Jump to content

Stavanger - Bergen med en 22 fots daycruiser, går det greit!?

S/Y LINDA

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en 22 fots (Uttern D66 med verado 200hk) som jeg tenkte vi skulle ta opp til bergen 15-16 mai (skal feire 17 mai der). Tenkt å kjøre etter jobb på fredag 15 , ta turen til haugesund og se det ann, er det still på sletta så ta turen til stord og ovenatte der, hvis ikke overnatte i haugesund og ta resten av turen på lærdag.

Har søkt inne på forumet men finner lite om noen med mindre båter enn cabincruiser eller seilbåter som har tatt strekningen!?

Det er vel nesten bare sletta og muligens boknafjorden som kan by på problemer etter det jeg har funnet ut!? Det er meg kone og barn som skal ta turen.

Båten går nå ca 42 knop på maks og sån 25-30 knop i marsfart, forbruk er ca 29- 38 L/timen i marsfart og helt oppi 78 L/timen på maks, er det ikke sjø kan det jo gå fort.

Lurte litt på å legge meg etter snøggbåten opp bare for å få ei rask rute???

Hva slags vindhastigheter, bølgehøyder event. vindretninger går greit med en båt som dette???

Hjem igjen har jeg fri i hele neste uke så da har vi litt bedre tid og kan ligge på været hvis det blir nødvendig :-)

Fint hvis noen kunne komme med erfaringer event. ruter eller annet av innspill....

Må nok bunkre på veien også (bensintank 200liter), så fint hvis noen vet om plasser som man kan stikke pistolen rett i tanken og betale med kort hele døgnet!??

Med de værmeldingene som foreligger nå for neste uke burde dette kunne gå ganske greit. Litt rufsete kan det nok være over Sletta, men det er meldt såpass lite vind i flere dager fremover nå at det burde være overkommelig. For meg med snekke ville vel dette vært en 20 timers tur hver vei, men i ditt tempo blir det nok noe helt annet. Håper kone og barn er sjøsterke, det blir uansett noen timer underveis og en del sjøgang er ikke til å unngå....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg krysser jeg stadig Boknafjorden i min 21 fots Skibsplast. Senest i 2 meter bølger (meldingene sa 0 m) den 1 mai. Det er greit nok, ikke noe spesielt hyggelig om sjøren blir så stor, da hadde jeg nok blitt hjemme. Men turen går nok greit, ca 90 sjømil tenker jeg.

Jeg bruker Meterologisk institutt sin Hav og Kysttjeneste til å sjekke bølgevarselet for Boknafjord før turen. Dette finner du her;

http://retro.met.no/kyst_og_hav/observasjo...jord/index.html

og for Sletta her;

http://retro.met.no/kyst_og_hav/observasjo...etta/index.html

Gjorde ein tilsvarande tur med ein 23-fotar (vel og merke saktegåande) for ein del år sidan. Det gjekk heilt fint, men ein del sjø blei det jo. Boknafjorden og Sletta er sjølvsagt verst. Med kraftige vestlege vindar kan det også vera litt ruskete over Selbjørnsfjorden og Korsfjorden, men det er relativt korte strekningar.

Du kan bunkra ei rekke stader oppover: Kopervik, Haugesund, Sagvåg, Fitjar, Bekkjarvik, Storebø, Hjellestad m.m. Som Kjellsea skriv, kan du også bunkra på Leirvik, men det er ein omveg (gå heller innom Sagvåg). Det både snarare og ein mykje meir spennande tur å gå på vestsida av Stord, - Stokksundet-Nyleia (evt. Engesundsleia) og så Bekkjarviksundet nordover i Austevoll. Langenuen (austsida av Stord og Huftarøy) er temmeleg kjedeleg (også i din fart...). Skulle du likevel gå på den sida, så finst det bunkers i Kolbeinshamn på Huftarøy.

God tur og velkomen til ei uforgløymeleg "søttendes"-feiring i Bergen.

Redigert av janb (see edit history)

Vil anbefale Egesundsleia, den er helt klart det fineste alternativet. og også den ruten som gir deg minst bølger hvis det er litt vind. Engesundsleia kan se litt trang og uren ut på kartet, spesielt Engesundet, men den er godt merket og helt grei å gå. Bare hold deg midtfjords gjennom sundet så er det ingen problemer. Dessuten gir den deg det korteste strekket over Selbjørnsfjorden.

