JoachimogMalene Startet 10.Mai.2009 Del på Facebook Startet 10.Mai.2009 Heisann. Da skal båten snart på vannet,men vi har fått ny båtplass og trenger derfor en moring. Plassen ligger forholdsvis beskyttet for det værste været (i tromøysund)f men det er mye båttrafikk,så det kan bli en del bølger. Båten er en Sandvik 25 som veier ca 3t. Tips om hvordan moringen kan legges ut (blir vel fler kg enn man har lyst til å svømme ut med) mottas også med takk. Mvh Joachim Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Anoden Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Hei Moringsvekt på 100kg/pr tonn deplasment når moringen har godt feste og i rolig farvann sånn ca. Vekten skal vel fordobles i utsatte farvann. Husk også at det da er snakk om moringens vekt i kg i vann. Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Daffy Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Noen som vet hva 10 kg betong veier i vann da? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 (redigert) du regna nå lett ut ka mykje du må trekke ifra i vannet om du tenke deg litt om Redigert 10.Mai.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 (redigert) Noen som vet hva 10 kg betong veier i vann da? ca.6-7kg. Redigert 10.Mai.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Takk Pelle du regna nå lett ut ka mykje du må trekke ifra i vannetÅ? er det noe elementær lærdom jeg har gått glipp av Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hansi Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Har lagt ut en betong moring på 1 tonn til Yamarinen som veier +/- 800 kg i samme type farvann som trådstarter. Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Er ikke så inn i båt språket jeg skjønner jeg, og her kommer ett sikkert helt latterlig sp.mål :P Hva i holinga er en moring? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Takk PelleÅ? er det noe elementær lærdom jeg har gått glipp av tja eg veit ikkje eg men 1 liter vann veier 1 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Hva i holinga er en moring?Bunnfeste til bøye Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
BowFreak84 Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 ååå... var ikke værre nei :P hehe.... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Hva i holinga er en .. hva i alle dager er holinga lure no eg på Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 hehe:P holinga er vell ett annet utrykk for granskauen :P Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Noen som vet hva 10 kg betong veier i vann da? Arkimedes lov: "Et legeme helt eller delvis nedsenket i en væske, får en oppdrift lik tyngden av den væskemengden legemet fortrenger.» Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 (redigert) Normal betong har en egenvekt på ca. 2,4kg/l. Siden vannets egenvekt er 1kg/l så vil 1 kubikk med betong veie 1 400kg i sjøen. For å finne ut hvor mange liter betong du trenger, så tar du da rett og slett den vekten du ønsker på moringen, og deler den på 1,4. Hvis du skal ha en moring med nettovekt 300kg i sjøen blir regnestykket ditt da slik: 300kg / 1,4kg/l = 215 liter betong. Dvs. ett fullt oljefat, eller stort blått plastfat alt etter som hva du har for hånden Hvis du har noe jernskrammel å hive oppi så kan du øke vekten på moringen betraktelig. Jern har en egenvekt på nesten 8kg/l. Stein er heller ikke dumt å hive oppi for å redusere mengden betong du trenger, og granitt har også en noe høyere egenvekt enn betong, ca. 2,6kg/l Redigert 11.Mai.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
JoachimogMalene Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Skal jeg da regne med hvor mye båten veier på land eller hvor mye vann den fortrenger? Håper dere skjønner hva jeg mener. Som lest ovenfor så må jeg ha en moring på ca 600kg. Trenger den virkelig å være så tung? Mvh Joachim Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Smurph Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Svaret er at båten fortrenger like mye vann som det den veier Hvis båten veier 3000 kg så fortrenger den 3000 liter vann Hvorvidt du faktisk trenger en så tung moring har ikke jeg noe fasitsvar på. Men bunnforholdene har jo betydning. Hvis det er bløt mudderbunn så vil moringen synke godt nedi og "holdes på plass" av mudderet. Er det hard steinbunn så er det lite som forhindrer at moringen flytter på seg, så da er nok 600 kg absolutt å anbefale. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
VannTro Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Jeg skrev inn en tabell om vekt på moringer i en annen tråd her. Link: Vekt på moring i forhold til båtstørrelse. Du finner også litt om dimensjoner på tau/kjetting etc HER Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hallaron Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Hvor i Tromøysund er det du skal ha denne? Jeg ville absolutt ikke tatt lett på (ufrivillig ordspill) dimensjonering av moringen. Vi hadde en soling seilbåt liggende ved gamle havmannen (tromøysund brygge). Denne veier ca 1 t, og det er ikke mye vindfang i den, allikevel sleit den seg fra moringen her for drøyt 14 dagers tid siden. Det blir fort mye krefter når vinden står på.... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
treklogg Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Hva i holinga er en moring? Ile kaller me det for på vestlandet Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
JoachimogMalene Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Hvor i Tromøysund er det du skal ha denne? har fått båtplass ved brygga til skilsø bedehus. Så det er jo litt båttrafikk der pm sommeren. Tror ikke været tar så veldig der. Gjenstår å se Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
BowFreak84 Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Når noen halvplanene CC'er kommer der så blir det litt sjø ja... men tror nok ikke været vil ta så alt for hardt på der... jobber selv på smelteverket, og ser jo rett ut på tromøysund derfra, og der er skjeldent mye sjø pga været... for om jeg husker ligger skilsø på siden som vender mot Eydehavn/Saltrød? Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 På de moringene vi har brukt, har vi alltid benyttet os av en daumann på 200-250kg i tillegg til hovedmoringa, og da har det aldri vært noe problem med at moringa flytter seg, så det er jo kanskje en idé hvis det er mye bølger der? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
jandrea Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 har fått båtplass ved brygga til skilsø bedehus. Så det er jo litt båttrafikk der pm sommeren. Tror ikke været tar så veldig der. Gjenstår å se Da har du jo en ekstra beskyttende kraft som passer på båten for deg, og da kan du sikkert redusere vekten noe! Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Marwin Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Klippet fra et innlegg i et annet forum... ....de hadde boret hull i oljefat, stukket biter av tykt armeringsjern igjennom og fylt det hele med stein og betong; Dette hadde de senket på 14 meters dyp, fått tak i 20 meter ankerkjetting fra den lokale ferja da den ble skiftet ut, hengt på et 25 kg stållodd mot enden av kjettingen og ei overdimmensjonert trosse derfra og opp til båten. Trossa var blitt splittet i to, slik at det dannet en hanefot og kunne festes på begge sider av baugen oppe. Stålloddet virket som en "daumann" og sammen med kjettingen ble det ikke slike kraftige rykk som de andre båtene måtte tåle.... Kanskje et hint i sakens anledning? Burde tåle en storm eller to... Redigert 19.Mai.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.