Lazyjack Startet 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2009 (redigert) Mulig dette har vært diskutert før. Det ser ut til at det begynner å ta av med AIS-sendere i lystbåter. Hvordan vil plotter og radaskjermene våre bli seende ut etterhvert som dette brer om seg? Her i Oslo-fjorden vil det vel bli temmelig kaotisk? Man kan selvsagt skru av alt annet enn markering og kurslinje men likevel vil det bli mye ekstra informasjon som man ofte ikke trenger. Stilte nylig spørsmålet til en representant for Horten VTS og de så definitivt ikke dette bare som en positiv utvikling. Er det grunn til bekymring eller er det et ikke-problem? Redigert 11.Mai.2009 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Er det en funksjon som gjør at en kan slå av informasjon om fritidsbåter, og bare beholde informasjon om yrkesbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Dette ser jeg som helt uproblematisk. Hvis man zoomer inn på kartet så blir jo markørene tilsvarende mindre. Blir litt som å si at det er litt for mange staker og grunner i sjøkartet.... Jeg seilte rundt Oscarsborg i går, og fikk inn ca 20 båter på min AIS (lengst unna var Bastøferga). Det var 5 sendere i nærområdet, og jeg bruker normalt å dele bildet på plotteren slik at de har ulik målestokk. Så selv om det så ut som litt kaos på det kartet med størst målestokk, så hadde jeg full kontroll i det andre vinduet. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg tror ikke du skal være alt for bekymret. 1. Det er ikke verre å se på AIS "bilde" enn et radarbilde. 2. Nettverket kan ikke bli overfylt av transpondere. Klass B kan bare knytte seg til dersom det er ledig slott og blir bumpet av klasse A dersom det er aktuellt. 3. Dersom du må slå av AIS info for å se hvor du selv er, stoler du alt for mye på GPS og plotter. 4. Dersom du synes det er for mange båter på fjorden, bør du heller bli ved kai . Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) Dette blir ikke ett problem, det finnes en funksjon som flytter nesen fra kartplotteren til vinduet, dette gir en bedre oversikt når det er mange båter Det som derimot bekymrer meg mer er intervallet båtene sender med, kan båtene bli tegnet opp der de befant seg for "lenge" siden? Redigert 11.Mai.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Min transponder kan settes til å sende posisjon enten hvert sekund eller hvert 4. sekund. Da bommer en ikke stort med den farten jeg klarer å oppnå på skuta... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lazyjack Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Dette blir ikke ett problem, det finnes en funksjon som flytter nesen fra kartplotteren til vinduet, dette gir en bedre oversikt når det er mange båter Jeg tenkte helst i mørke og tåke, da er(og bør) nesen være mer i plotter/radar-skjerm enn i vinduet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Min transponder kan settes til å sende posisjon enten hvert sekund eller hvert 4. sekund. Hvilken transponer er dette, høres ikke riktig ut! Jeg tenkte helst i mørke og tåke, da er(og bør) nesen være mer i plotter/radar-skjerm enn i vinduet. I mørke er det vel sjelden at fjorden er full i båter, man skal også passe nattesynet sitt så alt for mye dikkedarier på broen er en uting, man kommer langt med en radar med etterslep på ekkoene. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Hvis du ikke har radar bør vel nesen være minst like mye i vinduet som i plotteren i mørke/tåke? Plotteren viser jo ikke noe annet enn land/vann og det forutsetter jo at du har nøyaktige kart og en gps med god nøyaktighet. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 man skal også passe nattesynet sittNå er det vel ingen fare med nattsynet om en ser litt på kartplotteren og den er satt i nattmodus. Litt fremmed blir det nok å se kartbildet i mørke røde og blåe farger, men det ødelegger i hvert fall ikke nattsynet og en venner seg fort til disse fargene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TrondT Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Min transponder kan settes til å sende posisjon enten hvert sekund eller hvert 4. sekund... Hvilken transponer er dette,.. Fra USCG: What is broadcast by AIS A Class A AIS unit broadcasts the following information every 2 to 10 seconds while underway, and every 3 minutes while at anchor at a power level of 12.5 watts. The information broadcast includes: ... In addition, the Class A AIS unit broadcasts the following information every 6 minutes: ... Så langt jeg forstår dette er det kun endring av status "ankret/fortøyd <-> under veis" som endrer senderintervallene for AIS. Resten er styrt av AIS'en selv vha GPS klokken. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Framtia Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg har en ProAIS, dette er hentet fra manualen: Og jeg trodde at dette var hvor ofte den sender ut posisjon, men kan selvfølgelig ta feil. Har ikke sett noen andre innstillinger som kan indikere at det er andre intervaller under de andre menysidene. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) Dette er kun hvor ofte aisen sender ut gps signal på nmea utgangen. Intervallet blir som Trond T skriver styrt av båtens fart++. Redigert 11.Mai.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 fant litt mer om dette: Mulig jeg har misforstått, ser at dette er hvor ofte GPS-posisjonen sendes til instrumenter som er tilkoblet via RS232 eller NMEA, og det er kanskje noe annet enn hvor ofte det sendes ut til andre båter... