Jump to content

Raymarine C80 sammen med Ray SPX-30 AP, snakker ikke sammen

Junke

Recommended Posts

Hei

jeg har koblet min C80 sammen med AP (SPX 30)

Jeg har ST 70 instrumenter, og AP er koblet inn på Seatalk Ng nettverket. C80 er koblet til dette nettet med en Seatalk ng /seatalk overgang.

Jeg får posisjons data etc.. på instrumentene, men c80 indikere at ingen AP er tilkoblet (ikon oppe til høyre)

I tilegg sier AP at ingen GPS er tilkoblet når jeg prøver å styre mot WP satt i C80

Noen som har input til å løse dette?

Jeg har sett igjennom en del menyer etc.. men finner ikke noen setting for dette. Kan selvsagt være att jeg har oversett noe, da det er mye menyer! :crazy:

Svart (redigert)

Hei

jeg har allerede terminatorer på seatalkNg nettverket.

Da har du likt problem som jeg ! du må gå med seatalk fra c80 til spx, setalk ng fra st70 til spx i tillegg til dette trenger du en motstand til setalk ng i hver enda av setalkng kablen

Ardea 820

mener du ren seatalk fra SPX til C80?

Jeg har allerede Seatalk Ng til seatalk overgang (fra ST 70 AP kontroller til C80) Denne fulgte med instrumentet

Redigert av Junke (see edit history)

da har jeg lagt opp egen seatalk mellom C80 og AP. Disse snakker da sammen. Men jeg måtte koble fra Setalk Ng til Seatalk, da det var kun 1 inngang på C80.

Må skaffe meg en seatalk blokk, event en overgang fra Ng til Seatalk 2. Noen som har erfaring med dette?

For øvrig har jeg koblet GPS ant. (raymarine) til via Seatalk også. Jeg trenger en NMEA GPS pos til VHF. (C80 brukes til AIS) Har noe prøvd å ta ut NMEA signal fra GPS , i tilegg til seatalk? Ut fra koblings alternativene til antennen, ser det ut til at dette skal gå

Du trenger ingen Seatalk ng til Seatalk 2 overgang da konnektoren på C80 ikke er Seatalk 2 men en DSUB. Jeg bruker en NMEA-2000 micro-C til C/E Serie overgangskabel fra Maretron. Finnes sikkert en tilsvarende kabel for Setalk ng, hvis ikke vil du i tillegg til kabelen jeg bruker trenge en Seatalk ng til NMEA-2000 micro-C overgang.

• 1 måned senere...

Jeg holder på å montere ny autopilot SPX10. Drivenheten er ennå ikke tilkoplet, da jeg venter på ei arm til rorakslen.

Jeg har Seatalkng mellom ST70 og autopiloten. Fra ST70 har jeg overgang til Seatalk, hvor de andre instrumentene er tilkoplet. Plotteren E80 viser rødt kryss over autopiloten. Hva må til? Bør jeg ha Seatalkng også inn på plotteren?

Hei

Dette er akkurat det problemet jeg hadde.

Eneste løsning, i følge Belmarine, er å koble egen setalk kabel fra plotteren til SPX10

Virker litt rart (og dårlig), men slik er det

Etter at jeg spurte om dette (jeg er sikkert ikke den eneste) har de lagt ut info om dette her

Jeg kom til den konklusjon og har bestilt overgang fra E80 til Seatalkng, så det blir vel i orden, når jeg får koplet den til. Ellers takk for hjelp!

• 2 uker senere...

Da har jeg fått montert Seatalkng mellom ST70 og E-80, slik av SPX er koplet til ST70 og videre til plotteren, og nå vet plotteren at jeg har autopilot montert.

Det neste problemet mitt var at min trådløse Smartcontroll hevdet at det ikke var noen autopilot ombord. Etter en del om og men, fant jeg ut at jeg også måtte ha Seatalk koplet til SPX i tillegg til Seatalkng! Med Sealtak tilkoplet SPX viste også Smartcontrollen at det var autopilot ombord. Nå er alt bare fryd og gammen og FERIE!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...