Jump to content

Kaos når "alle" lystbåter får AIS-sender?

Lazyjack

Recommended Posts

Hei.

Jeg forsøkte med en Glomex splitter mellom VHF og AIS-mottaker. Det fungert for så vidt, bortsett ved VHF-mottak av svake signaler. Da ga splitteren en markert og plagsom støy. Så nå har VHF og AIS hver sin halvbølgeantenne. Andre splittere kan kanskje være bedre.

Og en lite bisak: AIS-mottakeren min (NASA) har BNC-kontakt for antenne inn. Der har jeg satt på et vanlig BNC T-stykke, slik at AIS-antennen nå leverer signal både til AIS'n og til en vanlig FM kringkasingsmottaker, uten at rekkevidden for AIS-mottak er forringet. Så dermed sparte jeg meg for egen FM-antenne.

Lars H.

pt. i båten i Holmsbu

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her på Horten VTS er vi også opptatt av den økende tetthet av klasse B-transpondere, men oppfatningen blant trafikklederne er delte i hvor forstyrrende dette vil bli i fremtiden. Foreløbig er det ikke noe stort problem, men vi ser at det hver helg dukker opp nye båter med AIS i fjorden, som vi ikke har daglig kontakt med. F.eks. kan det bli tett med "navne-tags" i Drøbaksundet når det ligger båter ved kai på Oscarsborg, samt i andre havner, som sender ut AIS-signaler. Dette kan skape forstyrrelser i trafikklederens bilde av nyttetrafikken i Drøbaksundet. Oppfordrer lystfartøy, som ikke er rapporteringpliktige til VTS, når de ligger til kai å slå av AIS-senderen om dette er mulig.

På vårt utstyr har vi mulighet til å koble ut både klasseA og klasseB transpondere. Da vi har mange fartøy med klasse B-transpondere som rapporterer til oss daglig; benytter vi oss aldri av denne muligheten.

[Er det noen som vet om og evt hvor lenge posisjoner fra klasse B transpondere lagres av kystverket?. /quote]

Her ved Horten VTS samt Brevik VTS og Oslo VTS lagres lokale AIS-data, radarekko samt en del VHF-kanaler i ca.2 måneder.

Nasjonalt er alle AIS-data lagret fra det ble laget et nytt system i desember 2007.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...