Hvis du skal gjennom Engesundleia på returen så kan det være vanskelig å se hvor du skal inn, fordi sørsiden av fjorden "går i ett" når du kommer ut Bekkjarviksundet. Ta en titt på kartet, så ser du at du skal styre kompasskurs 180, rett sør, når du runder Okshammaren fyr. Da kjører du rett mot varden på Leiarholmen, og når du har den i sikte så vet du hvor du skal inn :smiley:

Den største utfordringen blir vel å finne en plass til båten inne i Vågen den søttende. Jeg vil tro de første båtene allerede er på plass.

Bundin er bátleysur maður

Hei!

Hentet min bella 640 utenfor Stavanger for knapt en måned siden. Tok hurtigbåten ned fra bergen. Satt der med en pils og et lite sjøkart og tegnet inn ruten etterhvert nedover. La spesielt merke til landemerker som var "enkel" og kjøre etter på veien opp igjen.

Hentet båten på halsnøy i ryfylke og krysset boknafjorden relativt langt inne. dette var ingen problem.

fint vær og rolige vindforhold hadde preget hele uken før.

Over sletta var det merkelig nok mye sjø. måtte gå i 6-7 knop. dette tok jo da litt ekstra tid. Marsjet på rundt 25 knop resten av veien.

Passerte stord på vestsiden slik hurtigbåten til Bergen gjør. planen var å tanke på bekkjarvik, men det viste seg å ikke være nødvendig.

mercruiser 1,7 brukte halv tank (70l) på dette, fra halsnøy til sotra :yesnod:

Alt i alt en fin tur (litt langt). Personlig hadde jeg aldri tatt noen sjanser å kjøre med en båt på denne størrelsen hvis det er meldt sterk vind . En føler seg liten utpå der i bølgene og det kan bli ubehagelig, kanskje spesielt med familien ombord.

Er været fint, og det meldes fint (sjekk Yr.no og bølgevarsel for boknafjord og Sletta) så kan det bli en riktig så fin tur! Husk at vind varsel ofte er verre i virkeligheten. Frisk bris på land er ingenting mot frisk bris på sjøen!

Husk redningsutstyr altså skikkelige redningsvester. Nødsignal(penneskudd?) Vhf/mobil (VHF klart klart det beste).

Ta dere tid til en matbit og fotstrekk eller to f.eks rundt Moster en plass så tror jeg det blir enda bedre! Kan jo gå inn i røyksund kanalen masse fine brygger en kan ligge på noen timer. (gå inn fra øst siden)

Kun tips, tror det er viktig at turen legges på familiens primisser så blir det en kjekk tur!

Også er det lov og snu om været blir for tøft! Det står det respekt av!

God tur!

Helt fin tur det... hvis Boknafjorden lager krøll, så har du nok fart til å gå inn på østsiden av Finnøy, Øst eller Vest av av Sjernarøyane og opp mellom Østre og Vestre Bokn...

Og da er Sletta det neste, hvor du ikke har mange valg enn å gå leia... etter det så er det jo bare fine turen...

Har gjort dette i en Bayliner 21 Trophy ... fin tur.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Litt utenom dette, men... Jeg stod i båten min i dag og klødde meg i nøtta og tenkte der jeg kikket over på en Uttern D66 med 200 Merc bakpå... Hei, nabo :wink: ... For du har vel en Nordkapp på utsida av deg...?

Kjetil S

Ja hei nabo ;-) :cheers:

Du har jo nesten fått meg med på bilde også :-) En fin båt du har fått deg der , er du fornøyd?

mercruiser 1,7 brukte halv tank (70l) på dette, fra halsnøy til sotra

Du sier Halsnøy i Ryfylke, utenfor stavanger. Du kan da ikke mene at du har gått fra Ryfylket til Sotra på 35 liter? Er det Halsnøy i Sundhordaland du mener?

Nei, skjønner ikke noe jeg, leser innlegget ditt en gang til og du sier du har krysset Boknafjorden og Sletta.

