hansaroen Startet 10.Mai.2009 Del på Facebook Startet 10.Mai.2009 Har fått båten på vannet, men motoren går varm. Den har kun gått 100 timer og dette er første trøbbel; Den får nok kjølevann. Frostvesken er luftet og fylt opp. Impeller og termostat sjekket og ok. varmeveksleren er blåst ren. Noen som har et forslag til hva jeg bør sjekke for å finne feilen ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 (redigert) Velkommen ombord på baatplassen Det er en annen tråd om akkurat det samme nylig. skal se om jeg finner den for deg. Finner ikke den tråden jeg tenkte på. Om jeg husker rett var det en mulighet for at instrumentet viste feil - og at så lenge alarmen ikke går er alt OK. Arbeidstemperatur kan ligge opp mot 100 grader. Redigert 10.Mai.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Står det noe her som kan hjelpe? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31731 Sitér dette innlegget Link to post
hansaroen Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 alarmen går når det blir for varmt. tenkte også på å skifte giveren som sitter bak på blokka. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Hvilken temperatur får du på temperaturmåleren på tomgang/rask tomgang og i crusing fart, og ned på rask tomgang igjen? Sitér dette innlegget Link to post
hansaroen Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Takk for spørsmålet; Ved tomgang (1500-2000) ligger den under 70grader mens med gasspådrag og belastning går raskt opp til over 100 grader og videre oppover. Nå jeg drar av går den sakte ned. sier det deg noe ? Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 (redigert) Min (2006 modell) er inne til repp med akkurat samme problem. Det var en pakning under impeller som var feilmontert. Det medførte noe for lavt vanntrykk. Konsekvensen var at varmeveksleren går noe for varmt hele tiden. Da krystaliserer saltet seg og det blir en isolerende hinne på veksleren. Jeg trodde jeg hadde løst det i høst, da jeg staket opp varmeveksleren da flere av hullene var tette. Nå har de byttet pakning i drevet, tatt ut varmeveksleren og lagt den i syrebad for å løse opp alt saltet. Skal svare deg i morgen etter å ha snakket med verkstedet for å sjekke om alt er ok nå. En annen feil som er oppdaget på flere motorer er at vannrøret i drevet fra vannpumpen og videre opp i stammen på drevet smelter pga varme fra eksosen. Da blir det hull på røret og vanntrykket blir for lavt. Typisk feilsymtom er at temperatur på motor er ok ved lav fart, når drevet er under vann. Når båten kommer i planefart kommer store deler av drevet over vann. Vannet rundt vannrøret renner ut og lekasjen blir større. Konsekvens: for lite vann til kjøling og motor går varm. Regner med at du har staket opp vaninntaket i drevet. Redigert 11.Mai.2009 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Hei! hadde akurat samme problem i fjord. hatt upp allt i drev og renset og byttet impeller jeg også. renset varmeveksler. så gjenstår nå bare å få prøvd hvordan tempen er. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Ref mitt innlegg over. Nå har motor stått med systemrens et døgn, verksted byttet pakning under vannpumpen, Impeller etc. ok, hatt ute varmeveksler og renset den , og byttet termostat. Fremdeles viser tempmåler for høy temperatur (over 100 grader med belastning). Men motor og kjølevann har faktisk normal temperatur ser det ut til. Slange ut av varmeveksler mot eksosbend er kald. Nå skal temp sensor og tempmåler/display bestilles opp å byttes ut, så da får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 VDO instrument du har? På min Nidel v690 med samme motor viste VDO instrumentet for lite oljetrykk - men på motoren var det rett. Det var Mercruisers giver som ikke helt likte VDO - eller omvendt ble jeg fortalt Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Det er jeg ikke sikker på. "Orginal" mercruiser kan kanskje være av forskjellig fabrikat. Skal sjekke på lørdag når jeg henter båten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.