Jump to content

Raymarine C 120 med Navionics XL kart, viser feil kurs/posisjon

Tine IV

Recommended Posts

Veit ikke om det går å kalibrere kartplotteren min , men den er ikke riktig . Etter flere turer nå så ser jeg at den viser feil , går jeg over fjorden å rett mot innøpet til indrehavn i Horten . Da viser plotter mange grader feil , skulle jeg fulgt den så hadde jeg gått rett i molo'n og da bommet på innløpet med mange meter . Tenkte kansje kartbrikka kunne være litt feil , så hjemturen idag brukte jeg brikka fra plotteren til FB .Men den hadde samme feilen , dette er jo ikke bra .Om jeg skal gå etter plotter i mørket/tåka , så blir det fort stopp tipper jeg . Dette har jeg vært borti før ,men da var det en Navman plotter med copikart ( uorginalt kart ) i plotter'n . Andre som har vært borti dette og veit hvordan jeg løser dette problemet ? Har jo missvisning innstillinger i plotter automat / manuelt , men ikke sikker på om det bare er å begynne å surre med det . Første gangen jeg la merke til dette , var da jeg gikk til Sætre sist uke over Breiangen .Hadde på radar over kartbildet , så Ranvikholmen på plotter og da radaren skulle vise samme øya . Da ga raderen ekkobildet tidligere enn bildet var på plotter , jeg mente jo at radarbildet bør være likt bildet av øya på kartet.Men den ga ekko ca en halv øy før bildet . Veit ikke om dere er med nå jeg , men har prøvd å forklare meg så godt det lar seg gjøre en søndag kveld . Skjønner dere hva jeg mener så kom med forslag til løsning her , for jeg veit ikke nå. Eneste jeg veit nå er at sånn kan det ikke være , da er den ikke så mye å kjøre etter egentlig . Må plotter inn til oppdatering ,eller kan det gjøres selv ?

Tine IV

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Kalebrering av kartplotter , eller ? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Tolker jeg deg rett hvis det er slik at linja som viser din kurs på kartet ikke stemmer overens med båtens kurs?. Dette skyldes mest sannsynlig at kompasset plotteren henter båtens kurs fra ikke er riktig kalibrert (evt er plassert slik at det påvirkes av noe magnetisk. Hva slags plotter er det du har?

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Opplevde det samme med min Raymarine i fjor. Den viste ca 150 meter feil på enkelte steder i Tjøme skjærgården.

Etter noen telefonsamtaler kom det frem at dette var et kjent problem, og at det ville bli løst ved kjøp av nyeste kartbrikke. Skulle lanseres i god til før sesongen 2009 (Navionics Gold brikke).

Nå har jeg ennå ikke fått båten på sjø, så jeg har ikke fått testet ennå (ikke kjøpt brikken ennå heller for den saks skyld...)

Bare et skudd i tåka.

Det andre alternativet med min Raymarine er å sende den inn for en software oppdatering, men serviceavdelingen var sikker på dette med kartbrikken...

Det er en Raymarin C 120 , med Navionics XL brikke . Er som du sier , den viser minst 100 meter feil . Kan jo ikke være vårt problem om kartbrikkene er feil ? Må vel nesten få nye brikker da vel . Har jo som sagt samme brikke i plotter på FB , men her har jeg ikke fått sjekka om det er samme feil . Men høres jo ut som det er kartet i brikka som er feil da , men kan jo kansje høre med Seatronic i Moss .

Tine IV

Jøss se der ja det er flere med samme problemet , klart det må være feil fra produsenten og ikke noe vil skal betale for å få iorden vel ? Om dem selger en kartbrikke som er feil mener jeg , dette kan jo bli morsomt å finne ut av . Kan jo også høre med sønnen til han jeg kjøpte båten av , han driver jo med dette og har montert alt ombord . Veit ikke om det er slik med disse kartene jeg , men før betalte du evt bare ca 40% av prisen om du hadde brikka og bare oppdaterte den . Litt rart at vi ikke har hørt om dette før da , det er jo farlig å kjøre etter dette i mørke som du sier . Selvom det ikke skal gjøres , så gjør vel dem fleste av oss det vel .

Tine IV

Dette skyldes mest sannsynlig at kompasset plotteren henter båtens kurs fra ikke er riktig kalibrert (evt er plassert slik at det påvirkes av noe magnetisk.

