Jump to content

Kaos når "alle" lystbåter får AIS-sender?


Lazyjack

Recommended Posts

Mulig dette har vært diskutert før.

Det ser ut til at det begynner å ta av med AIS-sendere i lystbåter. Hvordan vil plotter og radaskjermene våre bli seende ut etterhvert som dette brer om seg? Her i Oslo-fjorden vil det vel bli temmelig kaotisk? Man kan selvsagt skru av alt annet enn markering og kurslinje men likevel vil det bli mye ekstra informasjon som man ofte ikke trenger.

Stilte nylig spørsmålet til en representant for Horten VTS og de så definitivt ikke dette bare som en positiv utvikling.

Er det grunn til bekymring eller er det et ikke-problem?

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Dette ser jeg som helt uproblematisk. Hvis man zoomer inn på kartet så blir jo markørene tilsvarende mindre. Blir litt som å si at det er litt for mange staker og grunner i sjøkartet....

 

ais.jpg

 

Jeg seilte rundt Oscarsborg i går, og fikk inn ca 20 båter på min AIS (lengst unna var Bastøferga). Det var 5 sendere i nærområdet, og jeg bruker normalt å dele bildet på plotteren slik at de har ulik målestokk. Så selv om det så ut som litt kaos på det kartet med størst målestokk, så hadde jeg full kontroll i det andre vinduet.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg tror ikke du skal være alt for bekymret.

1. Det er ikke verre å se på AIS "bilde" enn et radarbilde.

2. Nettverket kan ikke bli overfylt av transpondere. Klass B kan bare knytte seg til dersom det er ledig slott og blir bumpet av klasse A dersom det er aktuellt.

3. Dersom du må slå av AIS info for å se hvor du selv er, stoler du alt for mye på GPS og plotter.

4. Dersom du synes det er for mange båter på fjorden, bør du heller bli ved kai :cool: .

Link to post
Min transponder kan settes til å sende posisjon enten hvert sekund eller hvert 4. sekund.

Hvilken transponer er dette, høres ikke riktig ut!

 

Jeg tenkte helst i mørke og tåke, da er(og bør) nesen være mer i plotter/radar-skjerm enn i vinduet.

I mørke er det vel sjelden at fjorden er full i båter, man skal også passe nattesynet sitt så alt for mye dikkedarier på broen er en uting, man kommer langt med en radar med etterslep på ekkoene.

Link to post
man skal også passe nattesynet sitt
Nå er det vel ingen fare med nattsynet om en ser litt på kartplotteren og den er satt i nattmodus. Litt fremmed blir det nok å se kartbildet i mørke røde og blåe farger, men det ødelegger i hvert fall ikke nattsynet og en venner seg fort til disse fargene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Min transponder kan settes til å sende posisjon enten hvert sekund eller hvert 4. sekund...

 

 

Hvilken transponer er dette,..

Fra USCG:

 

What is broadcast by AIS

 

A Class A AIS unit broadcasts the following information every 2 to 10 seconds while underway, and every 3 minutes while at anchor at a power level of 12.5 watts. The information broadcast includes:

 

...

 

In addition, the Class A AIS unit broadcasts the following information every 6 minutes:

 

...

 

 

Så langt jeg forstår dette er det kun endring av status "ankret/fortøyd <-> under veis" som endrer senderintervallene for AIS. Resten er styrt av AIS'en selv vha GPS klokken.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post

TECHNICAL CLARIFICATIONS OF ITU-R M.1371-1

 

Reporting intervals for equipment other than Class A Shipborne Mobile Equipment

Platform's Condition Nominal Reporting Interval

Class B Shipborne Mobile Equipment not moving faster than 2 knots 3 minutes (1)

Class B Shipborne Mobile Equipment moving 2-14 knots 30 seconds (1)

Class B Shipborne Mobile Equipment moving 14-23 knots 15 seconds (1) (3)

Class B Shipborne Mobile Equipment moving > 23 knots 5 seconds (1) (3)

(1) When a mobile station determines that it is the semaphore (refer to Annex 2, § 3.1.1.4), the reporting rate should increase to once per 2 seconds (refer to Annex 2, § 3.1.3.3.2).

(3) The Nominal Reporting Interval for Class B"CS" is 30 seconds.