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 OK, da er den misforståelsen oppklart (og jeg er klar for nye). Min posisjon sendes da trolig ut hvert 30. sekund slik jeg leser kravene til Class-B. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 TECHNICAL CLARIFICATIONS OF ITU-R M.1371-1 Reporting intervals for equipment other than Class A Shipborne Mobile Equipment Platform's Condition Nominal Reporting Interval Class B Shipborne Mobile Equipment not moving faster than 2 knots 3 minutes (1) Class B Shipborne Mobile Equipment moving 2-14 knots 30 seconds (1) Class B Shipborne Mobile Equipment moving 14-23 knots 15 seconds (1) (3) Class B Shipborne Mobile Equipment moving > 23 knots 5 seconds (1) (3) (1) When a mobile station determines that it is the semaphore (refer to Annex 2, § 3.1.1.4), the reporting rate should increase to once per 2 seconds (refer to Annex 2, § 3.1.3.3.2). (3) The Nominal Reporting Interval for Class B"CS" is 30 seconds. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) Om du blir "oversvømmet" av AIS ekko eller ei, avhenger av hvordan software på plotteren du bruker håndterer disse; og hvilke valg du har gjort. Det er mange måter å filtrere bort fartøyer som ikke er til hinder for din seilas. Du kan f.eks. filtrere bort fartøyer som ligger i ro. Som regel ligger disse i havn eller til ankers utenfor leden. Du har sikkert også mulighet for å filtrer bort alle fartøyer som er mer enn x-antall nm fra egen posisjon og du kan legge alarmgrense for CPA/TCPA så nær deg som mulig men tidlig nok til at du har tid til en evt. "unna-manøver". Men mest av alt, ikke la deg forvirre/distrahere av AIS'en. Tross alt, folk klarte å ferdes på sjøen før AIS ble oppfunnet. Geir Redigert 11.Mai.2009 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Astor Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Er det en funksjon som gjør at en kan slå av informasjon om fritidsbåter, og bare beholde informasjon om yrkesbåter? I Oslofjorden er det blitt "noen" flere klasse-B transpondere i drift. Alle ferdes ikke på fjorden til samme tid og i samme område. Båter lenger unna enn noen kvartmil er vel ikke intressent for oss som seiler? Når jeg ferdes rundt Drøbak bekymrer jeg meg lite at jeg får mange plott inne ved Oslo. Henter jeg opp listen over alle fartøy med AIS som jeg mottar kan jeg sortere disse etter avstand fra mitt fartøy. Jeg begynner å bli fortrolig med min klasse-B. I de siste fire årene har jeg hatt mottaker ombord og sett nytten av den, spesiellt i dårlig sikt vintertid. Vi ser på anskaffelsen av klasse-B som et godt hjelpemiddel, spesiellt vintertid hvor det som regel er få fartøy på fjorden. Horten VTS følger med plottet vårt og ser hvor vi er til enhver tid. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 TECHNICAL CLARIFICATIONS OF ITU-R M.1371-1 Har du noe link til denne? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg leste tidligere at en AIS-mottaker kun viste de som var nærest egen posisjon om det ble for mange, slik at det er begrenset hvor mange den totalt viser. Uansett, kan man legge inn filtre, slik at båter som ligger i ro, båter som ikke representere fare for kollisjon ikke vises. Det er bedre at alle båter har AIS, selv om det blir mange på skjermen, da det viser virkeligheten som man har å forholde seg til. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
TrondT Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Har du noe link til denne? Her? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Likte bedre spekken fra ITU enn den jeg la inn som kommer fra en av produsentene av AIS klasse B... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg leste tidligere at en AIS-mottaker kun viste de som var nærest egen posisjon om det ble for mange, slik at det er begrenset hvor mange den totalt viser. Uansett, kan man legge inn filtre, slik at båter som ligger i ro, båter som ikke representere fare for kollisjon ikke vises. Jeg mener jeg kan velge å få opp de fem nærmeste fartøyene i AIS-modus. Om det ligger mange i skjermbilde regulerer zoom-nivået hvor mange som vises. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
arkmarin Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg mener jeg kan velge å få opp de fem nærmeste fartøyene i AIS-modus. Om det ligger mange i skjermbilde regulerer zoom-nivået hvor mange som vises. Enig. Det er ikke noe problem, med å zoome inn får en se bare de som er nærest egen båt. Jeg er ikke opptatt av at jeg skal bli sett på AISen av andre båter, om jeg er langt unna. Mener at om de ser meg på en 10-15 nm er det tilstrekkelig. Det betyr at AIS-antenna ikke bør stå i toppen av masta, da det er tilstrekkelig rekkevidde om den står på dekk. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
roaldbj Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg legger meg opp til vurderingene til Frøken Fryd i denne tråden. Jeg har seilt med AIS i flere sesonger. I hovedsak benytter jeg kartplotteren i radarfunksjon. Her kan jeg ikke sile vekk skip med og uten AIS sendere ombord. For meg er det helt ukomplisert å håndtere radarskjermen selv om det er mange båter med AIS sender ombord. Den tetteste AIS-informasjonen får jeg ved seilbåtregattaer hvor endel seilbåter har AIS sender ombord. Mitt syn på trådstarters tema er at det ikke blir mer kaos selv om alle fritidsbåter har AISsender ombord. Men jeg er kjent med at det er medlemmer her på båtplassen som har et annet synspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.