Junke Startet 11.Mai.2009 Del på Facebook Startet 11.Mai.2009 Hei jeg har koblet min C80 sammen med AP (SPX 30) Jeg har ST 70 instrumenter, og AP er koblet inn på Seatalk Ng nettverket. C80 er koblet til dette nettet med en Seatalk ng /seatalk overgang. Jeg får posisjons data etc.. på instrumentene, men c80 indikere at ingen AP er tilkoblet (ikon oppe til høyre) I tilegg sier AP at ingen GPS er tilkoblet når jeg prøver å styre mot WP satt i C80 Noen som har input til å løse dette? Jeg har sett igjennom en del menyer etc.. men finner ikke noen setting for dette. Kan selvsagt være att jeg har oversett noe, da det er mye menyer! Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 (redigert) Da har du likt problem som jeg ! du må gå med seatalk fra c80 til spx, setalk ng fra st70 til spx i tillegg til dette trenger du en motstand til setalk ng i hver enda av setalkng kablen ! dette fikk jeg opplyst av en veldig hyggelig fyr hos belamarin ! kanonservice der i gården ! Redigert 11.Mai.2009 av Ardea 820 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 du trenger disse til setalk ng kablen mellom st70 og spx: A06031 seatalkng bacbone terminator a kr 110,- Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 (redigert) Hei jeg har allerede terminatorer på seatalkNg nettverket. Da har du likt problem som jeg ! du må gå med seatalk fra c80 til spx, setalk ng fra st70 til spx i tillegg til dette trenger du en motstand til setalk ng i hver enda av setalkng kablen Ardea 820 mener du ren seatalk fra SPX til C80? Jeg har allerede Seatalk Ng til seatalk overgang (fra ST 70 AP kontroller til C80) Denne fulgte med instrumentet Redigert 11.Mai.2009 av Junke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 jeg og brukte den overgangen fra ren setalk til setalkng og fikk ikke funkjon !fikke heller ikke gps signal inn på c 80 ! måtte bruke ren setalk fra min c 80 og inn på pilot ! Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 da har jeg lagt opp egen seatalk mellom C80 og AP. Disse snakker da sammen. Men jeg måtte koble fra Setalk Ng til Seatalk, da det var kun 1 inngang på C80. Må skaffe meg en seatalk blokk, event en overgang fra Ng til Seatalk 2. Noen som har erfaring med dette? For øvrig har jeg koblet GPS ant. (raymarine) til via Seatalk også. Jeg trenger en NMEA GPS pos til VHF. (C80 brukes til AIS) Har noe prøvd å ta ut NMEA signal fra GPS , i tilegg til seatalk? Ut fra koblings alternativene til antennen, ser det ut til at dette skal gå Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Du trenger ingen Seatalk ng til Seatalk 2 overgang da konnektoren på C80 ikke er Seatalk 2 men en DSUB. Jeg bruker en NMEA-2000 micro-C til C/E Serie overgangskabel fra Maretron. Finnes sikkert en tilsvarende kabel for Setalk ng, hvis ikke vil du i tillegg til kabelen jeg bruker trenge en Seatalk ng til NMEA-2000 micro-C overgang. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Hei vet ikke om jeg sjønte deg rett ABBOR. Bildet viser hvordan min C80 ser ut. Er seatalk 2 det samme som DSUB? Eller er det flere versjoner av C80? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 (redigert) Da har Raymarine tydligvis enda flere versjoner av hvordan NMEA 2000 / Seatalk 2 / Seatlak ng kablingen er gjort. Husket feil da jeg skrev det var D-sub, det er en rund konnektor lik den for NMEA 183 som er brukt på min E80, men tydligvis er kablingen på C og E serie forskjellig her. Redigert 13.Mai.2009 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Jeg holder på å montere ny autopilot SPX10. Drivenheten er ennå ikke tilkoplet, da jeg venter på ei arm til rorakslen. Jeg har Seatalkng mellom ST70 og autopiloten. Fra ST70 har jeg overgang til Seatalk, hvor de andre instrumentene er tilkoplet. Plotteren E80 viser rødt kryss over autopiloten. Hva må til? Bør jeg ha Seatalkng også inn på plotteren? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Junke Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Hei Dette er akkurat det problemet jeg hadde. Eneste løsning, i følge Belmarine, er å koble egen setalk kabel fra plotteren til SPX10 Virker litt rart (og dårlig), men slik er det Etter at jeg spurte om dette (jeg er sikkert ikke den eneste) har de lagt ut info om dette her Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Raymarine C og E serien sender ikke ut nødvendig NMEA 2000 informasjon for å kunne kontrollere en autopilot. Det har visstnok vært problemer med nødvendig PGN definisjon i NMEA 2000 standarden. Skal fungere etter softwareoppdateringene som ventes når som helst nå. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 HeiDette er akkurat det problemet jeg hadde. Eneste løsning, i følge Belmarine, er å koble egen setalk kabel fra plotteren til SPX10 Virker litt rart (og dårlig), men slik er det Etter at jeg spurte om dette (jeg er sikkert ikke den eneste) har de lagt ut info om dette her Jeg kom til den konklusjon og har bestilt overgang fra E80 til Seatalkng, så det blir vel i orden, når jeg får koplet den til. Ellers takk for hjelp! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arkmarin Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Da har jeg fått montert Seatalkng mellom ST70 og E-80, slik av SPX er koplet til ST70 og videre til plotteren, og nå vet plotteren at jeg har autopilot montert. Det neste problemet mitt var at min trådløse Smartcontroll hevdet at det ikke var noen autopilot ombord. Etter en del om og men, fant jeg ut at jeg også måtte ha Seatalk koplet til SPX i tillegg til Seatalkng! Med Sealtak tilkoplet SPX viste også Smartcontrollen at det var autopilot ombord. Nå er alt bare fryd og gammen og FERIE! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.