Ktveiten Startet 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2009 (redigert) Hei alle båtfolk! Var ute med båten en dag og måtte hive maskinkraften hurtig akterover. Etter dette fikk jeg en klirrelyd i babord aksling, som øker med turtallet. Denne lyden er merkbar i stuerommet akter. Forsvinner når jeg passerer ca 1500 rpm(etter min hørsel!) Hylsene er vannsmurte. Merker ikke noe mer vibrasjoner enn vanlig. Noen som har en ide hva dette kan være? Kan det bare være foreksempel anoden på akslingen som har løsnet litt?? Takker for forslag! Redigert 10.Mai.2009 av Ktveiten (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
bellen Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Sikker på at det er i akslingen, og ikkje i gearet? Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 (redigert) Er lyden der kun når du legger inn forover på babord gir? Ikke akterover, eller i neutral? Det kan være demperplaten som sitter på svinghjulet som ikke demper svigningene fra motoren ved lave turtall. Det fører til att dette forplanter seg til giret, og du vil få en ubehagelig "klaprelyd". Redigert 10.Mai.2009 av 4play (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 (redigert) Er sikker på at dette er i gearet. Hører ikke lyden innvendig eller i maskinrom, kun akter i stuerommet fra propellen til akslingen går inn i skroget. Lyden er der når jeg legger forover og akterover, men ikke i nøytral. Kun når akslingen "snurrer". Redigert 10.Mai.2009 av Ktveiten (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
prin435 Svart 10.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 Er sikker på at dette er i gearet. Hører ikke lyden innvendig eller i maskinrom, kun akter i stuerommet fra propellen til akslingen går inn i skroget.Lyden er der når jeg legger forover og akterover, men ikke i nøytral. Kun når akslingen "snurrer". Stemmer ikke helt med det jeg har erfart en gang ang. lyd, men nesten. I Princess er det klemhylse på akslingen med brytepinne i tillegg. ( 2stk, spennstifter inni hverandre.) I min båt røk spenstiftene på den ene akselen. Det gjorde at akslingen slurret i klemhylsen for så å sette seg fast igjen. Aklslingen gled samtidig frem slik at propellen subbet inntil finnen som holder lageret rett forran propellen. Den tok inni ved senter av propellen, så det ble bare noen slitemerker på propellen. Om du har samme problem, burde lyden bli borte når du bakker. Om dette er årsaken, kan det være vanskelig å se da restene av spennstiftene sitter igjen selv om de er kuttet. Har du denne innstallasjonen kan du forsøke å stikke en tynn ståltråd gjennom spenstiftens senter. Butter det, har du funnet feilen. Forslaget med sinkanoden høres mer realistisk ut, eller kan rett og slett propellen ha løsnet? Det er jo ikke flere alternativer om du er sikker på at gearet er O.K. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Ktveiten Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2009 (redigert) Høres jo ganske realistisk ut det du sier prin435! Hadde propellene av i fjor, og strammen godt til, men kan jo tenkes at den er løs.. Men burde jo være vibrasjoner når jeg gir på? Båten skal på land om 1 måned, så får undersøke nærmere da. Takker for svar! Redigert 10.Mai.2009 av Ktveiten (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
prin435 Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Høres jo ganske realistisk ut det du sier prin435!Hadde propellene av i fjor, og strammen godt til, men kan jo tenkes at den er løs.. Men burde jo være vibrasjoner når jeg gir på? Båten skal på land om 1 måned, så får undersøke nærmere da. Takker for svar! Når du kjøre forover burde du ikke ha lyd om propellen er løs. Ta en titt på klemflensen og se om det skal være brytepinne der. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.