiden. Da krystaliserer saltet seg og det blir en isolerende hinne på veksleren.

Jeg trodde jeg hadde løst det i høst, da jeg staket opp varmeveksleren da flere av hullene var tette.

Nå har de byttet pakning i drevet, tatt ut varmeveksleren og lagt den i syrebad for å løse opp alt saltet.

Skal svare deg i morgen etter å ha snakket med verkstedet for å sjekke om alt er ok nå.

 

En annen feil som er oppdaget på flere motorer er at vannrøret i drevet fra vannpumpen og videre opp i stammen på drevet smelter pga varme fra eksosen. Da blir det hull på røret og vanntrykket blir for lavt.

Typisk feilsymtom er at temperatur på motor er ok ved lav fart, når drevet er under vann.

Når båten kommer i planefart kommer store deler av drevet over vann. Vannet rundt vannrøret renner ut og lekasjen blir større. Konsekvens: for lite vann til kjøling og motor går varm.

 

Regner med at du har staket opp vaninntaket i drevet.

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post

Ref mitt innlegg over.

Nå har motor stått med systemrens et døgn, verksted byttet pakning under vannpumpen, Impeller etc. ok, hatt ute varmeveksler og renset den , og byttet termostat.

Fremdeles viser tempmåler for høy temperatur (over 100 grader med belastning).

Men motor og kjølevann har faktisk normal temperatur ser det ut til. Slange ut av varmeveksler mot eksosbend er kald.

Nå skal temp sensor og tempmåler/display bestilles opp å byttes ut, så da får vi se.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...