Jump to content

Hvor stor klaring mellom propell og styrefinne på VP 280 drev?


Andy2

Recommended Posts

Forrige eier av båten satte på en større propell enn standard, og informerte meg ved kjøpet at han derfor hadde tatt av styrefinna (den lille finna som festes under kavitasjonsplata). Dette fordi propellen tok borti finna. Dette er et VP 280 drev (singelprop.).

 

Men jeg opplever båten som svært lite retningsstabil. I normale hastigheter må man hele tiden korrigere på styringen, da den vandrer mye fra side til side. Dette gjør at den oppleves som vanskelig å styre. Under båtpussen fant jeg igjen den gamle finnen, og forsøkte å montere den på.

 

Når jeg dreier på propellen så er det ca 2-3 mm. klaring mellom propellbladene og denne finnen. Er det OK, eller er det for lite klaring? Noen med erfaring eller viten på området? Jeg skal sjøsette i denne uken, så blir glad for et go eller no-go fra andre her inne...

 

Skal se om jeg får lagt på noen bilder her også i løpet av kvelden.... På forhånd takk for svar og innspill!

Link to post

Hei,

 

klarte selv sjakktrekket for noen årsiden å sette på en propell som hadde for høy stigning og tok borti styrefinnen.

Merket ikke dette før etter at jeg hadde sjøsatt og skadet både propell og finne.

 

I mitt tilfelle var problemet at jeg hadde feil avstandshylse på akslingen, jeg hadde en som var beregnet for kort boss og monterte propell med langt boss. Kan det være at du har samme feil?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Glemte det :blush: det var forøvrig et 270 drev der styrefinnen også er eksosutløp så den er noe større enn den på 280 drevet.

 

Sjekker du en VP tabell over propeller så finnes disse i to typer - langt boss og kort boss (evt lang hub og kort hub). Dette er lengden på selve senter av proppellen.

 

Bilder hentet fra finn.no:

 

Første bilde viser langt boss

 

54_-1399200819.jpg

 

På dette bildet ser du en propell til venstre med langt boss og de to til høyre med kort.

 

63_-482873924.jpg

 

Avstandshylsa jeg snakker om sitter på propell akslingen "bak" propellen. Kan enten være ne ren hylse eller en kombinert avstandshylse og senklipper. Disse kommer i to størrelser, dersom du har feil type vil du se det med at propellen ikke kommer langt nok inn mot drevet. Du kan alltids legge ut et bilde.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Ok. Takk for info. Da tror jeg at jeg har lang boss/hub, eller et sted midt mellom kort og lang. Det ser ut som om propellen går riktig inntil drevet. Skal forsøke å få tatt noen bilder innimellom alt annet i kveld :-). Men på det første bildet du la ved, så ser det ut for meg som om propellen står feil veg..... Den låsekoppen/navet er på en måte skrudd inn i denne "hub"'en.... eller er det jeg som tolker bildet feil...?

Link to post

Jeg har knipset noen bilder i kveld, for å illustrere problemet. Først noen av propellen. Regner med at den går under betegnelsen med kort hub:

img_5596.jpgimg_5597.jpg.

Ferdig montert ser det slik ut: img_5599.jpg.

 

Så til problemet: Med denne finna montert, så er klaringen mellom finne og propell ca 2-3 mm: img_5602.jpgimg_5604.jpgimg_5605.jpgimg_5606.jpg

 

Spørsmålene mine er derfor;

1) Er det tilrådelig å sette på denne finna, når det kun blir igjen en avstand på 2-3 mm mllom finna og propellbladet?

2) Kan jeg skjære bort/file bort deler av finna? I så fall; hvor stor bør klaring mellom finne og propell være? Hvordan skal jeg gå frem for å redusere finna?

3) Eller skal jeg la være å montere finna. Vil den i hele tatt hjelpe på mitt problem at båten er ustabil å kjøre...?

 

På forhånd takk for gode svar. Jeg tenker å sjøsette på onsdag 13/5, så jeg glad for svar innen den tid...

Link to post

Vet du hvilken stigning det er på propellen, den må være helt på grensa til hva du kan ha på et 280 drev.