 

Link to post

Om du blir "oversvømmet" av AIS ekko eller ei, avhenger av hvordan software på plotteren du bruker håndterer disse; og hvilke valg du har gjort.

Det er mange måter å filtrere bort fartøyer som ikke er til hinder for din seilas.

 

Du kan f.eks. filtrere bort fartøyer som ligger i ro. Som regel ligger disse i havn eller til ankers utenfor leden.

Du har sikkert også mulighet for å filtrer bort alle fartøyer som er mer enn x-antall nm fra egen posisjon og du kan legge alarmgrense for CPA/TCPA så nær deg som mulig

men tidlig nok til at du har tid til en evt. "unna-manøver".

 

Men mest av alt, ikke la deg forvirre/distrahere av AIS'en. Tross alt, folk klarte å ferdes på sjøen før AIS ble oppfunnet.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Er det en funksjon som gjør at en kan slå av informasjon om fritidsbåter, og bare beholde informasjon om yrkesbåter?

I Oslofjorden er det blitt "noen" flere klasse-B transpondere i drift. Alle ferdes ikke på fjorden til samme tid og i samme område. Båter lenger unna enn noen kvartmil er vel ikke intressent for oss som seiler? Når jeg ferdes rundt Drøbak bekymrer jeg meg lite at jeg får mange plott inne ved Oslo.

Henter jeg opp listen over alle fartøy med AIS som jeg mottar kan jeg sortere disse etter avstand fra mitt fartøy. Jeg begynner å bli fortrolig med min klasse-B. I de siste fire årene har jeg hatt mottaker ombord og sett nytten av den, spesiellt i dårlig sikt vintertid.

 

Vi ser på anskaffelsen av klasse-B som et godt hjelpemiddel, spesiellt vintertid hvor det som regel er få fartøy på fjorden. Horten VTS følger med plottet vårt og ser hvor vi er til enhver tid.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg leste tidligere at en AIS-mottaker kun viste de som var nærest egen posisjon om det ble for mange, slik at det er begrenset hvor mange den totalt viser. Uansett, kan man legge inn filtre, slik at båter som ligger i ro, båter som ikke representere fare for kollisjon ikke vises.

 

Det er bedre at alle båter har AIS, selv om det blir mange på skjermen, da det viser virkeligheten som man har å forholde seg til.

Link to post
Jeg leste tidligere at en AIS-mottaker kun viste de som var nærest egen posisjon om det ble for mange, slik at det er begrenset hvor mange den totalt viser. Uansett, kan man legge inn filtre, slik at båter som ligger i ro, båter som ikke representere fare for kollisjon ikke vises.

 

Jeg mener jeg kan velge å få opp de fem nærmeste fartøyene i AIS-modus. Om det ligger mange i skjermbilde regulerer zoom-nivået hvor mange som vises.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Jeg mener jeg kan velge å få opp de fem nærmeste fartøyene i AIS-modus. Om det ligger mange i skjermbilde regulerer zoom-nivået hvor mange som vises.

Enig. Det er ikke noe problem, med å zoome inn får en se bare de som er nærest egen båt.

 

Jeg er ikke opptatt av at jeg skal bli sett på AISen av andre båter, om jeg er langt unna. Mener at om de ser meg på en 10-15 nm er det tilstrekkelig. Det betyr at AIS-antenna ikke bør stå i toppen av masta, da det er tilstrekkelig rekkevidde om den står på dekk.

Link to post

Jeg legger meg opp til vurderingene til Frøken Fryd i denne tråden.

Jeg har seilt med AIS i flere sesonger.

I hovedsak benytter jeg kartplotteren i radarfunksjon.

Her kan jeg ikke sile vekk skip med og uten AIS sendere ombord.

For meg er det helt ukomplisert å håndtere radarskjermen selv om det er mange båter med AIS sender ombord.

Den tetteste AIS-informasjonen får jeg ved seilbåtregattaer hvor endel seilbåter har AIS sender ombord.

Mitt syn på trådstarters tema er at det ikke blir mer kaos selv om alle fritidsbåter har AISsender ombord.

Men jeg er kjent med at det er medlemmer her på båtplassen som har et annet synspunkt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...