Var ute en tur i går med familien og testet litt i bølgene. Kjørte strekningen Røyneberg - Randaberg-Mosterøy-Åmøy - Hundvag - og hjem igjen. Etter værmeldingen så blåste det mere i går en det er meldt til helgen (fredag-lærdag) så det blir trolig tur til Bergen. Litt sjø som sprutet over vinduen og vugget litt , men ingen ble redd og den lille jenta på 13 mnd. ble bare vugget i søvn ;-)

I fjor sommar var vi i stavanger med min Sea ray 215 (21,5 fot) Jeg kona og den gang 1,5 år gammel sønn, turen var fantastisk, også været, men i en lett liten planende båt og moderat v-bunn (18*) må en nesten bare innfinne seg med ett og annet slag, hvis man ikke skal sakke av for alt og ingenting, men dette har sikkert du selv også fått erfare.

Har nå en litt større planennde båt, 26 fot som veier ca 3 tonn, tok samme turen med denne i februar/mars, da også en tur nedenom Sandnes, det var også bra vær da, faktisk har jeg erfart at det ofte kan danne seg del fjordasjø f.eks i langenuen, mens det var nærmest havblikk når en kommer ut på Sletta.

Turen gikk fra Sotra om torsdagsskvelden til Bergen, overnattet der og fyllte tankene før turen gikk videre innom Leirvik fredag, for så over sletta til Haugesund, overnattet der til lørdag før vi for videre til Stavanger, flott vær over boknafjorden, overnattet i Stavanger til søndag, og for så til Sandnes der vi overnattet til mandagen, da vi skulle sørover igjen til Bergen var det nordvest frisk bris over boknafjorden, og turen opplevdes litt ubehagelig med noe slag i 20-22 knop, men ikke værre en at kone og barn visstnok greiede og "sove" i stikkøet under cockpit, turen var fin opp karmsundet, og vi tok en bunkring i Haugesund, da vi skulle ut på sletta var sjøen blitt nokså annerledes der kontra på Boknafjorden, med liten-stiv kuling fra nordvest (antatt utfra bølger og brytning). Båten har kompressor matet motor og trives ikke i halvplan område 8-17 knop der denne kompressoren er inne og vil kunne bli overopphetet over tid, og sjøen var da for stor til å ligge i plan altså over 17 knop, farten ble redusert til snekkefart 7 knop, men siden båten er nokså tung og lav på baugen, braut sjøen over :puke::lol: . Etter disse forsøk snudde jeg, og tok en overnatting i Haugesund til tirsdagen, da vi kom til land i haugesund regnet jeg med en kommentar fra fruen i stikkøyet under cockpit (som ikke hadde sett ut) på det nokså ubehagelige forsøket jeg hadde prøvd båten på på Sletta, men istedet virket hun overrasket på at jeg hadde returnert tilbake til haugesund og ikke fortsatt turen på Sletta :crazy::rolleyes::lol: Morgenen etter for vi over i Nordvest laber-frisk bris med fart rundt 19 knop, noe som føltes ok nok med konemor og unge ombord.

Forleden for jeg opp fra Boknafjorden med samme båt alene i Sørvest liten kuling, men gikk da Boknasundet, turen gikk her fint med fart rundt 26 knop, da jeg kom opp på Sletta var forholdene like her, sydnavinden er ikke så galen der kontra nordvesten, og jeg for over med rundt 20 knop fart, litt betenkt underveis der, for det var til tider stor sjø en stirret rett inn i mens en stod å kjørte, og det braut faretruende mot land :rolleyes:, en annen ting jeg da erfarte var at strekkene en har seilt så mang en gang før blir såååå myyyye lenger i situasjoner som ikke er like behagelige selv om farten tilsynelatende er den samme :sweat: Resten av turen mot Sotra via Langenuen gikk i rundt 28-29 knop, og jeg brukte akkurat 3 timer på de vel 80 n.mil med kuling på låringa og aktenfra.

Uderveis og i ettertid har jeg gjort meg opp en formening at jeg ikke ville utført denne siste turen i min tidligere bensindrevne 21,5 fots 1750 kg sea ray, og at turen var akkurat i grenselaget for hva som føltes Ok nok med min 26 foter og alene i båten, og da særs med tanke på opplevelsene over Sletta.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...