En kartplotter henter ikke kurs via noe kompass, den gir kursen ut fra "historiske" posisjoner lastet ned fra satelitt. Derav navnet GPS (Global Positioning System).

Det er gjort nye oppmålinger langs sørlandskysten, hos Blue Chart som Garmin benytter ble denne oppmålingen implentert i 2007 mener jeg å huske. Navionics kan ha vært litt trege eller på et tidspunkt utgitt kartbrikke som ikke var "helt i vater" for å bruke et uttrykk du kjenner Tine IV.

Posisjonene du mottar fra satelitten har små feilmarginer, men kartgrunnlaget kan være utdatert. De gammle oppmålingene som ble benyttet var ca 100 år gamle og der var det mange unøyaktigheter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Klarer ikke å finne ut så mye av Navionics sin kartdatabase, men hos Nautisk forlag står følgende om kart til Garmin:

Bluechart er Garmins vektoriserte sjøkart som brukes på deres kartplottere og bærbare GPSer. Kartene er basert på sjøkartverkets S57.3 digitale kartdata.

Hos Belanor derimot, finner jeg publisert 20.02.2009 en del om nye oppgraderte kart og priser vedrørende oppgradering av gammle brikker

Informasjonen står HER

Hvorvidt denne oppgraderingen omfatter nytt kartgrunnlag eller bare "sminking" av gamle data må man vel nesten ringe dem å spørre om. Det står bare at oppgraderingen omfatter "Nye kartdata og nye dekningsområder".

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kartene er basert på sjøkartverkets S57.3 digitale kartdata

Navionics kart har vært basert på sjøkartverkets S57.3 digitale kartdata allerede siden 2005.

Hele denne saken virker på meg en smule søkt. :crazy:

Når man ikke engang klarer å redegjør for hvilken softwareversjon eller kartrevisjon man kjører på

ja så blir seriøsiteten og troverdigheten til hele problemet meget ullen. :lipseal:

Regner med du har sjekket at kartdatum på gps og plotter stemmer overens?

Angående at radar viser en øy "en halv øy" før, kan dette ha med radarens horisontale strålebredde å gjøre. Radaren drar ut landet slik at f eks to nes med passasje mellom kan vises som "stengt".

PS. Må jo legge til noe her

det er jo farlig å kjøre etter dette i mørke som du sier . Selvom det ikke skal gjøres , så gjør vel dem fleste av oss det vel .

Tine IV

Nei, jeg seiler ikke kun etter noen plotter i mørket uten å sjekke sektoren på lykter ol. Må jeg seile uten å se (tåke) så er det radar som gjelder. :wflag:

Redigert av Skjælø (see edit history)

Det er helt riktig. Jeg kjører stort sett rundt i skjærgården ved Nøtterøy og Tjøme, og kun unntaksvis er det en feilvisning. Etter å ha snakket med servicepersonell som driver med Raymarine fikk jeg beskjed om at det i enkelte bilder er en feil på ca 150 meter. En annen innzooming kan være et annet bilde som er riktig.

Å bruke kartplotter som eneste navigeringskilde tør jeg ikke. Ikke bare pga feilvisningen, men det er klart at det kan oppstå feil.

Jeg prøver med nye kart om noen uker, og vi får et slags "innbytte" med våre gamle brikker.

C80'en som satt i båten viste at båten befant seg flere hundre meter inne på land da vi lå til kai.

Kanskje noen som opplever en slik feil i posisjon kunne notere hva GPS'en viser og plotte posisjonen på et papirkart.

Jeg gjetter at dere da finner ut at GPS posisjonen er feil. Og da er det ikke noe galt med plotteren.

...Når man ikke engang klarer å redegjør for hvilken softwareversjon eller kartrevisjon man kjører på ja så blir seriøsiteten og troverdigheten til hele problemet meget ullen. :lipseal:
Som vanlig har du et bra poeng Mix, selv om jeg kanskje ville ha formulert meg litt mer forsiktig for ikke å skyve "interesserte" navigatører fra meg. Jeg overraskes ikke lenger over at fritidsseilerne med kartplotter ikke klarer å finne hvilken kart- og/eller plotterversjon de har ombord. Jeg ser for meg at dette er et risikomoment vi må leve med.
Som vanlig har du et bra poeng Mix, selv om jeg kanskje ville ha formulert meg litt mer forsiktig for ikke å skyve "interesserte" navigatører fra meg. Jeg overraskes ikke lenger over at fritidsseilerne med kartplotter ikke klarer å finne hvilken kart- og/eller plotterversjon de har ombord. Jeg ser for meg at dette er et risikomoment vi må leve med.

