Jump to content

hvor stor moring trenger jeg?


JoachimogMalene

Recommended Posts

Heisann.

Da skal båten snart på vannet,men vi har fått ny båtplass og trenger derfor en moring.

Plassen ligger forholdsvis beskyttet for det værste været (i tromøysund)f men det er mye båttrafikk,så det kan bli en del bølger.

Båten er en Sandvik 25 som veier ca 3t.

Tips om hvordan moringen kan legges ut (blir vel fler kg enn man har lyst til å svømme ut med) mottas også med takk.

Mvh Joachim

Nå med båtførerbevis

Link to post

Hei :smiley:

 

Moringsvekt på 100kg/pr tonn deplasment når moringen har godt feste og i rolig farvann sånn ca. Vekten skal vel fordobles i utsatte farvann. Husk også at det da er snakk om moringens vekt i kg i vann.

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post

Noen som vet hva 10 kg betong veier i vann da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Takk Pelle

du regna nå lett ut ka mykje du må trekke ifra i vannet
Å? er det noe elementær lærdom jeg har gått glipp av :confused:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Hva i holinga er en moring?
Bunnfeste til bøye

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Normal betong har en egenvekt på ca. 2,4kg/l. Siden vannets egenvekt er 1kg/l så vil 1 kubikk med betong veie 1 400kg i sjøen.

 

For å finne ut hvor mange liter betong du trenger, så tar du da rett og slett den vekten du ønsker på moringen, og deler den på 1,4. Hvis du skal ha en moring med nettovekt 300kg i sjøen blir regnestykket ditt da slik:

 

300kg / 1,4kg/l = 215 liter betong.

 

Dvs. ett fullt oljefat, eller stort blått plastfat alt etter som hva du har for hånden :yesnod: Hvis du har noe jernskrammel å hive oppi så kan du øke vekten på moringen betraktelig. Jern har en egenvekt på nesten 8kg/l. Stein er heller ikke dumt å hive oppi for å redusere mengden betong du trenger, og granitt har også en noe høyere egenvekt enn betong, ca. 2,6kg/l

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Svaret er at båten fortrenger like mye vann som det den veier :smiley: Hvis båten veier 3000 kg så fortrenger den 3000 liter vann :yesnod:

 

Hvorvidt du faktisk trenger en så tung moring har ikke jeg noe fasitsvar på. Men bunnforholdene har jo betydning. Hvis det er bløt mudderbunn så vil moringen synke godt nedi og "holdes på plass" av mudderet. Er det hard steinbunn så er det lite som forhindrer at moringen flytter på seg, så da er nok 600 kg absolutt å anbefale.

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Jeg skrev inn en tabell om vekt på moringer i en annen tråd her.

Link: Vekt på moring i forhold til båtstørrelse.

 

Du finner også litt om dimensjoner på tau/kjetting etc HER

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hvor i Tromøysund er det du skal ha denne? Jeg ville absolutt ikke tatt lett på (ufrivillig ordspill) dimensjonering av moringen. Vi hadde en soling seilbåt liggende ved gamle havmannen (tromøysund brygge). Denne veier ca 1 t, og det er ikke mye vindfang i den, allikevel sleit den seg fra moringen her for drøyt 14 dagers tid siden. Det blir fort mye krefter når vinden står på....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Når noen halvplanene CC'er kommer der så blir det litt sjø ja... men tror nok ikke været vil ta så alt for hardt på der... jobber selv på smelteverket, og ser jo rett ut på tromøysund derfra, og der er skjeldent mye sjø pga været... for om jeg husker ligger skilsø på siden som vender mot Eydehavn/Saltrød?

Link to post
har fått båtplass ved brygga til skilsø bedehus.

Så det er jo litt båttrafikk der pm sommeren.

Tror ikke været tar så veldig der.

Gjenstår å se :sailing:

Da har du jo en ekstra beskyttende kraft som passer på båten for deg, og da kan du sikkert redusere vekten noe! :rolleyes::saint:

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Klippet fra et innlegg i et annet forum...

 

....de hadde boret hull i oljefat, stukket biter av tykt armeringsjern igjennom og fylt det hele med stein og betong; Dette hadde de senket på 14 meters dyp, fått tak i 20 meter ankerkjetting fra den lokale ferja da den ble skiftet ut, hengt på et 25 kg stållodd mot enden av kjettingen og ei overdimmensjonert trosse derfra og opp til båten. Trossa var blitt splittet i to, slik at det dannet en hanefot og kunne festes på begge sider av baugen oppe. Stålloddet virket som en "daumann" og sammen med kjettingen ble det ikke slike kraftige rykk som de andre båtene måtte tåle....

 

Kanskje et hint i sakens anledning? Burde tåle en storm eller to... :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...