 

Propellen er av type lang hub og ut fra bildet som viser anoden nede med propellen så ser det ikke ut som du har for lang avstandshylse. Propellen ser ut som den er rett montert.

 

Tror ikke det byr på noen problemer om du tar av litt av styrefinnen.

 

Ville nok valgt å pusse ned propellen for å få vekk ugjevnheter fra gammel lakk før jeg lakket på nytt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Takk for gode svar! Jeg vet ikke stigningen. Skal det stå på propellen noe sted? Hva vil det si at den er på grensa til hva man kan ha på et 280 drev? Belastning? Ikke få båten opp i plan?.

 

Hva er negativt med en så stor propell. Mener forrige eier skiftet til en større propell for å kunne marsje i plan med lavere turtall. Ulempen var vel at det tok lengre tid å få den opp i plan. Jeg ettermonterte trimflaps for at det skulle bli lettere.

 

Båtpussen gikk litt fort i år (tidsklemma you know), så jeg blankpusset ikke propellen. Får gjøre det neste år..... Er det så farlig om den ikke er helt glatt?

Link to post

Diameter og stigning skal være slått inn i propellen under festekonen, etter noen år med slitasje og omlakkering så kan det være vanskelig å finne og tyde.

 

Det at stigningen er stor gir den effekten du ser at den vil ta i styrefinnen. Dersom båten fungerer greit med gitte stigning og diameter så er det i og for seg godt nok. Et alternativ ville kanskje vært gått ned i stigning og opp i diameter.

 

Det et propellen har en ujevn overfalte som vist på bilde kan gi redusert fart og økt forbruk.

 

Tipper du har 23" stigning på denne propellen og 14" eller 15" diameter. Her finner du listen til Michigan over propeller til VP drev i 200 serien. Du finner også en forklaring på lang og kort hub

 

 

http://www.a1discountprop.com/michiganvolvo.htm

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Kan jeg spørre deg om en ting til, siden du vet mer om propeller enn det jeg gjør.

 

Den tynne plastskiven som kan settes mellom propellen og låsemutter/låsekopp (nr. B på tegningen til Michigan). hvilken misjon har denne egentlig?

 

Jeg hadde en slik tidligere, men etter at jeg mistet propellen ett år, har jeg ikke brydd meg å sette den på igjen. Kan jeg kjøre uten? Dvs. jeg har kjørt uten den i et par år nå allerede.

 

His jeg en gang i fremtiden skal bytte propell. Hva taler i mot alu propeller? De er vel billigere?

 

På forhånd takk for svar :smiley:

Link to post

Nå er det noen år siden jeg sist hadde 280 drev men jeg kan vell driste meg til noen synspunkter.

 

1) Plastskiven er jeg usikke på hvilken misjon den har. Mulig at den skal ha en vibrasjonsdempende effekt.

Jeg har kjørt både med og uten. På eldre modeller uten senterbolt var det en stålplate som fungerte som en låseplate i steden for denne plastplaten. Men den koster lite og kan lett byttes/monteres etter at du har sjøsatt, jeg hadde montert en.

 

2) Til 280 drevet får du vell ikke annet enn alupropeller? Kan ikke komme på å ha sett rustfrie propeller til 280 drev.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Ja, jeg mener i sakte fart. Under planingsfart. det er kanskje normalt, men det er vanskelig for meg å la være å korrigere. Godt å høre at andre opplever det samme. Forresten så har jeg en Andy 20'; en 76-modell med gammel skrogdesign, så den har vel ikke verdens beste egenskaper i sjøen heller.

 

Men; jeg sjekket med motor/drevverksted i går, og de anbefalte meg å sage bort et hakk i denne finna, slik at klaringen ble større. Som sagt så gjort. Sjøsatte i dag, og tok meg en liten runde på fjorden. Jeg synes det virket som om båten oppførte seg bedre med finna enn uten, men skal ikke se bort fra "Placebo-effekten". Tok bilde av den modifiserte finna, som jeg kan legge ut her hvis av interesse.

 

Fikk også forklart at denne finna fungerer som et ror for å motvirke at bakenden på båten går til motsatt side av propellretningen. så jeg skrudde den fast med en liten vinkling for å motvirke effekten av at propellen også skyver båten sidelengs.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...