Jump to content

Nei nei og atter nei. snakk om å ha uflaks

Mr_J@n

Recommended Posts

På min forrige båt hadde jeg og kjerringa nettop vært i Kr.Sund på service med motor for at vi skulle føle oss trygge på ingenting skulle hende. Da vi kom tilbake til marinaen og kom sigende inn mot båsen og bakket opp skjedde ingen ting, løp så frem og hoppet over på båten vi nærmet oss og fikk unngått skade. Da båten var endelig var buksert på plass viste det seg at propell var borte.

Hell i uhell, propellen ble obsevert på ca 3m dyp og lasso av blytau ble benyttet og etter 1omin. var propellen på land. Med en 29 fots båt er det litt styr med sleping og ilandsetting for å få montert på igjen.

Så moralen etter dettte er: Sjekk feste av propell hver gang båten er på land, ta gjerne ut splint / låseskru og sett inn ny selv om det ser bra ut.  

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Ellers litt generelt om dykking: har sett dybder på 60 m nevnt her, der kan man ikke dykke med vanlig luft på flaskene, den blir nemlig giftig. 45 m er det meste en bør dykke på med vanlig luft, og grensen for tid på den dybden er 5 minutter.

Det er riktig, men de færreste sportsdykkere er sertifisert til å gå ned til 45 meter. Jeg har tostjerners CMAS-sertifikat, og dermed er jeg sertifisert til max 30 meter. Svært mange har bare grunnkurset, og da er det 20 meter som er max.

Mr_J@n : Jeg er fritidsdykker, og kan se om ikke jeg kan hjelpe deg, evt. med å finne en som kan. Send en IM med kontaktinfo hvis du er interessert. Bor i Bærumsområdet.

Ellers litt generelt om dykking: har sett dybder på 60 m nevnt her, der kan man ikke dykke med vanlig luft på flaskene, den blir nemlig giftig. 45 m er det meste en bør dykke på med vanlig luft, og grensen for tid på den dybden er 5 minutter.

Kan se ut til at jeg får hjelp til og finne propellen av en kompis som viste seg og akkurat har tatt "dykkern" litt flaks har jeg jo, men da finner jeg vel ikke propellen.

Men ellers kjempetakk  Draco 17 for tilbudet, sender deg en IM vist ting skjærer seg.

Det er riktig, men de færreste sportsdykkere er sertifisert til å gå ned til 45 meter. Jeg har tostjerners CMAS-sertifikat, og dermed er jeg sertifisert til max 30 meter. Svært mange har bare grunnkurset, og da er det 20 meter som er max.

Mens jeg har PADI Rescue Diver og stegene mellom, og er derfor sertifisert for max dybde. Ikke at det er så mye å trakte etter der nede uansett.

Ellers kan jeg jo si at medlemmer av dette eminente forum bare må gi beskjed hvis de trenger dykkerhjelp på Østlandsområdet. Pris = kostnader til reise (bil) + fylling av luft (ca 50,-).

Kan se ut til at jeg får hjelp til og finne propellen av en kompis som viste seg og akkurat har tatt "dykkern"

Flott, nyutdannede dykkere pleier ikke å være vonde å be om slikt....  :wink:

Vær klar over at dersom man engasjerer en dykker mot betaling så kan man komme i ansvars-forhold dersom noe skjer.

Men som en ren venne-tjeneste er det selvsagt helt ok.

Hei J@n.

Jada, båten er ute for lenge siden. Den ligger nesten ytterst på treerbrygga, med vimpel..gjett vilken?? :puke:

PS! Si ifra om du trenger hjelp til noe.DS![/quote

Det skal jeg vet du :sailing::smash:. så ikke at den var borte før her om dagen, har en evne til kjøre av litt høyere oppi bakken om dagen :lol: :lol:

Vimpel, tipper den er blå og hvitt med en sol på, en slik :headbang:

Mens jeg har PADI Rescue Diver og stegene mellom, og er derfor sertifisert for max dybde. Ikke at det er så mye å trakte etter der nede uansett.

Oi, håper du ikke tolket mitt innlegg slik at jeg tvilte på dine kvalifikasjoner som dykker. Ser nå at det kunne tolkes slik  

Det var mer en tilleggsinformasjon i tilfelle andre ville spørre en dykkende kompis om en tjeneste.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...