Jeg synes Mix har et lite kjekkas svar her. For meg og mange andre er det en selvfølge å kunne sjekke slike ting, men for mange er nok dette av mindre interresse. Jeg syns vel ikke at ting blir ullent av den grunn.

Nå kjenner ikke jeg denne saken, men om man både har koplet til en GPS og et kompass, til plotteren, så er det sikkert mulig å få opp flere"seilelinjer" eller såkalte vektorer. Kompasset gir jo heading, mens GPS'en gir speed over ground. Om man setter en kurs hvor man skal kjøre mellom to staker i horisonten og har vektoren for heading oppe, så ser det jo ut som man vil bomme på disse om det er strøm eller sidevind.

Opplevde det samme med min Raymarine i fjor. Den viste ca 150 meter feil på enkelte steder i Tjøme skjærgården.

Etter noen telefonsamtaler kom det frem at dette var et kjent problem, og at det ville bli løst ved kjøp av nyeste kartbrikke.

Høres merklig ut at man må kjøpe seg ut av et problem som flere Raymarine-eiere har. Her er det noe som ikke stemmer. Ville vel tro at importør er såpass seriøs at de ordner opp slik for en større kundemasse med samme problem?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Sjekk om brikkene som viser feil er fra før 2005. I følge MIX kom S57.3 kart dette året. Om det er eldre kartbaser er det ikke noe rart om de viser feil.

Veldig inntresant tråd dette ettervært , er det feil på brikkene mine så skal jeg gjøre det jeg kan for å slippe å betale for nye . Ikke akurat billig å handle inn to stk nye XL brikker , men skal skjekke litt med sønn til selger av båten . Han jobber i bransjen og har innstalert alle duppedittene ombord , kan jo være at han kan oppgradere mine brikker . Skal følge med her så klart , så fort jeg har noe nytt å komme med så legger jeg det ut her . Dette virker som noe meget merklige greier , snakka med folk som kjørte Viknes båter til båtmesse i helgen .Var en Viknes med Raymarin ombord , den var vist helt ute å surra i følge han som førte den båten . Så dette ser ut til å være et vanlig problem ,denne båten er nesten ny med nytt utstyr mente jeg han sa .Men det skal jeg skjekke opp imårra .

Tine IV

Hei

Sliter med det samme på Mjøsa med Navionics gold XL9 fra 2008

viser 50 til 100 meter feil.

Derimot viser den riktig på sjøen.

Ringte Bellanor i dag og sjekket med de.

De fortalte at det antagelig vis ikke hadde skjedd noen oppdateringer av betydning på Mjøsa.

Alle brikkene ble kontunierlig oppdatert med data fra Kystverket.

Men kartene fra kystverket er helt korrekte selv på Mjøsa og da sa de at

dataene som de mottok fra Kystverket antageligvis lå et år på etterskudd.

De mente at det kunne gå an å justere kartplotter i oppsettet og at raymarine plottere kunne justeres opp til 1000 m

Dette skulle vistnok kunne gjøres i meny - oppsett - offset.

Men skal en begynne å justere / kalibrere kartene bør en nok være sikker på hva man driver med

Vet du om kartbrikka di er 2008 versjonen (kom i mai tror jeg) eller er den bare kjøpt i 2008. Jeg vet at mange har klaget på at kartet for Mjøsa er feil, eksempelvis at brua over Nessundet er feilplassert, dette gjelder både med Lowrance og Raymarine plottere. Jeg har 2008 versjonen av Plartinum 12P og E80 med software 4.29, kartet mitt er riktig for Mjøsa. Tror det står v1.20 på kartbrikka mi.

Redigert av abbor (see edit history)

Smått utrulig detta her mener jeg da , Raymarin som er store å dyre bør ha bedre kart i plottrane enn som så. Når det kan virke som dem veit dette også , da virker dette enda mere dumt . Nei som sagt så høres dette noe rart ut hele greia , selvom det er kartet nå som det viser seg er for dårlig . Så leveres tross alt Raymarin med disse karta , dem bør kansje vurdere å gå over til et annet merke som funker ? Vært artig å tipsa Belanor om denne tråden .

Tine IV

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...