Jump to content

er 10,7 v ødleggende for batteriet?


beauty of aqua

Recommended Posts

har nettop kjøpt meg ny båt :cheers:

ser på voltemeteret at den står på 10,7 v...har desverre ikke tilgang til landstrøm,så får ikke ladet batteriet.

lurer på om batteriet kan ha tatt skade av dette? har vel stått slik i en liten mnd kan jeg tenke meg.

er det nok å bare lade det på dynamo når den tid kommer,eller må man her inn med en batteilader?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Sannsynligheten er stor for at batteriet har tatt skade, dvs det har det nok garantert (forutsett at voltmeteret viser rett da). Men prøv å lade det opp, kanskje du kan tyne en sesong eller to til ut av det....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

...ikke så lat, mine damer og herrer.

Det finnes mer enn 20.000 andre der ute som kan gjøre det samme feil. smiley.gif

----------------------------------------------------------------

10,3V er skadelig, batteriet er i full fart med å sulfatere , eller er sulfatert allerede.

Hvor dypt det går er avhengig hvor lenge at batteriet stå som det er nå.

------------------------------

Det er riktig at noe batteri med 10,3V skal lades raskest mulig, hvis det er mulig.

Som betyr at nesten hver minutt teller for å ikke gjøre det verre enn det er allerede.

------------------------------

 

Men jeg pleier å tenke destruktiv først, for å glede meg riktig når det ikke er sånt.

I hvert fall sprenger man seg ikke i lufta, eller lager mer skade enn nødvendig.

Og det er mulig ved å lade på et skadet batteri.

 

Beauty av aqua (og alle i samme situasjonen) skulle sjekke først (før å starte noe lading) om selve batteriet kan brukes i det hele tatt.

 

Det begynner med å sjekke cellene for væske, hvis det går.

...helst med verneutstyr som briller og handsker, jeg tuller ikke.

 

- Likemessig mye væske over platene betyr at man kan prøve å lade kontrollert.

- Likemessig for lite vann under overkant av platene betyr først dårlig vedlikehold (eller for høyladespenning)

= fyll opp med batterivann og prøv å lade.

 

- veldig ujevnt for lite væske på enkle celler varsler for at det finnes (eller at det begynner) et problem med batteriet.

= ofte er det bedre å erstatte batteriet før det blir verre.

 

Så kan man sjekke syrevekten, hvis det går.

 

Hvis dette ble sjekkt, eller hvis det er er lokkete celler, kan man -prøve- -kontrollert ladning av batterier som stå lenge før.

=> "Prøve" betyr at man lader kontrollert.

=> "Kontrollert" betyr at man er til stede.

 

Så sjekker man mens ladingen:

=> Spenningsforløp (Volt) og -økning med noe måleinstrument (f.eks. multimeter):

Spenningen må kunne økes opp til ladesluttspenningen.

Stiger ikke spenningen da er det noe galt med batteriet, eller med laderen.

I begge tilfelle må ladingen få stopp med det samme og sjekkes før man lader videre/igjen.

 

=> Strøm (Ampere) som går mot batteri.

Ikke alle har mulighet for det, men man skulle helst kontrollere også det med f.eks. Tangamperemeter, eller instrumentet som finnes på laderen m.m.

Strømstyrken som går mot batteri må ta av analog i motsetning at batterispenningen økes.

Er det ikke så da er det noe galt med batteriet = stor fare for eksplosjon og brann.

Ladingen må da stoppes med det samme.

 

=> Temperatur:

Batterier kan bli -varm- mens ladingen.

Varm betyr at batteriet helst under ingen omstendighet skal lades ved batteritemperatur av mer enn 55°C.

"Normale" mennesker kan stortsett kjenne forskjellen mellom varm og for varm.

 

For varmt er det man kjenner hvis det blir varm på handryggen og "egen hjerne" (så sant det finnes) stiller spørsmål "Er det virkelig så varm?".

Dette skjer fordi alt som går over 60°C oppfattes som "het" = fare for forbrenning = "naturlig alarm i hudet".

 

Det samme gjelder når man kjenner at

- batteriet blir ujevnt varm, eller

- et av flere batterier blir varmere enn andre når den er samkoblet .

= slutt ladingen helst umiddelbart.

 

Blir batteriet altså så varm at man begynner å lure, da er det i hvert fall på tide for en grundig sjekk.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...