Andy2 Startet 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2009 Forrige eier av båten satte på en større propell enn standard, og informerte meg ved kjøpet at han derfor hadde tatt av styrefinna (den lille finna som festes under kavitasjonsplata). Dette fordi propellen tok borti finna. Dette er et VP 280 drev (singelprop.). Men jeg opplever båten som svært lite retningsstabil. I normale hastigheter må man hele tiden korrigere på styringen, da den vandrer mye fra side til side. Dette gjør at den oppleves som vanskelig å styre. Under båtpussen fant jeg igjen den gamle finnen, og forsøkte å montere den på. Når jeg dreier på propellen så er det ca 2-3 mm. klaring mellom propellbladene og denne finnen. Er det OK, eller er det for lite klaring? Noen med erfaring eller viten på området? Jeg skal sjøsette i denne uken, så blir glad for et go eller no-go fra andre her inne... Skal se om jeg får lagt på noen bilder her også i løpet av kvelden.... På forhånd takk for svar og innspill! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Hei, klarte selv sjakktrekket for noen årsiden å sette på en propell som hadde for høy stigning og tok borti styrefinnen. Merket ikke dette før etter at jeg hadde sjøsatt og skadet både propell og finne. I mitt tilfelle var problemet at jeg hadde feil avstandshylse på akslingen, jeg hadde en som var beregnet for kort boss og monterte propell med langt boss. Kan det være at du har samme feil? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Andy2 Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Litt usikker på hva du mener med kort og langt boss? Men virket det OK når du snurret rundt propellen på land før sjøsetting, eller kontrollerte du ikke det? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Glemte det det var forøvrig et 270 drev der styrefinnen også er eksosutløp så den er noe større enn den på 280 drevet. Sjekker du en VP tabell over propeller så finnes disse i to typer - langt boss og kort boss (evt lang hub og kort hub). Dette er lengden på selve senter av proppellen. Bilder hentet fra finn.no: Første bilde viser langt boss På dette bildet ser du en propell til venstre med langt boss og de to til høyre med kort. Avstandshylsa jeg snakker om sitter på propell akslingen "bak" propellen. Kan enten være ne ren hylse eller en kombinert avstandshylse og senklipper. Disse kommer i to størrelser, dersom du har feil type vil du se det med at propellen ikke kommer langt nok inn mot drevet. Du kan alltids legge ut et bilde. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Andy2 Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Ok. Takk for info. Da tror jeg at jeg har lang boss/hub, eller et sted midt mellom kort og lang. Det ser ut som om propellen går riktig inntil drevet. Skal forsøke å få tatt noen bilder innimellom alt annet i kveld :-). Men på det første bildet du la ved, så ser det ut for meg som om propellen står feil veg..... Den låsekoppen/navet er på en måte skrudd inn i denne "hub"'en.... eller er det jeg som tolker bildet feil...? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Den er nok rett monterte, jeg antar at de kom med disse propellene med langt hub etterhvert som motorene ble større og behovet for mer stigning på propellene kom i takt med ønske om høyere toppfart. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Andy2 Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg har knipset noen bilder i kveld, for å illustrere problemet. Først noen av propellen. Regner med at den går under betegnelsen med kort hub: . Ferdig montert ser det slik ut: . Så til problemet: Med denne finna montert, så er klaringen mellom finne og propell ca 2-3 mm: Spørsmålene mine er derfor; 1) Er det tilrådelig å sette på denne finna, når det kun blir igjen en avstand på 2-3 mm mllom finna og propellbladet? 2) Kan jeg skjære bort/file bort deler av finna? I så fall; hvor stor bør klaring mellom finne og propell være? Hvordan skal jeg gå frem for å redusere finna? 3) Eller skal jeg la være å montere finna. Vil den i hele tatt hjelpe på mitt problem at båten er ustabil å kjøre...? På forhånd takk for gode svar. Jeg tenker å sjøsette på onsdag 13/5, så jeg glad for svar innen den tid... Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg var innom et motor-/drevverksted i dag. De rådet meg til å sage ut en flik av finna, slik at propellen fikk større rom. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg var innom et motor-/drevverksted i dag. De rådet meg til å sage ut en flik av finna, slik at propellen fikk større rom. