Skipper Vorse Startet 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2009 Hei Har en VP AQ 151 med 290 drev montert i en Draco20DC. Fylte opp varmeveksleren nå nylig, og har kontrollert nivået gjevnlig. I dag hadde plutselig vannet forsvunnet. Eller rettere sagt, en del av vannet var borte. Åpnet varmevksleren, og det ser temmelig rent og pent ut inni. Har lest at noen har erfaringer med lekasje i kjøle elementet, men i dette tilfellet er ikke motoren startet ennå i år. Båten står fortsatt på henger. Kan noen gi meg noen tips på vanlige steder hvor kjølevannet lekker? Har letet etter manualen til AQ151 dokumentarkivet, men den ser ut til å mangle. Er det noen som har denne? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Hadde den, men har solgt båten.... Regner med du hadde kjølervæske på, så ta en titt i sjøvannsfilteret. Hvis det er lekkasje i innsatsen i varmeveksleren vil det nok renne ned dit, og videre ut gjennom kjølevannsinntaket nederst på drevet. Litt avhengig av høyder på rør og om båten står noenlunde vannrett. Sjekk oljen så du er sikker på at det ikke er internt. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
index Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg ville først og fremst funnet ut hvor frostvæske befinner seg nå. I kjølen, under båten eller i bunnpannen? En plass må den jo ha tatt veien.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Snakker du nå 2-krets ferskvannkjøling? I så fall blir det jo bare at kjølevæsken enten renner ut eller inn i motoren. Så skulle du sjekke om det finnes vann i oljen = sprekk i sylinderhodet / motorblokk eller toppakningen. Hvis ikke da kan det jo mer eller mindre bare renne enten ut via lekasje til eksos eller annen lekasje under motoren. Det er de tre steder som finnes, forutsatt du har fyllt opp nok for at også 2. kretsen bak thermostat er full. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
TMe Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Trykkprøving gir oftest svar på hvor det lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Vorse Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Takk for gode tips. Mistenker pakningen på selve varmeveksleren. Denne ser ikke helt bra ut. Går på jakt etter en slik i morgen, eventuellt pakningssement. Har dessuten sjekket og strammet slangeklemmer på slangene til ferkvannsdelen. Det lå vann i kjølen etter at nivået i veksleren ble lavere, men jeg kunne ikke se noen blåfarge i det. Når jeg åpnet varmeveksleren var det resterende vannet synlig blått. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Overhal varmeveksleren din. Norpart på Skårer i Lørenskog har delene. Jeg hadde samme problem på min AQ151A for noen år siden. Etter overhaling har varmeveksleren fungert perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Vorse Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 (redigert) Overhal varmeveksleren din. Norpart på Skårer i Lørenskog har delene. Jeg hadde samme problem på min AQ151A for noen år siden. Etter overhaling har varmeveksleren fungert perfekt. Kjempetips Norpart har i tillegg alle delene jeg trenger for service på motor og drev. Har nettopp tettet selve varmevekslerhuset med pakningssement samt kontollert alle slanger. Skal fylle opp med vann, og se om nivået holder seg. Hvis ikke tar jeg kontakt med Norpart. Er en slik overhaling kostbar og er det vrient å få løs innsatsen? Redigert 12.Mai.2009 av Skipper Vorse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.