Johannes Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 (redigert) Da viser plotter mange grader feil , skulle jeg fulgt den så hadde jeg gått rett i molo'n og da bommet på innløpet med mange meter . Tenkte kansje kartbrikka kunne være litt feil , så hjemturen idag brukte jeg brikka fra plotteren til FB .Men den hadde samme feilen , dette er jo ikke bra .Om jeg skal gå etter plotter i mørket/tåka , så blir det fort stopp tipper jeg . Dette har jeg vært borti før ,men da var det en Navman plotter med copikart ( uorginalt kart ) i plotter'n . Andre som har vært borti dette og veit hvordan jeg løser dette problemet ? Har jo missvisning innstillinger i plotter automat / manuelt , men ikke sikker på om det bare er å begynne å surre med det . Første gangen jeg la merke til dette , var da jeg gikk til Sætre sist uke over Breiangen .Hadde på radar over kartbildet , så Ranvikholmen på plotter og da radaren skulle vise samme øya . Da ga raderen ekkobildet tidligere enn bildet var på plotter , jeg mente jo at radarbildet bør være likt bildet av øya på kartet.Men den ga ekko ca en halv øy før bildet . Veit ikke om dere er med nå jeg , men har prøvd å forklare meg så godt det lar seg gjøre en søndag kveld . Skjønner dere hva jeg mener så kom med forslag til løsning her , for jeg veit ikke nå. Eneste jeg veit nå er at sånn kan det ikke være , da er den ikke så mye å kjøre etter egentlig . Må plotter inn til oppdatering ,eller kan det gjøres selv ? Tine IV Ut fra det du skriver her med at plotter viser mange grader feil samt at radaroverlay ikke ligger overett så høres det ut for at du må justere heading på kompasset ditt. Når du sier at plotteren viser mange grader feil, hva er det basert på? Har du en rød strek som viser retning? Det er i så fall en heading vektor basert på magnetkompasset ditt. Har du en grønn strek som viser heading er det kurs over grunn (COG). Hvis du har avvik mellom COG og magnetkompasset vil headingen, hvis du bruker den røde headingen, vise feil i forhold til faktisk retning. Det vil også føre til at radaroverlay blir feil. Gitt at jeg ikke har misforstått deg ville det være lurt å ta en kalibrering av kompasset for deretter å justere magnetisk heading til å være lik COG. Denne kalibreringen og justeringen gjør du enkelt selv. Redigert 12.Mai.2009 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Deler vurderingen til Johannes. Dersom du i tillegg har autopilot med "selvlæringsfunksjon" så vil autopiloten holde deg på forhåndslagret rute selv om COG og magnetkurs avviker. Da er oppgaven å legge veipunktene i ruta slik at du får en sikker seilas, med eksempelvis et veipunkt 1 kabel før og etter moloen du nevner. Denne fremgangsnåten har i alle fall virket helt greit for meg i tre sesonger med E-serien til Raymarine. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Har du en rød strek som viser retning? Det er i så fall en heading vektor basert på magnetkompasset ditt.Har du en grønn strek som viser heading er det kurs over grunn (COG). Jeg sliter med å få god kalibrering på mitt kompass, men har nå satt opp plotteren slik at både rød og grønn vektor er synlig. Det hjelper vesentlig på mitt problem, men er selvfølgelig ikke en tilstrekkelig løsning for en som kjører radar overlay. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sea Oasis Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Var innom Nautisk Forlag i oslo i dag og oppgraderte Navionics Gold brikke til versjon 1.2 den viser helt korrekt , den forige kartbrikken ble nok kjøpt et par mnd for tidlig. Oppgradering kostet kr 815,- Dette skulle egentlig vært gratis etter min mening så lenge det blir gitt ut kart som viser 50 - 100 m feil Det er nok noen hundretallsbåter som kjører rundt på Mjøsa med kart som egentlig ikke er brukbare. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Oppgradering kostet kr 815,- Hadde jeg møtt noe slikt hos en leverandør hadde jeg trykket både kart og plotter ned i halsen på ham. Frekkheten kjenner ingen grenser til tider. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Overrasket over at nyeste versjon heter 1.20. Jeg kjøpte et Gold 25XG (for Lowrance) i fjor og det var også v1.20. Platinum kartet mitt (Raymraine) er også 1.20. Fikk først v1.18 ved påsketider i fjor, men fikk byttet gratis til v1.20 i mai i fjor. Jeg hadde heldigvis spesifisert at jeg skulle ha den nye versjonen for 2008 da jeg bestilte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.