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Vet du hvilken stigning det er på propellen, den må være helt på grensa til hva du kan ha på et 280 drev. Propellen er av type lang hub og ut fra bildet som viser anoden nede med propellen så ser det ikke ut som du har for lang avstandshylse. Propellen ser ut som den er rett montert. Tror ikke det byr på noen problemer om du tar av litt av styrefinnen. Ville nok valgt å pusse ned propellen for å få vekk ugjevnheter fra gammel lakk før jeg lakket på nytt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Andy2 Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Takk for gode svar! Jeg vet ikke stigningen. Skal det stå på propellen noe sted? Hva vil det si at den er på grensa til hva man kan ha på et 280 drev? Belastning? Ikke få båten opp i plan?. Hva er negativt med en så stor propell. Mener forrige eier skiftet til en større propell for å kunne marsje i plan med lavere turtall. Ulempen var vel at det tok lengre tid å få den opp i plan. Jeg ettermonterte trimflaps for at det skulle bli lettere. Båtpussen gikk litt fort i år (tidsklemma you know), så jeg blankpusset ikke propellen. Får gjøre det neste år..... Er det så farlig om den ikke er helt glatt? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 (redigert) Diameter og stigning skal være slått inn i propellen under festekonen, etter noen år med slitasje og omlakkering så kan det være vanskelig å finne og tyde. Det at stigningen er stor gir den effekten du ser at den vil ta i styrefinnen. Dersom båten fungerer greit med gitte stigning og diameter så er det i og for seg godt nok. Et alternativ ville kanskje vært gått ned i stigning og opp i diameter. Det et propellen har en ujevn overfalte som vist på bilde kan gi redusert fart og økt forbruk. Tipper du har 23" stigning på denne propellen og 14" eller 15" diameter. Her finner du listen til Michigan over propeller til VP drev i 200 serien. Du finner også en forklaring på lang og kort hub http://www.a1discountprop.com/michiganvolvo.htm Redigert 12.Mai.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Andy2 Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Kan jeg spørre deg om en ting til, siden du vet mer om propeller enn det jeg gjør. Den tynne plastskiven som kan settes mellom propellen og låsemutter/låsekopp (nr. B på tegningen til Michigan). hvilken misjon har denne egentlig? Jeg hadde en slik tidligere, men etter at jeg mistet propellen ett år, har jeg ikke brydd meg å sette den på igjen. Kan jeg kjøre uten? Dvs. jeg har kjørt uten den i et par år nå allerede. His jeg en gang i fremtiden skal bytte propell. Hva taler i mot alu propeller? De er vel billigere? På forhånd takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 (redigert) Nå er det noen år siden jeg sist hadde 280 drev men jeg kan vell driste meg til noen synspunkter. 1) Plastskiven er jeg usikke på hvilken misjon den har. Mulig at den skal ha en vibrasjonsdempende effekt. Jeg har kjørt både med og uten. På eldre modeller uten senterbolt var det en stålplate som fungerte som en låseplate i steden for denne plastplaten. Men den koster lite og kan lett byttes/monteres etter at du har sjøsatt, jeg hadde montert en. 2) Til 280 drevet får du vell ikke annet enn alupropeller? Kan ikke komme på å ha sett rustfrie propeller til 280 drev. Redigert 12.Mai.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Andy2 Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg innbiller meg at propellen jeg har i dag er av stål, men skal ikek vedde huset mitt på det Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Tror med stor sikkerhet at den er i aluminium, det er kun splinen i senter som er i rustfrittstål. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bearded Beast Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 du sier båten vandrer mye i normale hastigheter. hva mener du med normale hastigheter? alle planende båter eg har vært borti vandrer når de går på sakte fart. altså under planefart. går som i "S" men i sum går de beint om en lar være å korrigere på rattet. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Ja, jeg mener i sakte fart. Under planingsfart. det er kanskje normalt, men det er vanskelig for meg å la være å korrigere. Godt å høre at andre opplever det samme. Forresten så har jeg en Andy 20'; en 76-modell med gammel skrogdesign, så den har vel ikke verdens beste egenskaper i sjøen heller. Men; jeg sjekket med motor/drevverksted i går, og de anbefalte meg å sage bort et hakk i denne finna, slik at klaringen ble større. Som sagt så gjort. Sjøsatte i dag, og tok meg en liten runde på fjorden. Jeg synes det virket som om båten oppførte seg bedre med finna enn uten, men skal ikke se bort fra "Placebo-effekten". Tok bilde av den modifiserte finna, som jeg kan legge ut her hvis av interesse. Fikk også forklart at denne finna fungerer som et ror for å motvirke at bakenden på båten går til motsatt side av propellretningen. så jeg skrudde den fast med en liten vinkling for å motvirke effekten av at propellen også skyver båten sidelengs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.